Wall Street wild van 'tankergorilla' Euronav

©rv

Een maand nadat Euronav een tweede beursnotering op Wall Street aanvroeg, wordt de tankerrederij bijna doodgeknuffeld door analisten. Dankzij de hogere tankertarieven behoort een dividend weer tot de mogelijkheden, is de boodschap.

Euronav maakte net iets minder dan een maand geleden de sprong naar Wall Street. Door een tweede notering op de beurs van New York aan te vragen hoopt de tankerrederij de interesse bij grote buitenlandse investeerders gevoelig op te krikken. Op de Brusselse beurs wordt Euronav immers door maar een select clubje analisten opgevolgd.

Bovendien is New York, samen met Oslo, de belangrijkste beurs voor scheepvaartaandelen: er staat dus ook een bataljon scheepvaartexperts van grote internationale beurshuizen klaar om hun visie over Euronav te geven en zo nieuwe geldschieters aan te trekken voor de scheepvaartgroep.

Omdat veel van die internationale huizen Euronav hadden begeleid bij zijn Amerikaanse beursgang, mochten ze een tijdlang geen rapporten uitsturen over het bedrijf. Maar nu die deadline is verstreken, verscheen deze week het ene na het andere verslag.

Gemiddeld koersdoel 16,7 dollar

Wat blijkt: Wall Street is wild van Euronav. De zes internationale beurshuizen die de voorbije dagen nieuwe research publiceerden, kleven allemaal een koopadvies op het aandeel, terwijl het gemiddelde koersdoel 16,7 dollar bedraagt. Daarmee impliceren ze dat het aandeel nog met ruim een derde in waarde kan stijgen, want Euronav noteert vandaag aan 12,21 dollar op de beurs van New York. De Amerikaanse aandelen verschillen overigens in bijna niets van die in Brussel en bieden dezelfde stem- en dividendrechten. 

Rode lijn door al de nieuwe analistenrapporten is dat Euronav momenteel bijzonder goed geplaatst zou zijn om te profiteren van het herstel van de vrachttarieven en de stijgende vraag naar olietankers. 'Wij geloven dat Euronav de meest directe manier is om in te spelen op het herstel van de tankermarkt,' schrijft een analist van Citi.

'De dag- of spottarieven die tankerrederijen aanrekenen kunnen sneller stijgen dan de charterprijzen die voor langere tijd worden vastgelegd.'Dat is uitstekend nieuws voor Euronav, dat zijn vloot vorig jaar nog gevoelig uitbreidde door 19 supertankers (VLCC's) over te nemen van de Deense rederij Maersk. 'Euronav heeft nu een vloot van 26 VLCC's en 23 Suezmax'en, schepen die bedoeld zijn om de beschikbare breedte en diepte van het Suezkanaal in Egypte optimaal te benutten.Voor het leeuwendeel van die vloot worden spottarieven gehanteerd. 86 procent van de business stroomt voort uit die dagtarieven.'

80 miljoen euro extra

Of zoals de Amerikaanse zakenbank Evercore het stelt: 'Euronav is een echte tankergorilla die bijzonder veel hefbomen in handen heeft om de winst per aandeel op te krikken.'Citi berekende wat de stijgende tarieven Euronav nu concreet kunnen opleveren.  ‘Een klim met 5.000 dollar in 2015 zou de bedrijfswinst voor waardeverminderingen en afschrijvingen (ebitda) de vrije kasstroom  en de winst met ongeveer 80 miljoen dollar kunnen opkrikken.’

De aantrekkende tankermarkt had ook al een positieve impact op de vierdekwartaalcijfers die Euronav vorig week had gepubliceerd. De omzet ging met 81 procent de hoogte in, terwijl de ebitda zelfs drie keer hoger uitkwam dan  in het jaar voordien. Dat Euronav de laatste drie maanden van2014 met een verlies van net geen 4 miljoen euro afsloot was vooral te wijten aan het feit dat Euronav een grote obligatielening vervroegd heeft terugbetaald.

Hoger dividend op komst?

Nu dat overgangsjaar 2014 achter de rug is, ziet de balanssstructuur van Euronav er gezonder uit. Dat doet analisten opnieuw dromen van een dividend. Dit jaar keert de tankerrederij zijn aandeelhouders geen cash uit. ‘De nettoschuld van Euronav komt min of meer overeen met 39 procent van de waarde van de activa. Dat biedt volgens ons ruimte om weer een hoog dividend uit te keren,’ meent het researchteam van Clarkson Capital Markets. 

De analisten van Evercore ziet ook andere mogelijkheden. ‘Na drie jaar lang cash te hebben verband, kan het management die cash nu op andere manieren aanwenden. De kans bestaat dat Euronav opnieuw overnames doet - al lijkt het management daar geen haast mee te hebben na de deals van vorig jaar. Het is ook mogelijk dat de groep zijn schulden verder wil afbouwen. Maar het meest aannemelijke scenario is dat Euronav opnieuw een dividend uitkeert.’

Evercore verwacht daarbij dat Euronav rond 70 procent van de verwachte winst voor 2015 zal uitkeren. Dat zou betekenen dat Euronav aandeelhouders in 2016 getrakteerd worden op een dividend van bruto 80 dollarcent per aandeel. Dat komt neer op een dividendredement van liefst 6,8 procent. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud