Advertentie

Zeebrugge gaat op zoek naar extra roro-ruimte

Zeebrugge vervult een belangrijke rol in het Europese roll-on/roll-off-verkeer. De kusthaven behandelt jaarlijks meer dan 1 miljoen nieuwe wagens en is daarmee de belangrijkste autohaven van Europa, voor Bremerhaven. De Vlaamse kusthaven is een draaischijf voor goederentransport van en naar Groot-Brittannië en tussen Scandinavië en Zuid-Europa. Er is echter een belangrijk probleem. De beschikbare oppervlakte voor roroverkeer is helemaal in gebruik. Zeebrugge moet dus op zoek naar nieuwe terreinen. Het Zeebrugse havenbestuur MBZ rekent op een jaarlijkse groei van van het roroverkeer van 7 procent. Dat betekent dat in de volgende tien jaar 115 ha extra terreinen moeten worden gevonden, op te bouwen vanaf 2004.

In het Beleidsplan 2002-2010, dat gisteren werd voorgesteld, stelt MBZ voor de westelijke voorhaven aan het Albert II-dok op korte termijn af te werken om de groei van het roroverkeer op te vangen. Langs het dok liggen nu de Flanders Container Terminal (FCT) van Katoen Natie, die slechts ten dele is uitgerust, de papierterminal van Stora en een nog te bouwen containerterminal. MBZ wil een derde van die terreinen gebruiken voor roro-overslag. Via de rechter eist MBZ zelfs de FCT-concessie van KTN terug. KTN sloot drie jaar terug een contract met de rederij Cobelfret om op zijn FCT-terminal auto's te behandelen. Volgens MBZ kan dat op basis van de concessievoorwaarden niet omdat FCT uitsluitend bestemd is voor containeroverslag. De drie partijen liggen al jaren met elkaar overhoop en MBZ, verantwoordelijk voor het concessiebeleid, eist de concessie terug via de rechtbank. De uitspraak wordt verwacht in september.

Op middellange termijn denkt het havenbestuur aan de bouw van een getijdok in de achterhaven. Rederijen vragen tijgebonden terreinen in de voorhaven maar daar is geen ruimte meer. Het havenbestuur werkte een plan uit waarbij de Visartsluis, die de voorhaven scheidt van de achterhaven, wordt opgedoekt en een deel van het Boudewijnkanaal in de achterhaven tijgebonden wordt gemaakt tot aan Dudzele. Langs dat kanaal zou dan 200 ha ruimte gecreëerd kunnen worden. Hoeveel het project zal kosten, hangt af van veel factoren: stevigheid van de kaaimuren, groene bufferzones, woningzones enzovoort, maar het gaat om miljarden franken. 'Het is te vroeg om een bedrag te noemen', zegt MBZ-voorzitter Joachim Coens. 'De haalbaarheidstudie moet in het voorjaar van 2002 klaar zijn. Op basis daarvan evalueren we het project. Het spreekt voor zich dat we de kosten van het project koppelen aan de rendabiliteit van de concessies.'

MBZ startte een openbare aanbesteding voor de voormalige ZBM-kolenterminal van de Gentse havengroep Sea-Invest die zijn kolentrafieken verhuisde naar Duinkerke en Antwerpen. Coens: 'De biedingen voor de concessie aan het zuidelijke insteekdok moeten tegen 14 december binnen zijn. Verscheidene binnen- en buitenlandse kandidaten hebben zich aangemeld. Namen kunnen we uiteraard niet bekendmaken.' MBZ zal ook hier onderzoeken in welke mate de terreinen omgevormd kunnen worden voor roro-trafiek.

Voor het opvangen van de containertrafieken zit Zeebrugge iets comfortabeler qua ruimte. In drie jaar tijd steeg de containertrafiek met 50 procent tot 1 miljoen teu (20-voet-containers). Tot 2004 wordt een jaarlijkse groei van 7,4 procent voorspeld. De volgende drie jaar zou de groei terugvallen op 6,2 procent per jaar. Volgens MBZ kan de groei nog tot 2004 worden opgevangen op de bestaande containerterminals FCT en OCHZ (Hessenatie). Tegen 2011 is nog 51 ha extra containerruimte nodig. Op korte termijn kan extra capaciteit worden gevonden dankzij de afwerking van het Albert II-dok en bijkomende verhardingen op de FCT-terminal.

MBZ investeert in de volgende vier jaar bijna 2 miljard frank in infrastructuurwerken, het Vlaamse gewest komt met een gelijkaardig bedrag over de brug. Vanaf 2006 kan het havenbestuur nog maximaal 300 miljoen per jaar investeren wil het zijn kasstroom en schuldgraad onder controle houden. Volgens het havendecreet wordt het aandeel van overheidsinvesteringen in haveninfrastructuurwerken immers teruggeschroefd en moet MBZ vanaf 2005 zelf instaan voor de baggerwerken in de dokken van de voorhaven. MDR

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud