Sectoranalyse: Onweerswolken hangen nog altijd boven hotelsector

(tijd) - Twee jaar na de terreuraanslagen in de Verenigde Staten is de toerismesector nog niet hersteld. Integendeel, de economische malaise, de oorlog in Irak en de SARS-epidemie hebben geleid tot de grootste crisis in de toerismesector sinds de jaren 30. Ondanks de eerste tekenen van een economisch herstel blijft de toekomst voor vooral hotelketens onzeker. Analisten vrezen dat zakenreizigers niet langer voor luxehotels zullen kiezen.

Volgens het consultingbureau HVS International heeft de hotelsector minimum vijf jaar nodig om de gemiddelde kamerprijzen weer op het niveau van voor de crisis te brengen. In sommige landen zullen de gemiddelde kamerprijzen zelfs nooit meer op het niveau komen van twee jaar geleden, stelt het consultingbureau.

De forse terugval van de kamerprijzen is een gevolg van de malaise in de sector. Ook tijdens de voorbije maanden zette de daling door. Volgens een studie van HVS International vielen de kamerprijzen in juli in alle Europese steden terug. De hotels in Londen, die in juni hun kamerprijzen al met 6 procent verlaagden, deden er in juli nog eens gemiddeld 11 procent af.

Ondanks de lagere prijzen slagen hotels er niet in hun bezettingsgraad te verhogen. Dat heeft ook belangrijke implicaties voor de resultaten van de hotelgroepen. Nagenoeg alle ketens zagen de winst in het eerste halfjaar van 2003 fors terugvallen. Bovendien ziet geen enkele hotelketen tekenen van herstel in de sector.

Accor, de op drie na grootste hotelgroep ter wereld, boekte in het eerste halfjaar van 2003 een 52 procent lagere nettowinst. De bedrijfskasstroom viel terug met 12,5 procent tot 817 miljoen euro. De Franse groep, bekend om de ketens Ibis, Novitel en Sofitel, wijt de tegenvallende resultaten aan de zwakke conjunctuur en de gevolgen van de Irakoorlog en de SARS-epidemie. Ook de wisselkoersen hadden een negatieve invloed op het resultaat. Met meer dan een derde van de omzet buiten Europa ondervond Accor vooral hinder van de sterke euro.

Voor het hele jaar stelde de groep haar verwachtingen neerwaarts bij. De groep verwacht een winst van 500 miljoen euro. Dat is 29 procent minder dan in 2002.

Om het tij te keren heeft Accor wel al maatregelen genomen. De groep wil haar marktaandeel verder uitbouwen via commerciële initiatieven en een 'assertieve' expansiestrategie in Europa. In die regio worden alleen dit jaar 180 hotels geopend, goed voor 20.000 kamers. Met de focus op goedkopere hotels hoopt de groep te kunnen inspelen op een economisch herstel. Verder wil Accor de efficiëntie verhogen door het samenvoegen van administratieve centra. Met die ingreep hoopt de groep de operationele winstmarge met een procentpunt te verhogen tegen het einde van 2004. Ook zet Accor 100 miljoen euro opzij voor overnames. De groep wil de crisis aanwenden om op zoek te gaan naar opportuniteiten in de markt.

Marriott International, de grootste hotelketen ter wereld, zag de winst in het tweede kwartaal 3,1 procent lager gaan. De opbrengst per kamer viel in het eerste halfjaar 6,2 procent terug, terwijl ook de bezettingsgraad terugviel van 73,2 naar 70,7 procent. De groep, dat ook de Ritz-Carlton-hotels uitbaat, verwacht pas in 2004 een herstel van de winstcijfers. Voor 2003 verlaagde Marriott zijn verwachte winst per aandeel van 1,95 naar 1,84 dollar.

InterContinental Hotels Group, de op een na grootste hotelketen, zag de nettowinst in het eerste halfjaar van 2003 32 procent lager gaan. Volgens algemeen directeur Richard Nord waren de omstandigheden in de hotelsector nooit zo slecht als tijdens de eerste zes maanden van 2003. De slechte resultaten van Intercontinental kwamen er volgens hem vooral door Azië. De operationele winst lag in Azië tijdens de eerste zes maanden 71 procent lager. De bezettingsgraad in de hotels in Hongkong viel terug van 60 procent in het eerste kwartaal tot 10 procent in het tweede kwartaal.

De groep, die Holiday Inn-hotels uitbaat, ziet geen tekenen van herstel en richt zich op de kosten om de resultaten te verbeteren. In 2003 wil InterContinental 66 miljoen euro besparen. Ook verkocht de groep twee kleinere divisies voor samen 330 miljoen euro. De verkoop zorgde mee voor een vermindering van de nettoschulden van 942 miljoen euro tot 800 miljoen euro.

De Britse hotelgroep Hilton Group boekte in het eerste halfjaar een nettowinst die 50 procent lager lag dan in 2002. De terugval van de resultaten van Hilton Group zou nog groter geweest zijn zonder de winsten van Ladbrokes. Het grootste wedkantoor van Groot-Brittannië zag de operationele winst in het eerste halfjaar 33 procent hoger gaan. De operationele winst in de hoteldivisie ging 43 procent lager.

Hilton Group, dat behalve in de VS alle Hilton-hotels uitbaat, wil zich concentreren op kostenbesparingen in de bestaande divisies. De onderneming plant geen nieuwe overnames. In april huurde Hilton Group bankiers in voor advies over een bod op InterContinental Hotels Group. Nu is Hilton naar eigen zeggen niet meer geïnteresseerd.

Ook de twee Spaanse spelers Sol Melia en NH Hoteles hebben het moeilijk. NH Hoteles boekte een 40 procent lagere nettowinst in het eerste halfjaar. Volgens een rapport van de Spaanse overheid is het toerisme in Spanje in augustus met 6,8 procent teruggevallen. Toerisme tekent voor 12 procent van het bruto binnenlands product in Spanje. Sol Melia boekte wel een winststijging van 18 procent, maar deze was uitsluitend te danken aan uitzonderlijke resultaten. Sol Melia geeft prioriteit aan het afbouwen van de schuldenlast. Zo verkocht het zijn belang in LastMinute.com, dat reizen verkoopt via internet.

Ten slotte leed ook de Belgische hotelvastgoedgroep City Hotels in het eerste halfjaar een nettoverlies van 7,68 miljoen euro, tegen een verlies van 6,09 miljoen euro een jaar eerder. Vooral in de Verenigde Staten vielen harde noten te kraken. In Europa was sprake van enige verbetering, maar die kon de resultaten niet rechttrekken. De omzet van de groep stabiliseerde nagenoeg op 26 miljoen euro. Gedelegeerd bestuurder Hugo Vanderpooten stelt dat het in de huidige marktomstandigheden niet mogelijk is vooruitzichten mee te delen.

Ondanks tekenen van economisch herstel, blijven analisten voorzichtig over een herstel in de hotelsector. Traditioneel loopt de sector achter op een economische heropleving. De meest optimistische analisten hopen dat de hotelsector zich op zijn vroegst binnen vier tot acht maanden herpakt.

Een cruciale factor in het herstel in de sector is de groei van het aantal zakenreizigers. En daarover zijn niet alle analisten positief, zelfs niet op middellange termijn. Sommigen verwachten dat luxehotels achterblijven wanneer de hotelsector herstelt van de crisis van de voorbije twee jaar. Zij verwachten immers niet dat zakenmensen plotseling overschakelen van niet-reizen naar reizen in eerste klasse en verblijven in vijfsterrenhotels.

Het is niet de eerste keer dat zakenreizigers door economische omstandigheden worden aangespoord te kiezen voor goedkopere hotels. Maar het bureau D.K. Shifflet, dat het reisgedrag onderzoekt, vreest dat de hotelklanten deze keer niet opnieuw de overstap naar de duurste categorie zullen maken. Sinds de vorige crisis in de sector tien jaar geleden heeft een middenklassesegment van zakenhotels de kloof gevuld tussen dure hotels en budgethotels. En zakenlui ontdekten dat best te leven valt met de service die zulke middenklassehotels bieden.

Veel hotels spelen op deze trend in door hun aanwezigheid in dit soort hotels verder uit te breiden. Dat kan enerzijds door het bouwen van nieuwe hotels en anderzijds door het overnemen van hotels. In de hotelsector is nog heel wat ruimte voor consolidatie. Marriott, de grootste keten, bezit amper 2 procent van alle hotelbedden. De vijf topketens samen vertegenwoordigen amper 7 procent van alle bedden.

Hotelketens die het best inspelen op deze trends bieden volgens analisten het meeste opwaartse potentieel. Daarom wordt vooral Accor naar voren geschoven. Accor kon in het eerste halfjaar de schade beperken door zijn aanwezigheid in het budgetsegment van de Europese hotellerie. Daarnaast beschikt Accor over een dienstenafdeling (maaltijdcheques, catering, reisagentschappen) die vrij vroeg kan profiteren van een economisch herstel. Accor gelooft dat de hotelsector het ergste achter de rug heeft. Maar zolang een duidelijk herstel in het zakentoerisme zich niet aandient, verwacht de groep geen aanzienlijke verbetering van de resultaten.

Peter VAN MALDEGEM

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud