Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. Om hun visie, ideeën en oplossingen te delen met de De Tijd-community. De betrokken partners zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud.
De krapte op de arbeidsmarkt en de stijgende inflatie zetten bij veel organisaties de druk op de ketel. ‘Niet verwonderlijk dat de focus bij onze klanten op efficiëntie ligt. Bedrijven willen groeien zonder extra personeel aan te werven. AI speelt daar absoluut een rol in’, zegt Joep Hoeks, Chief Product Officer bij softwareontwikkelaar Exact.
Met zijn diepgaande kennis van beroepen en sterke samenwerkingen zet Cevora zich in om de AI-vaardigheden te versterken bij bedrijven die onder het Paritair Comité 200 vallen.
Kan je ons helpen om ‘iets’ met AI te doen? Het is een vraag die Kimberly Hermans, director AI bij Sopra Steria, geregeld krijgt. De snelle opkomst van generatieve AI maakt het voor bedrijven moeilijk om aan de zijlijn toe te kijken. ‘Generatieve AI is revolutionair, maar zonder een solide strategie leidt het vaak tot experimenten die nooit verder komen dan de tekentafel. Hackathon-gewijs snel iets bouwen zorgt misschien voor mooie demo’s, maar leidt zelden tot een productiewaardige oplossing.’
Generatieve AI roept uiteenlopende reacties op. Sommigen zien het als een revolutie, anderen als een bedreiging, zeker voor menselijke creativiteit. Maar wat als AI niet de vervanger is van menselijke creativiteit, maar juist een partner? Thomas Winters, AI-onderzoeker aan de KU Leuven en pionier in computational humour, legt uit hoe mens en AI samen een verrassend duo kunnen vormen.
In België beweegt er wat op het vlak van AI. Gent profileert zich als een AI-hotspot, enkele start-ups tonen veelbelovende toepassingen, en traditionele spelers doen inspanningen om zichzelf heruit te vinden. Maar we staan aan het begin van een lange reis en de wedloop is meedogenloos. Met hyperscalers (grote datacenters die enorme rekenkracht leveren) die miljarden kunnen investeren en een snel evoluerend landschap, vraagt technologie-expert en investeerder Peter Hinssen zich af: hoe blijft België relevant in de AI-race?
Ongeveer een derde van de Belgische CFO’s experimenteert vandaag volop met AI. Maar biedt AI echt het antwoord op complexe uitdagingen in finance? Op verkenning met Kristof Stouthuysen, professor en directeur van het Centre for Financial Leadership and Digital Transformation aan Vlerick Business School.
Generatieve AI is als een nieuw speeltje waar we niet van kunnen afblijven. We gebruiken het niet alleen als tool om een samenvatting te maken of een mail te helpen opstellen. Steeds vaker praten we ermee alsof het een vriend is. Maar is dat wel zo onschuldig als het lijkt? ‘Mensen zijn hongerig naar affectie, vriendschap en liefde. Maar AI zal die verlangens nooit invullen zoals mensen dat kunnen’, zegt Mieke De Ketelaere, adjunct-professor AI aan Vlerick Business School.
Artificiële intelligentie (AI) groeit pijlsnel, met toepassingen die steeds meer doordringen in de bedrijfswereld. Toch blijft de vraag: hoe benut je AI optimaal zonder in de val van overhaaste investeringen te trappen? ‘Het probleem is dat er spelers op de markt zijn die werkelijk alles beloven.’