Autoregistraties verliezen 5,1 procent in 2001

(tijd) - België sloot 2001 af met 488.683 inschrijvingen van nieuwe auto's, een daling van 5,1 procent ten opzichte van het recordjaar 2000. Het cijfer is nog altijd de op twee na beste score die ooit werd opgetekend. In het vierde kwartaal van 2001 werden 96.723 voertuigen geregistreerd, een record. De beroepsvereniging Febiac voorspelt voor dit jaar minstens 465.000 registraties, nog altijd een behoorlijk aantal maar wel een verlies van 5 procent tegenover 2001.

Volgens Febiac heeft de branche ondanks het minder gunstige economische klimaat 'een zeer goed jaar' achter de rug. Opvallend is dat in oktober, november en december meer nieuwe auto's werden ingeschreven dan ooit tevoren. De aanslagen van 11 september 2001 konden het enthousiasme van de verbruikers niet temperen. Deze maand vindt in Brussel weer een internationaal autosalon plaats, maar ook die gebeurtenis leidde niet tot een massaal uitstel van aankopen.

December resulteerde in 21.205 registraties, 5 procent meer dan een jaar voordien. Opel claimde vorige maand het marktleiderschap met een penetratie van 13,5 procent. Volkswagen en Peugeot stonden op de tweede en derde plaats in het merkenklassement. Zij werden gevolgd door Renault.

Het Franse Renault won over heel 2001 de merkenrace met 61.260 inschrijvingen, een groei met bijna 8,4 procent. Renault zag zijn marktaandeel toenemen van 11,0 naar 12,5 procent. Ingewijden hebben kritiek op Renault omdat het net als sommige andere merken, waaronder Fiat, veel wagens heeft die eerst ingeschreven worden en kort nadien weer uitgeschreven worden.

'De kritiek is niet helemaal terecht', vindt Paul Verdbois, woordvoerder bij invoerder Renault Belux. 'Voor ons merk praat je over circa 5.000 snelle deregistraties. Wij verkopen veel auto's aan Belgische kortetermijnverhuurders, die de voertuigen na drie of zes maanden deregistreren. Dat vertegenwoordigt de helft van onze deregistraties. De andere helft betreft auto's die aan particulieren of handelaars uit het buitenland worden verkocht, vooral Fransen. Langs de grens met Frankrijk hebben sommige van onze dealers relatief veel Frans cliënteel omdat de service hier goedkoper is.'

Waarnemers merken op dat merken als Volkswagen en Opel net zo goed behoorlijk wat deregistreren. Alleen worden de wagens van die merken iets later gederegistreerd zodat het fenomeen niet meer op te sporen is via de statistieken. Verdbois wijst op dat punt commentaar liever van de hand.

Volkswagen, het grootste merk van het ter beurze genoteerde D'Ieteren, tekende vorig jaar ruim 8,2 procent minder inschrijvingen op en haalde een marktaandeel van 11,9 procent. Peugeot beëindigde het jaar met 10,7 procent marktaandeel. Opel scoorde 10,4 procent penetratie.

Citroën, het zustermerk van Peugeot, ging er qua aantal inschrijvingen 16,5 procent op vooruit. Skoda, ook een merk van D'Ieteren, groeide met ruim 35 procent. Daewoo zag het aantal inschrijvingen met 54,5 procent kelderen. Rover, dat het nu op eigen houtje moet te zien rooien, boekte een verlies van bijna 50 procent. Fiat, Nissan, Mitsubishi, Mazda, Honda, Daihatsu, Kia en Subaru incasseerden ook zeer rake klappen. Mini, nu een merk van BMW, was goed voor 343 registraties. Smart scoorde 2.041 inschrijvingen. Er werd maar 1 nieuwe Rolls-Royce ingeschreven.

Bij de motorfietsen waren er verleden jaar 21.229 inschrijvingen, een verlies van 16,2 procent. Febiac hoopt dat de verkoop van motorfietsen dit jaar zal stabiliseren. Op het Heizel-salon zetten ook de verkopers van motorfietsen, bromfietsen en scooters hun beste beentje voor.

De lichte bedrijfsvoertuigen zagen hun volume vorig jaar met 9,1 procent toenemen tot 55.225 eenheden. Bij de bedrijfsvoertuigen tussen 3,5 en 16 ton was er een groei van 11,8 procent. De zware bedrijfsvoertuigen waren goed voor 8.779 registraties, een stijging met 1,7 procent. DB

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud