Filip Gijsels (Fortis): Daling Amerikaans consumentenvertrouwen is belangrijke test voor beurzen

(tijd-nieuwslijn) - De daling van de beurzen als reactie op het fors gedaalde Amerikaanse consumentenvertrouwen is volgens Filip Gijsels van Fortis een belangrijke test voor de aandelenmarkten. is een belangrijke test voor de aandelenmarkten. 'Nu zal blijken of we na de rally van de voorbije weken ook slecht nieuws kunnen verwerken,' zegt de aandelenstrateeg aan Tijd-Nieuwslijn.

Het Amerikaanse consumentenvertrouwen daalde in oktober tot het laagste peil in negen jaar. 'Het valt te vrezen dat de Amerikaanse consumentenbestedingen, het laatste bastion dat de Amerikaanse economie nog draaiend hield, ook in mekaar klappen', aldus Gijsels. Toch wil hij ook niet te pessimistisch zijn. 'Het gaat uiteindelijk alleen nog maar om een stemmingsindicator.'

Gijsels hoopt nu dat de volgende Amerikaanse macrocijfers niet te slecht uitvallen, zodat de rally van de voorbije weken min of meer intact kan blijven. 'In dat geval blijft een eindejaarsrally mogelijk'.

Hij wijst er ook op dat een dergelijk slecht cijfer voor het consumentenvertrouwen de Fed er mogelijk toe zal aanzetten om de rente te verlagen. 'Die perceptie zou de markten kunnen ondersteunen.' Ook de Europese Centrale Bank zou volgens Gijsels dringend moeten in actie komen en de rente verlagen. 'Het is nu wel duidelijk dat niet inflatie, maar deflatie een probleem is.'

(c) tijd-nieuwslijn (tel: +32 3 2860372; fax: +32 3 2860370)

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud