Advertentie
korte metten

Vroem

©REUTERS

De auto staat redelijk centraal in het ochtendlijke nieuws van deze vrijdag. Pascal Smet die met een strafklacht een nieuw rondje Uberke-shot inzet in Brussel, D'Ieteren dat onder druk van een sputterend Belron een winstwaarschuwing lost, en Umicore dat een nieuwe katalysatorenfabriek optrekt in Thailand.

'Ik heb niets tegen Uber. Dat kan zelfs een positief verhaal zijn.' Dat waren de woorden van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet in De Ochtend op Radio 1. Maar dat positief verhaal moet er dan wel een zijn dat volgens de spelregels verteld wordt. En Uber trekt iets te nadrukkelijk de kaart van de rebelse uitdager van de gevestigde orde.

Eerdere pogingen om met deurwaarders Uber-chauffeurs te betrappen en hun wagens in beslag te nemen, bleken weinig effectief. Er werden volgens Smet wel een tiental wagens in beslag genomen, maar Uber ging fluks in de tegenaanval door de kredietkaarten van die deurwaarders te blokkeren. Nu moet een strafklacht, waarmee een onderzoeksrechter in actie komt, meer zoden aan de dijk zetten.

Smet wil meteen de hele taxisector op de schop nemen, door ze grondig te 'moderniseren'. Wat dat precies betekent, wordt wel nog niet duidelijk. Volgend jaar komt er een 'globaal taxiplan', maar wat daar zal in staan, is verre van duidelijk. We vingen wel iets op over 'moderne technologieën'. Maar dan niet Uber in zijn huidige vorm, dus.

Het andere autonieuws is voor beleggers redelijk alarmerend. D'Ieteren moet zijn winstprognose neerwaarts bijstellen, vooral door problemen bij autobeglazingsdochter Belron, waar een herstructurering voor bijkomende kosten zorgt. Het heeft een groot déjà-vu gehalte. In 2012 deed D'Ieteren al eens iets gelijkaardig in december. Toen kozen ze echter voor kerstavond om dat alarm uit te sturen, dus daarvan zijn we al gespaard.

Maar het zet toch aan het denken. Twee jaar geleden was Belron ook al het zorgenkind. Sindsdien blijkt D'Ieteren de zaken nog steeds niet op orde te hebben. Integendeel, er komen almaar problemen bij. In Nederland heet dat probleem zoab. Zoab? Dat is de Nederlandse naam voor fluisterasfalt, en staat eigenlijk voor Zeer Open Asfaltbeton. Die wegbedekking zorgt niet alleen voor minder geluidshinder, maar brokkelt ook minder gemakkelijk af. Gevolg: minder rondsuizende steentjes die in voorruiten kunnen slaan, en dus slecht nieuws voor Carglass.

Bij Umicore gaan de zaken in de auto-industrie dan weer een pak gezwinder. De automarkt in Zuidoost-Azië boomt, en omdat de overheden die groei meteen koppelen aan vrij strenge emissienormen, is er een enorme vraag naar autokatalysatoren. Recht in de niche van Umicore, dat meteen een fabriek van 20 miljoen euro neerpoot in Thailand, dat vorig jaar de helft van de 4 miljoen nieuwe wagens in de regio produceerde.

En verder:

  • En het centrum van Brussel zal vandaag net dat tikkeltje moeilijk doorgankelijk zijn. Dit keer niet vanwege vakbondspiketten, maar omdat de begrafenisstoet van koningin Fabiola, inclusief 130 paarden, moet kunnen passeren. Vroem.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud