Vranken-Pommery wint marktaandeel

©AFP

De champagnegroep Vranken-Pommery leed in het eerste halfjaar een nettoverlies van 2,9 miljoen euro, maar wist haar marktaandeel fors op te trekken van 7,5 naar 9,7 procent van de champagnemarkt.

De omzet van Vranken-Pommery zakte in de eerste zes maanden van het jaar met 8 procent tot 83 miljoen euro. Dat is veel beter dan het marktgemiddelde. De ganse champagnemarkt ging zo'n 30 procent naar beneden. De merken van Vranken-Pommery, waaronder Vranken, Demoiselle, Pommery, Charles Lafitte en Heidsieck & Co, hielden over het algemeen goed stand in Europa, waar de groep 90 procent van haar verkopen realiseert. Vranken-Pommery, gesticht door de tot Fransman genaturaliseerde Belg Paul-François Vranken, is na LVMH de grootste champagnemaker.

Het operationeel resultaat zakte van 10,3 miljoen euro tot 7,2 miljoen. De winstmarge viel terug van 11,4 naar 8,7 procent. Het eerste halfjaar is tradtioneel zwak voor champagnemakers. Minder dan 30 procent van de omzet wordt in de eerste zes maanden gerealiseerd. Vranken wijst er op dat de crisis de productmix minder gunstig maakt, maar de groep slaagde erin de prijszetting van de grote merken overeind te houden.

Minder goed nieuws is dat de schulden toenamen van 531 tot 564 miljoen euro. Champagnehuizen hebben traditioneel veel schulden omdat ze een voorraad van minstens drie jaar bijhouden om goede champagne te kunnen maken. De voorraad dekt de schuldenberg volledig.

Voor de tweede jarhelft is Vranken-Pommery relatief optimistisch. Vooral het thuisverbruik van de grote merken doet het nog goed. Bovendien zouden de schulden moeten afnemen. Het Interprofessioneel Comité van de Champagne zal beslissen dat er dit jaar veel minder druiven geoogst zullen worden, waardoor Vranken minder werkkapitaal nodig zal hebben. De ongunstige productmix kan daarentegen op het operationeel resultaat wegen.

 

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud