Financial Cocktails brengen beleggers en bedrijfsleiders bij elkaar

(tijd) - Euronext Brussel organiseert geregeld Financial Cocktails. Die avonden brengen beleggers en bedrijfsleiders bij elkaar in een ongedwongen sfeer. Een succes, zo blijkt.

Donderdagavond, 18.35 uur. De Groene Jager, Brasschaat. De start van de Financial Cocktail is gepland om 18.50 uur. Maar een kwartier voor tijd is het grootste deel van het publiek al aanwezig. Niemand lijkt het begin van de voorstellingen te willen missen.

Het publiek bestaat vooral uit vijftigers en zestigers. Hier en daar zijn er ook wat jonge mensen, maar die blijken met hun ouders meegekomen. Maar een vijfde van de aanwezigen is vrouw.

Lang niet alle aanwezigen komen uit Brasschaat. Er zijn enkele Nederlanders - maar dat hoort zo in Brasschaat -, iemand uit Gent, een echtpaar uit Brugge en een Oostendenaar.

De meeste aanwezigen kennen de Cocktail rechtstreeks via Euronext. Zij hebben hun gegevens doorgegeven op de website en zitten in de databank. Enkelen hebben ervan gehoord via de Vlaamse Federatie van Beleggingsclubs. Een kantoordirecteur uit Brasschaat heeft zelf twintig klanten opgebeld: 'En die waren meteen bereid om te komen, terwijl er toch stevige concurrentie was. In het kasteel van Brasschaat wordt op dit moment een voordracht gehouden over de eenmalige bevrijdende aangifte.'

Om 18.50 uur wordt iedereen naar de zaal geroepen. Euronext heeft voor vier boeiende sprekers gezorgd. Er is Frans Michielsen van Miko, vastgoedspecialist Jean-Louis Appelmans, Alain Dehaze van Solvay en Guy Elewaut van Delhaize. Het zijn vier totaal verschillende types bedrijfsleiders van heel verschillende bedrijven uit uiteenlopende sectoren.

Frans Michielsen van Miko spreekt vanuit de buik over zijn bedrijf. De vastgoedspecialist Jean-Louis Appelmans bedelft zijn publiek onder de cijfers. Alain Dehaze, die het bedrijf Solvus stilaan uit de problemen tilt, spreekt uit ervaring. En de professionele Guy Elewaut van Delhaize brengt als een professor het verhaal van zijn bedrijf.

Echt nieuws valt hier niet te rapen. Maar dat mag ook niet. 'Ik wil geen probleem met de de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen (CBFA)', zegt Dehaze. En Elewaut begint de voorstelling met een dia met daarop een 'Safe Harbour', een verklaring die hem moet beveiligen tegen eventuele problemen later.

Elke tussenkomst heeft dezelfde structuur. Vincent Van Dessel, de directeur markten en noteringen van Euronext Brussel, stelt eerst het bedrijf van de spreker voor met een korte geschiedenis, een situering van de activiteit en een overzicht van de prestaties op de beurs. Dan volgt de bedrijfsleider met zijn verhaal. Journalist Paul D'Hoore treedt op als moderator van de avond.

Frans Michielsen leidt zijn bedrijf vooral met het oog op de lange termijn: 'Als je een koffieboon plant, duurt het vijf jaar voor je kan beginnen oogsten.' Miko verkoopt koffie en maakt kunststofverpakkingen. 'Deze zomer was het te warm om veel koffie te drinken, maar dan eten de mensen meer ijs en daar leveren wij dan weer de verpakking voor', vertelt Michielsen.

De vastgoedspecialist Jean-Louis Appelmans legt het systeem van de bevak uit en wijst op het nettorendement van meer dan 6 procent. Enkele cijferoverzichten moeten een en ander illustreren, maar zijn nauwelijks te lezen in de zaal. Een grafiek toont aan hoeveel beter het aandeel gepresteerd heeft dan de Bel20. Sinds midden 2001 dan toch.

Dan is er een korte pauze. Een IT-manager vindt het verhaal van Miko best een mooi verhaal, vooral dan de twee sectoren waarin ze actief zijn. 'Dat wist ik niet.' Hij maakt zich wel zorgen over het feit dat het bedrijf al drie jaar bezig is met de invoering van een SAP-systeem 'en dat voor een bedrijf met zo weinig personeel. Het zou niet het eerste bedrijf zijn dat daardoor in de problemen komt'.

En dan is het de beurt aan Alain Dehaze. 'Dagelijks werken zo'n zeventigduizend mensen met een rechtstreeks of onrechtstreeks contract via Solvus.' Of het systeem van de dienstencheques nog wat betekent voor Solvus, wil iemand uit het publiek weten. 'Voor een tewerkstelling van twee of drie uur contracten maken, is heel duur voor ons', verzekert Dehaze. Waarop iemand uit het publiek: 'Bij Randstad lossen ze het anders op, daar moet het gaan om minimum vier uur.' 'Bedankt voor de tip van de concurrentie', reageert Dehaze.

'Bij Delhaize zijn het solden in maart', stelt Van Dessel de volgende spreker voor, verwijzend naar de laagste koers van vorig jaar. De dame die de vestiaire beheert en al heel de tijd wat ongeïnteresseerd voor zich uit keek, spitst de oren. Delhaize, dat kent ze. Guy Elewaut vertelt dat het bedrijf een vijftal jaar geleden eigenlijk een holding was. 'Nu zijn wij een groep geworden, waar wij zoeken naar synergieën die wij vroeger ongebruikt lieten'.

Dan is het tijd voor de receptie. 'Die recepties zijn ook wel interessant. Je praat eens met andere beleggers en je hoort eens een andere visie', zegt een dame uit Grobbendonk, die aan haar tweede Financial Cocktail toe is.

Het publiek is tevreden. 'Waar krijg je als kleine belegger de kans om bedrijfsleiders over hun bedrijf te horen praten', vraagt iemand zich af. 'Het is toch wel knap dat die bedrijfsleiders tijd maken voor ons.'

Ook de mensen van Euronext zijn tevreden. 'Het was een aandachtig publiek. Er kwamen veel vragen', evalueert Sabinne Penninck, die samen met Leen Van Wambeke instaat voor de organisatie. 'Wij vragen een kleine bijdrage, zodat de mensen die de moeite nemen om te komen, zeker geïnteresseerd zijn', vertelt de woordvoerder van Euronext, Anne De Gang. 'De particuliere belegger is trouwens de enige belegger die met zijn eigen geld werkt. Dat scheelt', oordeelt Van Dessel.

Ook de sprekers zijn tevreden. Voor een klein bedrijf als Miko zijn deze evenementen belangrijker dan voor de grote bedrijven, geeft Frans Michielsen toe. 'Voor de beleggingsfondsen zijn wij meestal te klein. Als wij hier komen, willen wij de mensen ook waar voor hun geld geven en niet rond de pot draaien.'

Alain Dehaze wijst op het belang van het fysieke contact: 'Wij hebben wel contact met analisten en institutionele beleggers. Maar het is goed om ook contact te leggen met de kleine belegger.'

'Je moet hen ontmoeten op ruikafstand, zodat je ervaart wat bij de mensen leeft', vult Michielsen aan. 'Wij stellen trouwens vast dat de mensen wat zij hier opgestoken hebben, ook voortvertellen. Tegen kennissen of buren.' Michielsen vindt dat de beursgang voor meer professionalisme gezorgd heeft in het bedrijf. 'Je denkt meer na over beslissingen. Soms is dat goed, soms minder.'

Maar op de vraag of hij tevreden is dat het bedrijf op de beurs noteert, blijft hij in het ongewisse. 'Zodra een beslissing is genomen, denk ik daar niet meer over na. Dat heeft toch geen zin.'

Guy Elewaut wijst erop dat zijn bedrijf veel aandacht schenkt aan de kleine belegger. 'Die kan meeluisteren op conference calls. Op de website krijgt hij de persmededelingen op hetzelfde moment als de professionelen.' En hij geeft een pluim aan de inrichters: 'Euronext doet veel voor de Belgische bedrijven.'

Guido VANLINTHOUT

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud