<B>Yahoo!</B> (uit: Wall Street Invest)

De resultaten van internetgigant Yahoo! over het vierde kwartaal losten de verwachtingen in. De winst ging 62,3% hoger tot 75 miljoen $ of 0,11 $ per aandeel. Door een forse toename van de advertentie-inkomsten en de consolidatie van de overgenomen bedrijven Inktomi en Overture steeg de omzet zelfs met 78,9% tot 511,3 miljoen $.

Net als de kwartalen voordien was vooral de afdeling 'Marketingservices' met een omzetstijging van 100% tot 393 miljoen $ een van de best presterende divisies. Deze divisie profiteerde van het succes van de dienst waarbij bedrijven betalen voor een prominente plaats in een zoekopdracht. Bovendien nam het aantal betalende geregistreerde gebruikers met 2 mln. toe tot meer dan 7 miljoen Dit is het gevolg van de samenwerking met SBC Communications voor het aanbieden van DSL internet en het succes van Yahoo!'s premium diensten. Samen met het toenemend aantal bedrijven die hun producten via de website van Yahoo! verkopen, zorgde dit voor een stijging van de commissie-inkomsten met 37% tot 85 miljoen $. Yahoo! ontvangt immers een klein percentage op de verkoopprijs van de producten die via de website verkocht worden. Verder haalt Yahoo! nog zowat 33 miljoen $ of 6,5% van de totale omzet uit diverse diensten. Vooral het aanbieden van on-linepersoneelsadvertenties via HotJobs is zeer succesvol. Om de concurrentie met de populairste zoekrobot ter wereld, Google, op te drijven, start Yahoo! dit kwartaal met zijn eigen zoekrobot die het vorig jaar verkreeg door de overname van Inktomi. Dit is natuurlijk een flinke streep door de rekening van Google, die een belangrijke inkomstenbron verloren ziet gaan. Volgens Yahoo! trekt de on-linereclamemarkt na twee zwakke jaren opnieuw aan. Dit is erg belangrijk aangezien Yahoo! meer dan 37% van zijn omzet uit dit segment haalt. Ondanks het traditioneel zwakke eerste kwartaal stelt Yahoo! toch een omzet tussen 475 en 505 miljoen $ voorop. In tegenstelling tot de voorbije kwartalen, toen de resultaten en verwachtingen telkens boven deze van analisten lagen, was dit nu niet het geval. Beleggers reageerden dan ook eerder ontgoocheld en stuurden het aandeel lager. Doordat de winstmarge de komende kwartalen wellicht iets lager zal liggen dan verwacht, verlagen we onze winstverwachting voor dit jaar van 0,6 tot 0,52 $ p.a.

Advies: Doordat de vooruitzichten voor dit jaar niet opwaarts werden bijgesteld, vinden we Yahoo! na de forse koersopleving te duur. We verlagen ons advies van 'houden' naar 'verkopen'.

uit: Wall Street Invest van 22 januari 2004.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud