korte metten

Waarom Andreas?

Een kaars bij het huis van Andres Lubitz in Montabaur. ©REUTERS

De vraag die op ieders lippen brandt, is waarom een 28-jarige Duitser een Airbus met 149 andere mensen aan boord heeft doen crashen? In Jemen dreigt het conflict te escaleren tot een strijd tussen Saudi-Arabië en Iran.

De Duitse tabloid Bild weet uit veiligheidsbronnen dat copiloot Andreas Lubitz zes jaar geleden een vliegverbod kreeg opgelegd wegens psychische problemen. Kreeg de 28-jarige opnieuw last van die problemen en liggen zij aan de basis van de dramatische crash de Airbus?

Verder onderzoek zal dat moeten uitwijzen. In zijn ouderlijk huis in Montabaur en appartement in Düsseldorf zijn huiszoekingen gedaan, waarna onderzoekers computers en documenten hebben meegenomen. Daarbij zou 'een belangrijke aanwijzing' voor Lubitz' motief zijn gevonden. Het zou niet gaan om een zelfmoordbrief.

De internationale organisatie van lijnpiloten (IFALPA) roept op om het volledige onderzoek af te wachten vooraleer details naar buiten te brengen. De piloten wijzen erop dat de geluidsopnames maar een deel zijn van het grotere onderzoek. Ze nu al vrijgeven, getuigt van sensatiezucht en voyeurisme.

De media kunnen zich ondertussen op Jemen concentreren. Daar dreigt een binnenlandse strijd uit te draaien op een regionaal conflict met potentieel verstrekkende gevolgen. Een coalitie onder leiding van Saudi-Arabië heeft de voorbije nacht opnieuw doelen van de Houthi-rebellen aangevallen. En laat die sjiitische rebellen nu net gesteund worden door het sjiitische regime in Iran.

Wellicht wil Saudi-Arabië de Houthi’s met de luchtaanvallen tot een dialoog dwingen.
Een analist van de Golfstaten

'Wellicht wil Saudi-Arabië de Houthi’s met de luchtaanvallen tot een dialoog dwingen', zegt een analist van het Gulf Research Center in Genève. Hij en andere waarnemers achten de kans klein dat de Saudi’s ook grondtroepen naar Jemen sturen. Sowieso is de toestand in het land nu al kritiek.

In het bedrijfsleven naderen we de jaarlijkse hoogmissen van aandeelhouders. Kandidaat-bestuurders worden voorgesteld, aandeelhouders nemen positie in. Aandeelhoudersactivisten ook. Bij zinksmelter Nyrstar tracht grondstoffentrader Trafigura posten te veroveren in de raad van bestuur. De notoire aandeelhoudersactivist stelde twee kandidaten voor, maar volgens Nyrstar gebeurde dat na de deadline voor de samenstelling van de agenda van de algemene vergadering op 29 januari.

Analisten verwachten dat Trafigura wel eens voor de hoogste post kan gaan. Nyrstar zoekt momenteel naar een CEO, nadat Roland Junck vorig jaar werd bedankt voor bewezen diensten. En met een belang van 15 procent en een typisch lage opkomst op de aandeelhoudersvergadering heeft Trafigura zonder meer goede papieren.

De topman en grootaandeelhouder van de Franse mediagroep voelt het heet worden onder zijn voeten nu minderheidsaandeelhouders zijn strategie en dividendbeleid aanvechten.

Bij onze zuiderburen roert het bij Vivendi .  Voorzitter en grootaandeelhouder Vincent Bolloré heeft zijn belang van 8,1 tot 10,2 procent opgedreven. De man voelt het heet worden onder zijn voeten nu minderheidsaandeelhouders zijn strategie en dividendbeleid aanvechten.

Het Amerikaanse hefboomfonds P. Schoenfeld Asset Management, met een belang van minder 1 procent, wil dat Vivendi 9 miljard euro naar zijn aandeelhouders laat vloeien. Topman Bolloré, daarentegen, wil de miljarden aanwenden om de muziekpoot UMG (platenmaatschappij van Madonna en U2) en betaalzender Canal Plus uit te breiden en om overnames te financieren.

Een andere minderheidsaandeelhouder, PhiTrust, eist dat de mediagroep niet gebruikmaakt van een nieuwe Franse wet die langetermijninvesteerders zoals Bolloré dubbel zo veel stemmen geeft als nieuwe aandeelhouders.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud