<B>Brantano</B> (uit: De Belegger)

Begin dit jaar leek Brantano zich op te maken voor een snelle expansie in het Verenigd Koninkrijk. Negen maanden later blijkt dat de Britse consument de hogere energieprijzen en de hogere interestkosten maar moeilijk verteert.

De consumentenuitgaven over de plas dalen en dit laat zich voelen in heel de distributiesector in het Verenigd Koninkrijk, goed voor 53,1% van de omzet van Brantano. Mede hierdoor daalde de vergelijkbare omzet van de bestaande winkels in het VK in het derde kwartaal met 8,6%. Over de eerste negen maanden daalde de vergelijkbare omzet met 3,3%. Naast het zwakke consumentenvertrouwen zijn er echter ook nog andere redenen voor de zwakke omzetevolutie in het VK. Ten eerste is er de hoge vergelijkingsbasis. Over dezelfde periode vorig jaar boekte Brantano immers een sterke groei van 10,1%. Dergelijke groeicijfers zijn vanzelfsprekend niet vol te houden op lange termijn. Een tweede factor was het warme weer in september. Hierdoor wordt de start van het winterseizoen uitgesteld. Tot slot kunnen we er niet naastkijken dat veel collega-retailers extra kortingen toestonden. Brantano ziet zich verplicht om de prijskortingen van de concurrenten te volgen. Vooral in de sportartikelen blijkt de concurrentie zwaar. Het management heeft nochtans niet de indruk dat Brantano marktaandeel verliest in het VK.

De omzet in de Belux-regio bleef gelukkig wel goed op peil. De vergelijkbare omzet steeg hier zelfs met 2,7% over het derde kwartaal dankzij geslaagde marketingacties, een goede collectie en een goede soldenperiode. Over de eerste negen maanden steeg de omzet in de Belux daarmee met 1,4%.

De tegenvallende omzetcijfers in het VK hebben vanzelfsprekend ook een impact op de resultaten en de verwachtingen. Brantano paste de verwachtingen voor het volledige jaar neerwaarts bij. Voortaan rekent de schoenendistributeur op een omzet van 300 mln. euro en een bedrijfswinst van 18 mln. euro. Eerder ging de groep uit van een omzet van minimaal 302 mln. euro en een bedrijfswinst van 21 à 21,5 mln. euro. Toen we de resultaten over het eerste halfjaar analyseerden, voelden we deze bui al enigszins aankomen. Om de winstdoelstelling te realiseren, moest Brantano een goed tweede semester neerzetten. Dat zit er dus niet meteen in.

Brantano beschouwen we wel nog altijd als een groeiverhaal. Het bedrijf Brantano blijft bij de doelstelling om de volgende vijf jaar twintig winkels per jaar te openen in het Verenigd Koninkrijk. Niettemin zijn onze verwachtingen wat getemperd. Het is immers belangrijk dat ook de omzet uit de bestaande winkels groeit. Dat is momenteel, en wellicht ook nog in 2006, een negatief punt.

Advies: De impact van de zwakke omzetcijfers is toch groter dan aanvankelijk werd aangenomen. Nadat we onze winstverwachting in augustus al verlaagden tot 4,1 euro per aandeel, zien we ons genoodzaakt dit cijfer opnieuw neerwaarts bij te stellen tot 3,45 euro p.a. Voor volgend jaar houden we rekening met een matige omzetgroei van zowat 2% en een herstel van de winst tot 3,85 euro p.a. Tegen een verwachte koers-winstverhouding van 11,5 voor volgend jaar is Brantano te behouden.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud