Bayer zet chemie en plastics in aparte afdelingen

Bayer kondigde al in september aan dat het de activiteiten in gezondheid en plantenbescherming zou onderbrengen in aparte dochtervennootschappen. Gisteren besliste de raad van toezicht van Bayer in Leverkusen hetzelfde te doen met de chemicaliën en de polymeren. De algemene vergadering van de aandeelhouders moet de nieuwe groepsstructuur wel nog goedkeuren. Bayer AG wordt dan een holding met vier operationele poten: chemie, polymeren, gezondheid en plantenbescherming. Bayer brengt Aventis CropScience onder in de afdeling plantenbescherming zodra de Europese Commissie de toelating voor de overname voor 7,25 miljard euro heeft gegeven. Institutionele aandeelhouders en analisten drongen meermaals aan op de ombouw van Bayer tot een concern met aparte poten.

De Duitse chemiegroep besliste tevens de randactiviteiten te verkopen. Drie participaties in Duitsland staan te koop: de producent van geur- en smaakstoffen Haarmann & Reimer, de producent van additieven voor rubber, smeermiddelen, kunststoffen en polyurethaan Rhein Chemie Rheinau en het belang van 50 procent in PolymerLatex, een joint venture met de chemiepoot van het Duitse energiebedrijf E.ON, Degussa. Ook Degussa verkoopt zijn belang van 50 procent in PolymerLatex, zodat dit bedrijf helemaal te koop staat.

In een mededeling benadrukt Manfred Schneider, de voorzitter van het directiecomité, dat Bayer na deze herstructurering 'geen financiële holding wordt'. 'De structurele banden tussen de operationele bedrijven blijven bestaan.' De centrale diensten die niet langer bij Bayer AG kunnen blijven, worden samengebracht in dienstenbedrijven die voor de hele groep zullen werken.

Naast deze veeleer optische aanpassingen, werkt de Duitse onderneming haar besparingsplan uit. 'In de komende weken en maanden werken we hard aan de uitvoering van het programma om de efficiëntie te verbeteren', luidt het. Het programma moet elk jaar meer besparingen opleveren om tegen 2005 een jaarlijkse besparing van 1,8 miljard euro te bereiken.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud