Wie niet langer wil beleggen volgens de traditionele opdeling in sectoren of regio’s, is aan het goede adres bij een bank die thematisch tewerk gaat. ABN AMRO is al sinds langere tijd bezig met het ontwikkelen en introduceren van Thema’s die mikken op de technologische en maatschappelijke ontwikkelingen van morgen. Dit maakt het thematisch beleggen meteen zeer concreet.
“We kijken naar de manieren waarop lange-termijntrends zich doorzetten en spelen daarop in. We beleggen dus niet langer per regio of sector, maar volgen de voornaamste ontwikkelingen in de wereld op de voet”, zo definieert Edith Thouin het thematisch beleggen. Zij staat aan het hoofd van de afdeling die in het Amsterdamse hoofdkwartier van ABN AMRO deze strategie uittekent. “We onderzoeken thema’s als vergrijzing, consumptie in groeilanden, nieuwe technologieen of klimaatvriendelijke ontwikkelingen. De oplossingen moeten niet alleen rendabel zijn, maar ook de steeds dichter bevolkte wereld leefbaarder maken’.
Oog voor innovatie die werkt
Edith Thouin en haar team beleggen niet alleen in de bedenkers van oplossingen, maar ook in de bedrijven die ze volop benutten. We gaan voor toegepaste innovatie. Een nieuwe technologie kan op zich belangrijk zijn, maar moet ook resultaat opleveren, zoals een verhoogde productiviteit. Overigens definieren we ‘ technologie’ zeer breed. Zij omvat naast pure ICT ook sociale media, e-commerce, automatisering in de maakindustrie en zelfs biotechnologie en andere innovaties in gezondheidszorg of energie.
Schattenjacht met mooie buit
De thema’ s hebben als onderwerpen bijvoorbeeld de consument in groeilanden, robotisering & automatisering, en de ‘ schatzoekers binnen bedrijven’ zoals Edith Thouin het noemt. Dit laatste slaat op bedrijven waar activistische aandeelhouders flink aan de boom schudden om ingesloten waarde vrij te maken. Dat zijn vaak enorme bedrijven die amper nog return genereren, ook omdat ze veel te groot geworden zijn. Dat wordt niet meer gepikt en een duidelijke focus wordt nu geeist. De acties van aandeelhouders hebben zo al in meerdere bedrijven resultaten opgeleverd, ‘unlocking value’, zoals dat heet. Ook worden bepaalde activiteiten steeds vaker afgesplitst. Dit kan zijn omdat het grote bedrijf zowel nieuwe technologieën alsook verouderde activiteiten heeft. De waarde van de nieuwe onderdelen wordt dan niet door de aandelenmarkt ‘erkend’ en een op of afsplitsing kan hier verandering in brengen, vaak met flinke koerssprongen voor de aandeelhouder. Dit is onlangs al gebeurd bij bedrijven als Abbott Laboratories en Marathon Petroleum, maar bedrijven als Pfizer en GlaxoSmithKline zijn dit ook aan het voorbereiden. Deze tendens was vooral zichtbaar in de VS, maar zet zich nu ook in Europa door. Als bedrijven veel te veel cash of een zeer hoog eigen vermogen op hun balans aanhouden, wordt nu geeist, dat dit aan de aandeelhouders uitgekeerd moet worden, het rendement op cash is natuurlijk veel te laag, of dat het bedrijf eigen aandelen moet inkopen. Voorbeelden van bedrijven die onder druk van aandeelhouders flinke uitbetalingen gedaan hebben zijn Apple en Microsoft. Bedrijven als General Electric en Caterpillar voerden al grote inkoopprogramma’s door.
Focus op almaar sterkere spelers
Waarop let een team dat thematische fondsen samenstelt, voornamelijk bij bedrijven waarin het wil beleggen? ‘’ Wij kijken natuurlijk naar de waardering, maar in groei-industrieen en hoogtechnologische bedrijven ligt die sowieso vrij hoog. Beslissende criteria zijn een gezonde balans, een voorspelbare cashflow, een hoog en houdbaar marktaandeel plus een uitstekend management. Vaak kom je dan uit bij sterke jongens die hun positie nog versterken”.