Q Music trots op aandeel van 7,4 procent bij jongeren

(tijd) - De nieuwe landelijke commerciële radiozender Q Music haalt een marktaandeel van 7,4 procent bij de doelgroep van 18 tot 44 jaar. Dat aandeel claimt de zender van de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa) na een eigen onderzoek bij 4.000 Vlamingen. 4FM, de tweede landelijke zender, geeft geen marktaandeel vrij, maar zegt 3 procent van de Vlaamse 15-plussers te bereiken.

Q Music, via VMMa in handen van De Persgroep (De Morgen, Het Laatste Nieuws, Dag Allemaal) en Roularta (Knack, Trends, Kanaal Z), startte op 12 november met landelijke uitzendingen. De zender kondigde aan na zes maanden 10 procent van de doelgroep, luisteraars tussen de 18 en 44 jaar, te willen bereiken.

Drie maanden na de start is Peter Bossaert, directeur van de radiozenders van VMMa, zeer tevreden over de eerste cijfers, die werden verzameld door het onderzoeksbureau &Compagnie, het voormalige MarketResponse. Bossaert wou liever zelf cijfers verzamelen in plaats van af te gaan op het VRT-onderzoek van RadioScan of het Contact-onderzoek RadioMetrie, die soms voor fel tegenstrijdige cijfers zorgen. Vanaf september komt er een eengemaakte radiostudie, gecoördineerd door het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

Uit het eigen onderzoek blijkt dat Q Music een naambekendheid geniet bij 85,2 procent van de doelgroep, dat 38,7 procent van de doelgroep ook echt luistert en de zender een dagbereik haalt van 8,9 procent. Dat zorgt voor een marktaandeel van 7,4 procent bij de 18- tot 44-jarigen. Het marktaandeel is een combinatie van het bereik (totaal aantal luisteraars) en het aantal minuten dat wordt geluisterd.

'Dit is veel beter dan we zelf hadden verwacht, hier zijn we uiteraard ongelooflijk tevreden mee', aldus Peter Bossaert. Bovendien sluit ook het profiel perfect aan bij de verwachtingen: de helft mannen en vrouwen en ruim 80 procent luisteraars bij de vier hoogste sociale klassen. Bovendien scoort Q Music nu al het na zes maanden beoogde marktaandeel van 10 procent in de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant. Wegens zenderproblemen blijft Limburg wat achter, wat volgens zenderhoofd Bert Geenen betekent dat Q daar nog veel winst kan boeken.

Cijfers over de reclame-inkomsten kon Bossaert nog niet geven. Hij haalde fel uit naar de radiozenders van de openbare omroep, die hij oneerlijke praktijken aanwrijft. 'De VRT voert onwettige combinatiedeals tussen Donna en Radio 2, sluist inkomsten uit radioreclame door naar de tv-zenders, lokt sponsors met dumpingprijzen en houdt zich niet aan de beperkingen van de eigen beheersovereenkomst', beweert Bossaert. De VMMa is niet van plan om klacht in te dienen tegen de 'onwettelijke, marktverstorende' praktijken.

Ook 4FM liet een studie uitvoeren. 4FM, voor 50 procent in handen van het beursgenoteerde Think Media, deed een beroep op INRA, dat ook de RadioMetrie studie doet. Een rondvraag bij 667 Vlamingen levert een bereik op van 3 procent bij de 15-plussers, van 6,5 procent bij de 35- tot 44-jarige en 4,1 procent bij de 25 tot 34-jarigen, wat een totaal geeft van 5,4 procent bij de doelgroep 25 tot 44 jaar. De naambekendheid bedraagt 43,7 procent bij de 15-plussers, 58,8 procent bij de categorie 25 tot 34 en 46,6 procent bij de 35- tot 44-jarigen, wat een bekendheid betekent van 52 procent bij de doelgroep. 'Dit stemt ons erg tevreden. De cijfers zijn beter dan we in onze stoutste dromen hadden durven verwachten', zegt gedelegeerd bestuurder Jan Caerts.

De groep liet het marktaandeel, waarbij ook de luisterduur in kaart wordt gebracht, niet berekenen. 'Telefonisch kan dat niet betrouwbaar worden gemeten', aldus Caerts. De politieke oppositie in het Vlaams parlement vroeg vorige week de intrekking van de licentie van 4FM, wegens vermeende malversaties bij de toekenning van de licentie. DV

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud