Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Nederlandse bank zet hier alle zeilen bij

Victor van der Kwast, CEO ABN AMRO België ©abnamro

ABN AMRO heeft samen met de Nederlandse handelsgeest al eeuwenlang de wereldzeeën commercieel veroverd. Nu dat de grootbank gezond en wel uit woelige wateren is gekomen, zet zij alle zeilen bij om ook in België meer dan een voet aan de grond te krijgen. ABN AMRO is hier trouwens al behoorlijk actief. En het smaakt naar meer. Met meer service.

Na anderhalf jaar is de spaarfaciliteit op internet, MoneYou, al uitgegroeid tot een serieuze speler op de Belgische markt, goed voor 1,8 miljard euro spaartegoeden en duizenden klanten. Het fenomeen typeert de ambities en de opmars van ABN AMRO België. CEO Victor van der Kwast kan in ons land rekenen op zo’n 400 medewerkers in zes kantoren en voor zes businesslijnen.

 Snelgroeier in vermogensmarkt

 In België kiest de grootbank, die graag de zuiderburen laat meegenieten van de innovaties die ze ontwikkelt, voor een focus op private banking. “Daarin zijn wij de derde grootste van Europa. In België willen we plankgas geven, met onze kantoren in Brussel, Antwerpen, Kortrijk en Hasselt. We beheren hier nu vijf miljard euro, wat nog niet veel is. Maar we willen significant groeien om snel tien miljard euro te bereiken, en meer.” Naast onze reeds bestaande open architectuur introduceren we transparantie in onze tarifering zodat er geen verborgen kosten zijn voor onze cliënten in beleggingsadvies en vermogensbeheer.  Doordat we de zogenaamde ‘retrocessies’ doorstorten aan onze cliënten, garanderen we echt onafhankelijk advies en verhogen we het rendement van de cliënt.   

 Een bijzonder ervaren rot op alle zeeën

 Private banking is echter lang niet de enige pijl op de boog van ABN AMRO België. Haar commercial banking gaat ver terug in de Nederlandse geschiedenis. “Het is gegroeid uit de financiering van de maritieme handel. Wij zijn hierin al net zo lang actief als Nederland in handel drijven over de wereldzeeën. ABN AMRO is zeer present in de wereldhavens, van Antwerpen, Rotterdam en Hamburg, tot Dubai, Hong Kong en Singapore. Uiteraard begrijpen we handel, logistiek en havenactiviteiten door en door. We staan aan de top in de sectoren transport, energie en handelsgoederen. We maken het verschil met de ruime ervaring en kennis wereldwijd. Ook kunnen we voor een klant diverse diensten en markten combineren, zeer transparant en onafhankelijk, gericht op zijn rendement”, meldt de CEO van de Belgische tak, die ook voorzitter is van ABN AMRO Luxemburg (en de kanaaleilanden Jersey en Guernsey).

 Daarnaast is ABN AMRO de tweede grootste bank ter wereld in de clearing business en een van de grootste in de diamanthandel. “In België zijn we reeds jaren één van de leaders in de financieringsflow van de internationale diamanthandel”, meldt van der Kwast. Verder voorziet ze via de entiteit Stater heel wat professionele klanten van meerdere diensten voor hypotheekbeheer.

 Tijd om wat terug te doen

 Victor van der Kwast benadrukt dat het voortaan om veel meer dan business gaat. “Wij beseffen dat we na onze lotgevallen wat moeten terugdoen voor de samenleving. De bank maakt ethische en duurzame keuzes in haar beleggingen en wil ook de klanten duurzaamheid bieden. We werden transparanter, met minder producten en zuiverdere uitleg. Het aantal spaarproducten in België ging van dertig naar vijf, om het weer begrijpelijk te maken in het kader van onze transparantie. Ook de ontvangen ‘retrocessies’ voor beleggingsfondsen worden doorgestort naar de cliënten in beleggingsadvies en vermogensbeheer. We zijn ook meer dan ooit betrokken bij maatschappelijke doelen. In België heeft ons personeel een actie ondernomen ter ondersteuning van het onderzoek naar kinderkanker en sponsoren we twee van de beste hockeyploegen van het land. In het huidige succes van de Belgische sport zit voor ons een mooie metafoor. Wij houden van winnen en vooral van competitie. Dat leidt tot een sfeer van samenwerking en doelgerichtheid.”

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.