<B>Siebel</B> (uit: Wall Street Invest)

In 1993 werd Siebel opgericht door Patricia House en Tom Siebel, die een blitzcarrière had gemaakt bij Oracle. In amper tien jaar tijd groeide het bedrijf, dat verkoopondersteunende software maakt, uit tot de nummer één in CRM-software. In 1996 maakte SEBL zijn beursdebuut. Het bedrijf heeft intussen een beurskapitalisatie van 8 miljard $ en stelt bijna 5.000 personen tewerk.

SEBL is de pionier in Customer Relationship Management (CRM) software. Dergelijke software beheert, ondersteunt en optimaliseert de verkoop- en de klantenserviceactiviteiten in grote bedrijven. Met deze software kan met andere woorden informatie over huidige en potentiële klanten verspreid worden naar call centers, tussenpersonen en commerciële vertegenwoordigers om hen te ondersteunen in de verkoop, marketing en klantenservice. Bovendien levert SEBL uiteraard de training, consulting, professionele service en het onderhoud van zijn software. CRM-software is goed voor bijna 60% van de omzet.

Als gevolg van de toenemende concurrentie van Oracle, SAP en Peoplesoft heeft het bedrijf zich zeer sterk gediversifieerd. De softwareproducten werden uitgebreid naar meer dan 20 specifieke applicaties voor personeelsmanagement, bedrijfsanalyse, product- en catalogusmanagement, partnermanagement en call center automatisatie. Bovendien werd het aantal partners in verschillende niches agressief opgedreven tot meer dan 500 'collega'-bedrijven. Het klantenbestand is verspreid over verschillende sectors zoals telecom, industrie, farmacie en financiële instellingen met klinkende namen zoals Cisco, Hewlett-Packard en AT&T. Ongeveer de helft van de omzet wordt buiten de VS gegenereerd, vooral in Europa.

De verkoop van software is zeer sterk afhankelijk van de IT-bestedingen van de bedrijven en dus zeer gevoelig voor de economische cyclus. De economische malaise en daarmee gepaard gaande kostenbesparingen hadden sinds 2001 dan ook een negatieve impact op de omzet van SEBL. De omzet daalde van een piek van meer dan 2 mrd.$ in 2001 tot ongeveer 1,3 mrd. $ dit jaar. Deze negatieve trend lijkt gebroken. De jongste twee kwartalen trekken de bedrijfsinvesteringen opnieuw aan. Volgens enquêtes zullen de IT-bestedingen in 2004 met 4,3% toenemen. De investeringen in software, en meer bepaald CRM-software, zullen dit gemiddelde ruim overschrijden. CRM is immers een van de minst gepenetreerde segmenten binnen IT. Aangezien softwareproducenten hogere marges genereren en de variabele kosten erg laag zijn, is het hefboomeffect op de winstcijfers erg groot.

SEBL publiceerde deze week voorlopige cijfers over het vierde kwartaal. De kwartaalomzet zou zijn uitgekomen op ongeveer 365 mln. $, tegenover 350 mln.$ verwacht, en de winst per aandeel op 0,08 $ in plaats van 0,06$. De verkoop van nieuwe softwarelicenties zou, tegenover het derde kwartaal, met maar liefst 35% zijn gestegen tot 150 mln. $. Voor 2004 verwachten we een stijging van minstens 15% in de verkoop van nieuwe licenties. Belangrijke groeipolen zijn de software voor bedrijfsanalyse en CRM onDemand of CRM via internet tegen een lage kostprijs. Software voor bedrijfsanalyse is het snelstgroeiende segment. In 2003 groeide de verkoop van dit segment met 40% tot 220 mln. $. Van de 3.500 klanten gebruiken vandaag slechts 300 klanten deze software, wat het enorme potentieel verklaart. Ook de interesse in CRM onDemand is zeer groot, maar de lancering zal extra kosten meebrengen terwijl de omzet in de tijd zal worden gespreid. Bovendien zal deze software tegen lagere prijzen worden verkocht, waardoor de marges onder druk kunnen komen. Het bedrijf verwacht echter de operationele marge op 15% te kunnen houden. Fundamenteel blijven de balans en cashflow van SEBL zeer gezond. In het vierde kwartaal werd immers 40 mln. $ cash gegenereerd, waardoor de totale kaspositie nu groter is dan 2 mrd. $.

Advies: Omwille van het economisch herstel en de lage vergelijkingsbasis zou SEBL in de toekomst wel eens kunnen verrassen. Tegen 39,8 keer de winst van het nieuwe jaar is het aandeel echter niet meer goedkoop gewaardeerd. Te behouden.

uit: Wall Street Invest van 8 januari 2004.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud