Whatsapp en de vraag van 19 miljard

(foto: AFP) ©AFP

Blaast Silicon Valley een nieuwe dotcomzeepbel? De financieel experts Wim Lewi en Peter Cauwels menen van wel. 'Technologieaandelen zijn 20 tot 30 procent overgewaardeerd.'

Solvay en Umicore, twee zwaargewichten van de Brusselse beurs met samen 360 jaar geschiedenis en 43.000 werknemers, zijn sinds gisteren minder waard dan WhatsApp, een bedrijfje met 50 werknemers dat nog geen vijf jaar bestaat. De gigantische overnamesom van 19 miljard dollar voor WhatsApp doet ook bij specialisten vragen rijzen.

‘Eerlijk? Ik ben flabbergasted’, zegt econofysicus Peter Cauwels die aan de universiteit van Zurich onderzoek doet naar financiële zeepbellen. ‘Ik heb het gevoel dat geld geen waarde meer heeft. Of het nu 13, 16 of 19 miljard dollar is, het blijft een waanzinnig bedrag. Langs de andere kant: over hoeveel echt geld gaat het? Facebook betaalt het grootste gedeelte in eigen aandelen. Zegt dit exorbitante bedrag niet vooral iets over de waardering van Facebook? En over de angst van Facebook om zijn jonge, hippe gebruikers te verliezen?’

Met 19 miljard dollar betaalt Facebook 42 dollar per WhatsApp-gebruiker. De snel groeiende mobiele app ziet zijn gebruikersbasis van 450 miljoen gebruikers dagelijks wel met 1 miljoen aanzwellen. Maar zelfs dat strakke groeiritme kan waarderingsspecialist Wim Lewi niet overtuigen dat de overname waarde zal creëren voor Facebook.

‘Deze defensieve zet zegt me dat achter het businessmodel van bedrijven als Facebook heel veel verborgen kapitaalsinvesteringen schuilgaan’, zegt Lewi. ‘Het internet is van iedereen. Voor nieuwe start-ups zijn er amper toetredingsbarrières. Jongeren zijn uiterst vluchtig en zoeken razendsnel de anonimiteit van nieuwe applicaties. Als er binnen zes maanden een nieuwe uitdager komt, gaat Facebook die dan ook opkopen? 3 miljard voor Snapchat (dat een overnamebod afwimpelde, red.), 19 miljard voor WhatsApp,... Dat is een straatje zonder eind.’

Beleggers houden volgens Lewi nog geen rekening met het feit dat Facebook miljarden moet uitgeven om zijn marktpositie te beschermen. ‘Facebook betaalt de overname grotendeels met eigen nieuwe aandelen. Die zullen de winst per aandeel na verloop van tijd naar beneden halen.’

Voor Lewi is het duidelijk dat er een zeepbel in de maak is. ‘Het zijn geen dotcomtoestanden, maar ik denk toch dat Nasdaq 20 tot 30 procent overgewaardeerd is. Nu is er nog euforie. Men loopt blindelings achter de nieuwste hype aan. Na verloop van tijd zal men inzien dat de businessmodellen toch niet zo solide zijn. Ik ben al blij als Amazon een tik van 20 procent krijgt als het zijn doelstellingen mist. Dat was vroeger niet het geval. Verwacht je aan meer teleurstellingen. Er zit nog veel lucht in de waarderingen.’

Ook Cauwels vindt het heel verleidelijk om ja te antwoorden op de zeepbel-vraag. ‘Bij de waardering van de internetbedrijven van vandaag heeft men het al lang niet meer over winst, cashflow of zelfs omzet. Het gaat over users, views, clicks en shares. Waar zit de waarde verankerd?’

‘Nu, een zeepbel is niet slecht’, gaat Cauwels verder. ‘Zeepbellen zuigen heel veel kapitaal aan. Dat is onontbeerlijk om innovatie te creëren. Maar bij deze toestanden vraag ik me af of we wel de goede zeepbellen aan het creëren zijn. Hier worden amper nieuwe banen of reële waarde gecreëerd. Het zweeft allemaal een beetje in de ‘cloud’. Wat dragen al die advertentiedollars bij aan onze economie?’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud