Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Binnen 15 à 20 jaar kun je je eigen koetswerk ontwikkelen en laten printen in 3D'

Het autodelen zal in het autodesign een verschil maken. Je hoeft geen kleur meer te kiezen, je rijdt met wat voorradig is. ©Helena Wilmet

De hele mobiliteit wordt heruitgevonden. Aldus Axel Enthoven, die als wereldwijde designer een goede kijk op mobiliteit heeft. ‘Stilisten en designers krijgen het moeilijker, omdat ze een auto moeten maken die iedereen graag ziet.’ Enthoven over de auto van de toekomst in vijf trends.

Yellow Window, Axel Enthovens bedrijf, werkte al in China en Maleisië en ontwierp metrostellen voor Brussel en superlichte bussen voor Singapore. De designer is wel voorzichtig met prognoses voor de verre toekomst van mobiliteit. ‘Vandaag groeit de industrie exponentieel. Kijk maar hoe Tesla vanuit het niets plots een industrie werd ... dat was tien jaar geleden ondenkbaar. Je moet ook rekening houden met de politiek: wat zal die toelaten en wat niet? En dan zijn er nog de geografische verschillen. In Azië en het Midden-Oosten kopen mensen veel emotioneler een auto, in Europa wordt de auto steeds minder een statussymbool. Met een Rolls-Royce rijden, geeft meer negatieve resonantie dan positieve.’

Axel Enthoven, designer ©Frank Toussaint

Wat wel vast staat volgens Enthoven: ‘Heel wat boeiende elementen zullen de auto drastisch veranderen. Het publieke transport wordt veel belangrijker dan het individuele. Maar hoe snel dat zal gebeuren? Dat hangt af van de politieke moed.’

1.   Het eigendomssyndroom - ‘Ik wil een auto bezitten’ - verdwijnt.

‘We gaan de auto veel meer delen of lenen. Bovendien wordt een auto meer een go-between tussen verschillende modi van transport. De variëteit in types zal ook groeien. Wil je vervoer in de stad of lange afstanden doen? Ga je een dagje op stap met de kinderen of ga je winkelen? Omdat je geen auto bezit, krijg je altijd een ruime keuze. Dat autodelen zal in het autodesign een verschil maken. Je hoeft geen kleur meer te kiezen, je rijdt met wat voorradig is. Stilisten en designers krijgen het dus moeilijker, omdat ze een auto moeten maken die iedereen graag ziet.’

 2.   De auto wordt meer afgestemd op gender.

‘De genderanalyse zal de auto een andere identiteit geven. Vrouwen rijden anders dan mannen en dat zie je stilaan in het autodesign. Dat is niet nieuw. Een paar jaar geleden had Volvo al een specifiek ontwerpersteam met alleen vrouwen. Een auto zal ook gepersonaliseerd kunnen worden. Met stereolithografie kun je misschien binnen 15 à 20 jaar je eigen koetswerk ontwikkelen met de computer en laten printen in 3D.’

 3.   De veiligheid van auto’s verbetert exponentieel.

‘Formule 1-coureurs vliegen vandaag soms met een snelheid van 350 kilometer per uur tegen een muur en komen daar heelhuids uit. Die technologie wordt vertaald naar de wagen voor iedereen. Auto's worden hulzen in hulzen, gebouwd in extreem sterke materialen die schokabsorberend zijn, zoals kevlar en honingraatconstructies.’

‘Ook binnenin word je op een andere manier beschermd. Je zult in een stoel zitten met een soort dubbele vering die een dubbele absorptie biedt. Met die ontwikkelingen zijn designers nu volop mee bezig.’

 4.   Ook de passieve veiligheid groeit enorm, omdat we minder zelf sturen. 

‘Vandaag heb je al computerprogramma's die de wagen volledig begeleiden en waarschuwen voor een gevarenzone, glad terrein of een tegenligger. Ze detecteren of je wel in staat bent om te rijden en niet te moe of dronken bent.’

 5.   De auto van de toekomst wordt in verschillende disciplines ontwikkeld.

‘Fundamenteel onderzoek over mobiliteit, het langetermijndenken, doen autobouwers in researchcentra. De designcenters ontwikkelen voertuigen. En dan zijn er nog de autostilisten van het departement color & trim. Die houden zich vooral bezig met de kleuren en materialen, dus meer de kortetermijnstrategie. Je kunt ze vergelijken met een decorateur en een architect. In België zijn we heel goed in design, dus de architectuur van auto’s. Op deze gigantische markt hebben een paar Belgen zich opgewerkt, zoals Dirk Van Braeckel die de Bentley GT ontwikkeld heeft en Luc Donckerwolke die hoofd was van Audi researchcenters en nu in Korea werkt.’ ‘Er zijn veel Belgische designers die het extreem goed doen. Waarom? Belgen zijn kosmopolieten die verschillende talen spreken. We hebben geen uitgesproken profiel zoals Fransen, Duitsers of Nederlanders, dus we kunnen ons goed in elke situatie inleven. Belgische studenten hebben een openheid en een gezonde nieuwsgierigheid, dat heb ik wel gezien in de 24 jaar dat ik hoofd was van de Mobiliteit-afdeling van de Hogeschool Eindhoven.’

MADE IN BELGIUM

‘We zoeken continu naar stillere ruitenwissers’

Het Competence Center van Bosch in Tienen verzamelt alle knowhow rond ruitenwissertechnologie. Daar wordt ook gewerkt aan innovatieve producten op maat van elektrische auto’s.

Bosch ontwikkelt technologische oplossingen voor woningen, auto’s en industrie. Innovatie vormt er de rode draad: de groep stelt 59.000 mensen tewerk in onderzoek & ontwikkeling, verspreid over 120 vestigingen wereldwijd. De afdeling in Tienen huisvest het Competence Center voor de R&D van ruitenwissertechnologie. Daar is ook een grote productie-eenheid voor ruitenwissers gevestigd: jaarlijks rollen er zo’n 40 miljoen wisbladen en -armen van de band.

In de zoektocht naar innovatieve producten schakelde Bosch door de jaren heen over van natuurrubber naar synthetische gummi. ‘Onze vormgevingstechniek is ook geëvolueerd van spuitgieten naar extrusie’, zegt Wim Elsen, vicepresident Robert Bosch Produktie N.V.  ‘Daarbij wordt het materiaal door een matrijs geperst. Onze vestiging in Tienen is uitgegroeid tot een unieke speler op dat vlak. De knowhow spelen we van hieruit door naar onze andere filialen en partners.’

‘Onze rubbers krijgen bijvoorbeeld een speciale oppervlaktebehandeling. Een extra coating moet voor een minimale weerstand zorgen, maar ook functioneel en slijtvast zijn. Daar ligt nog veel ontwikkelingspotentieel. Zeker in het kader van de auto van morgen: de elektrische wagen. Omdat die een stille motor heeft, moeten de ruitenwissers ook zo weinig mogelijk geluid produceren. Dat vraagt een aangepaste coating.’

Nieuwe productielijnen

De fabriek van Bosch in Tienen, waar zo’n 600 arbeiders werken, investeerde ook in moderne productielijnen voor de nieuwste generatie wisbladen. ‘In de jaren tachtig zijn we gestart met het beugelwisblad’, zegt Elsen. ‘Later evolueerden we naar systemen die beter geleiden, beter aangepast zijn aan de geometrie van de ruit en minder windgeluiden maken bij hoge snelheden. De introductie van beugelvrijë wisser met geïntegreerde windspoiler en bladveer hebben daar aan bijgedragen.’

‘We ontwikkelden ook een wisarm met geïntegreerde sproeikoppen. Die geeft beter zicht aan de bestuurder, reinigt grondiger en verbruikt minder ruitensproeiervloeistof. Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in onze ontwikkelingen. Daarom streven we naar universele systemen die bruikbaar zijn op verschillende voertuigen.’

Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.