Wat doet de Amerikaanse consument?

'De Amerikaanse consument kreunt onder de hoge brandstofprijzen, strakkere kredietvoorwaarden en een huis dat almaar minder waard wordt.' 'Het vierde kwartaal van 2007 wordt cruciaal voor de Amerikaanse economie.' Het zijn slagzinnen die de voorbije maanden niet uit de financiële pers weg te denken waren. Nu het alle dagen afschrijvingen regent in de bankensector, verdwijnt de aandacht voor een mogelijke recessie in de VS wat naar de achtergrond.

Nochtans haalt de Amerikaanse consument duidelijk de buikriem aan. Dat blijkt eerst en vooral uit de kwartaalcijfers van de belangrijkste Amerikaanse winkelketens (die dus nog het derde kwartaal beslaan, niet het cruciale vierde). Een onvolledig overzicht:

  • Wal-Mart: beter dan verwachte kwartaalcijfers, maar groeide het traagst in bijna drie decennia. Heeft het beter dan verwachte resultaat vooral te danken aan verlaging van heel wat producten in prijs.
  • Home Depot (grootste doe-het-zelfketen van de VS): 27 procent minder nettowinst, slechter dan verwacht. Moest de prognoses voor het volledige boekjaar verlagen. Plaatst vraagtekens bij het eigen aandeleninkoopprogramma.
  • Macy's: beter dan verwachte kwartaalcijfers, maar moest de omzetverwachtingen voor het vierde kwartaal omlaag bijstellen.
  • J.C. Penney: eerste afname van de winst in drie kwartalen, verlaagde de winstverwachtingen voor het vierde kwartaal drastisch.

Het vierde kwartaal is ondertussen halfweg. De huizenprijzen blijven zakken, de kredietvoorwaarden blijven verstrakken. De olie bevindt zich nog steeds dicht bij zijn recordpeil. Afwachten of de Amerikaanse economie, voor twee derde afhankelijk van consumentenbestedingen, stand houdt.

Peter De Groote

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud