Amerikaanse verkiezingen hebben nauwelijks impact op markten

(tijd) - De Amerikaanse presidentsverkiezingen hebben op langere termijn geen grote invloed op de beurzen. Dat is het vrijwel unanieme oordeel van de strategen uit Wall Street. Welk beleid Bush ook wil voeren, hij zal te maken hebben met dure olie, de dreiging van het terrorisme en een tragere winstgroei bij de bedrijven. De ruimte voor grote veranderingen is daardoor beperkt.

Ed Yardeni van Oak Associates verwacht dat de nieuwe president niet de kans zal hebben om diepgaande veranderingen door te voeren. Op basis van de fundamentele gegevens ziet Yardeni de S&P500-index tegen eind volgend jaar iets meer dan 8 procent stijgen tot 1.200 punten.

Op een stijging met 8 procent rekent ook Jeffrey Kleintop van PNC Advisors, op basis van zijn vooruitzichten voor de economie en voor de bedrijfswinsten.

'Historisch blijkt de beurs het beter te doen in het jaar na de verkiezingen als de zittende president wordt herkozen', merkt hij op. 'Een stijging met 8 procent is lager dan het gemiddelde van de jongste decennia in dergelijke jaren, terwijl het een van de hoogste opbrengsten zou zijn in het jaar nadat een uitdager is verkozen.'

De verkiezingen zorgden de voorbije maanden volgens Liz Ann Sonders van Charles Schwab voor pessimisme in de markt, terwijl er economisch toch een opmerkelijke vooruitgang is geboekt. Volgens haar is de markt nog altijd bezig aan een inhaalbeweging die afgeremd wordt door een grote risicogevoeligheid.

Ed Hyman van ISI Group wijst erop dat de wereldwijde economische groei beperkt wordt door de hoge olieprijzen. 'Er doet zich een gesynchroniseerde wereldwijde groeivertraging voor', oordeelt hij. 'Het grootste gevaar is dat de olie de inflatie doet stijgen, waardoor de rente opgetrokken wordt. Maar de globalisering, de technologische ontwikkelingen en de concurrentie oefenen neerwaartse druk uit op de inflatie.'

De dure olie baart ook Thomas McManus van Banc of America Securities zorgen, samen met de stijgende rente. Die twee zorgen er voor dat zowel de consumenten als de bedrijven minder geld overhouden en dat verklaart volgens hem het toenemend aantal bedrijven dat met tegenvallende cijfers moet uitpakken.

GVL

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud