Aandeel in de kijker: Colruyt groeit in alle bescheidenheid

Colruyt doorstaat in 2002 de beurscrisis en is een van de best presterende Belgische aandelen. De beurskapitalisatie van Colruyt is momenteel groter dan Delhaize, dat nochtans een zeven keer hogere omzet haalt. De discounter dankt de goede prestatie aan een indrukwekkende en consistente interne groei. Ondanks de hoge kaspositie liet Colruyt zich nooit verleiden tot grote dure overnames. Zonder overhaasting wil de groep de afhankelijkheid van de Colruyt-winkels afbouwen en met nieuwe concepten de groei handhaven.

Franz Colruyt startte in 1925 een groothandel in koloniale waren zoals koffie en specerijen. Hij leverde zijn voedingswaren aan de kruideniers in de streek. Al snel breidde hij zijn activiteiten uit tot de Brusselse regio. In 1950 leidde dit tot de oprichting van de vennootschap Etn. Franz Colruyt NV.

In 1965 ontstond de eerste 'discountwinkel' in Brussel, waarmee Colruyt voor het eerst de consument bediende. Bovendien was het de eerste winkel met een computer aan de kassa en ponskaarten in de rekken. Op die manier konden de winkels automatisch worden bevoorraad zodat de kosten werden gedrukt. Het beursavontuur van Colruyt begon in 1977. Twee jaar later werd Druco, de drukkerijafdeling, een aparte vennootschap en in 1982 onderging de informatica-afdeling, onder de naam Dolmen, hetzelfde lot.

Het management teerde echter niet op het succes van de Colruyt-winkels alleen. In 1994 werd de groep gediversifieerd met 5 Droomland-winkels, gespecialiseerd in de verkoop van non-food- en seizoenartikelen. Twee jaar later zette Colruyt voor het eerst een stap buiten de landsgrenzen. De groep nam de verlieslatende Franse distributie- en foodservicegroep Ripotot over. De foodserviceactiviteiten van Ripotot zijn gericht op het leveren van voeding aan restaurants. In 2000 en 2001 nam Colruyt nog twee Franse foodserviceondernemingen over, Doumenge en Blin.

Anno 2002 zijn de Colruyt-winkels nog steeds de belangrijkste activiteit van de groep. De 157 winkels in België staan voor 81 procent van de omzet. De Franse activiteiten, die Colruyt wil onderbrengen in de holding Pro à Pro Distribution, vormen de tweede belangrijkste activiteit met 8,5 procent van de omzet. Verder staat de IT-afdeling Dolmen in voor 7 procent van de omzet en boeken de 16 DreamLand winkels 2,5 procent van de omzet. De groep telt bijna 12.000 werknemers.

In het afgelopen boekjaar, dat afliep op 31 maart 2002, boekte Colruyt een geconsolideerde omzet van bijna 3 miljard euro. De omzet nam toe met bijna 17 procent, terwijl ook de nettowinst 12 procent hoger ging. Hiermee zette Colruyt zijn groei voort. Tijdens de afgelopen tien jaar steeg de omzet gemiddeld met 10 procent op jaarbasis. De winst per aandeel ging tijdens de afgelopen tien jaar gemiddeld op jaarbasis 15 procent hoger.

De grote vraag is of Colruyt dit groeipad verder kan betreden. De afhankelijkheid van de Belgische Colruyt-winkels houdt immers ook beperkingen in. Op de Belgische markt heeft Colruyt zijn marktaandeel zien groeien tot bijna 17 procent. Hiermee blijft de groep qua marktaandeel nog achter ten opzichte van Delhaize en de door Carrefour overgenomen GB's. Maar de groei van de afgelopen 10 jaar zal moeilijk te herhalen zijn, zeker omdat de prijsconcurrentie op de Belgische distributiemarkt sinds de overname van GB door Carrefour sterk is toegenomen.

Toch maakt Colruyt zich sterk dat het ook de komende jaren mooie groeicijfers zal voorleggen. Hiervoor houdt het verschillende groeiscenario's achter de hand. De bestaande Colruyt-winkels wil Colruyt uitbreiden en vernieuwen. Verder schat Colruyt dat België een potentieel heeft voor 210 Colruyt-winkels. Dit biedt dus nog ruimte voor 50 nieuwe winkels.

De prijsconcurrentie op de Belgische markt is voor Colruyt niet noodzakelijk negatief. Ze drukt weliswaar de marges, maar de campagnes van de concurrenten maken de consument ervan bewust dat Colruyt de goedkoopste is. Volgens Test-Aankoop afficheert Colruyt nog steeds de laagste prijzen. In juni 2002 zag Colruyt zijn marktaandeel toenemen tot 16,8 procent, vergeleken met 15,8 procent eind 2001.

Naast de Colruyt-winkels wil de groep ook de andere distributieactiviteiten opvoeren. De strategie van de groep bestaat erin nieuwe concepten te testen op bescheiden basis. Daarvan getuigt de opening van enkele Okay-winkels, kleinere winkels van 400 vierkante meter, en twee BioPlanet-winkels, de eerste volwaardige biosupermarkten. Ook opende de groep een eerste DreamBaby-winkel, gespecialiseerd in babyartikelen. Als deze concepten succes boeken, worden ze uitgebreid.

Ook gelooft Colruyt in het groeipotentieel van de huidige e-commerceactiviteiten, zoals het internetwinkelen via Collishop en Collect & Go. Ondanks een hoge kaspositie heeft Colruyt zich nog niet gemengd in grote overnamedossiers. Analisten verwachten dat de groep wel nog kleine overnames zal doen. Vermoedelijk worden Frankrijk en Nederland geviseerd, vooral in het foodservicesegment.

Deze strategie legde Colruyt tot nu toe geen windeieren. De groep heeft meer cash dan langetermijnschulden. Het aandeel ging het afgelopen jaar tegen de trend hoger. Om het vertrouwen van analisten te behouden zal Colruyt moeten bewijzen dat het de nieuwe concepten kan vertalen in groeisegmenten.

Peter VAN MALDEGEM

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud