Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

Elektrische wagens: overheid en bedrijfsleven aan zet

Onderzoek geeft aan dat de elektrificatie van ons transportsysteem tegen 2030 1 miljoen nieuwe jobs kan opleveren in Europa. ©Shutterstock

De toekomst is elektrisch, dat lijdt geen twijfel. Het blijft in België wel wachten op de overheid en het bedrijfsleven. Want pas als die mee op de kar springen, trekken ze ook de consument over de streep.

De benzinewagen is al enige tijd aan een terugweg bezig, dieselgate en de fijnstofproblematiek lijken nu ook voor de dieselwagen de definitieve neergang in te luiden. Het enige valabele alternatief is de elektrische wagen. En toch is het in ons land nog even wachten op de echte doorbraak van die elektrische auto. ‘Het zal je verbazen, maar het gaat vandaag een stuk sneller dan ikzelf enkele jaren geleden verwacht had’, stelt professor Joeri Van Mierlo, directeur van het aan de VUB verbonden MOBI (Mobility, Logistics and Automotive technology research centre). ‘We zitten nu heel dicht bij een omslagpunt. Toegegeven, in Noorwegen is zowat 30 procent van de nieuw verkochte wagens vandaag al elektrisch. Daar zitten wij nog lang niet aan.’

‘Elektrische wagens kampen nog altijd met een aantal handicaps en beperkingen: ze blijven relatief duur, hun actieradius is zeker in het iets goedkopere segment nog te beperkt én er is onvoldoende laadinfrastructuur in ons land’, gaat Van Mierlo voort. ‘Bovendien kun je een wagenpark nu eenmaal niet van vandaag op morgen vernieuwen. Dat duurt toch al snel tien tot vijftien jaar.’

In Noorwegen worden busbanen opengesteld en tunnels tolvrij gemaakt voor wie elektrisch rijdt.
Joeri Van Mierlo
directeur van het aan de VUB verbonden MOBI

Er beweegt wat

‘Toch is de gemiddelde actieradius van die wagens stevig toegenomen door betere batterijtechnologie – onder meer dankzij onderzoek aan de VUB’, stelt Van Mierlo vast. ‘En een aantal nieuwe modellen wordt ook financieel haalbaar voor de doorsnee consument. Er beweegt dus wel wat, maar het zou niet slecht zijn als onze overheid en het bedrijfsleven een voorbeeld namen aan een landen zoals Nederland of Noorwegen. In dat Scandinavische land is de fiscaliteit aangepast in het voordeel van elektrische wagens, worden busbanen opengesteld en tunnels tolvrij gemaakt voor wie elektrisch rijdt en zijn lage-emissiezones heel courant.’ Noorwegen heeft financieel natuurlijk iets meer armslag dan België. ‘Dat klopt, maar tegelijk is het ook een olieproducerend land, dat die olie dus niet langer wenst in te zetten voor zijn lokale wagenpark. En veel belangrijker nog: vervuilende benzine- en dieselwagens worden daar gewoon veel zwaarder belast, en dat beleid werpt vruchten af. Zo leg je een spaarpotje aan om het gebruik van voorlopig nog duurdere wagens te subsidiëren en dus ook te stimuleren.’

Nieuwe jobs

Ook voor het bedrijfsleven kan de elektrische wagen een interessante stimulans zijn: onderzoek geeft aan dat de elektrificatie van ons transportsysteem tegen 2030 1 miljoen nieuwe jobs kan opleveren in Europa. ‘Dat heeft te maken met de lokale productie van specifieke onderdelen en componenten voor elektrische wagens, maar ook met het ontstaan van allerlei nieuwe diensten, zoals laadstations’, aldus professor Van Mierlo. ‘Deze Britse analyse houdt wel ook rekening met de 1 miljard euro die de Europese economie per dag verliest door olie te importeren. Geld dat we anders in de Europese economie kunnen pompen. Maar ook los daarvan ben ik ervan overtuigd dat er zich heel wat nieuwe kansen aandienen voor onze bedrijven. Voorlopig kijken de meeste bedrijven en autoproducenten de kat nog wat uit de boom, uit onzekerheid over de businessmodellen die finaal rendabel zullen blijken.’

‘En toch: de Brusselse Audi-fabriek gaat vanaf 2018 ook een elektrisch model produceren, en onlangs maakte de Audi-directie bekend dat de fabriek in Vorst vanaf 2019 de e-tron Sportback mag bouwen, een kleinere coupéversie van de al toegezegde elektrische SUV e-tron. Er wordt dus wel stevig nagedacht over die nieuwe toekomst.

MADE IN BELGIUM

‘Onze tandwielen maken auto’s stukken stiller’

Hoogtechnologische tandwielen maken verbrandingsmotoren kleiner, zuiniger en stiller. Ook in de elektrische variant zijn ze onontbeerlijk. Een op de drie wagens in Europa maakt gebruik van die Belgische technologie.

2017 lijkt het jaar te worden dat de elektrische wagen helemaal doorbreekt. In juli rolde de eerste ‘goedkope’ Tesla van de band, en diezelfde maand kondigde Volvo aan dat het vanaf 2019 alleen nog hybride of volledig elektrische modellen lanceert. Andere autoconstructeurs volgden met gelijkaardige plannen. Dat moet de CO2-uitstoot flink terugdringen.

Hele levensduur

Eric Willekens ziet vooral veel potentieel voor hybride wagens, die nog een kleine verbrandingsmotor hebben. ‘De batterijtechnologie staat nog altijd niet ver genoeg om volledig elektrische wagens voldoende autonomie te geven’, meent de CEO van VCST, dat tandwielen en assen maakt die te vinden zijn in de motor en de transmissie. Maakt hij zich geen zorgen dat de tandwielkennis die het voormalige Volvo Cars Sint-Truiden in de afgelopen 45 jaar heeft opgebouwd, nutteloos zal blijken als de verbrandingsmotor verdwijnt? ‘Nee hoor. Ook elektrische auto’s hebben tandwielen en transmissies nodig, al zijn die niet zo gecompliceerd als bij verbrandingsmotoren. Door de elektrificatie ontstaan nieuwe mogelijkheden, die ook tandwielen gebruiken.’ In één op de drie wagens die in Europa rondrijden, zit een onderdeel van VCST. De tandwielen zijn essentieel om de kracht van de motor over te brengen op de wielen. Dat is veel duurzamer dan een aandrijving met riemen en kettingen. Die moeten om de 70.000 kilometer vervangen worden, terwijl tandwieloverbrengingen de hele levensduur van de wagen meegaan. Bovendien nemen ze veel minder plaats in, vertelt Willekens. ‘In kleinere en zuinigere wagens heb je logischerwijs minder plaats voor de motor en de transmissie. Tandwielen dragen bij aan die downsizing.’

Geluidsniveau halveren

VCST is gespecialiseerd in geluidsarme tandwielen, die storende geluiden vermijden zoals ratelen of het vervelende fluiten van transmissies. ‘Daarbij controleren en beperken we zoveel mogelijk de speling tussen de tanden, bijvoorbeeld door een coating of een speciale sticker’, legt de CEO uit. ‘Of we monteren de tanden zonder enige speling tegen elkaar, en zorgen er met krachtige veren voor dat er geen holtes kunnen ontstaan. Zo krijg je ook geen terugslag, en geen ratelend geluid.’

Onder meer Ford, Audi, Volkswagen en Porsche maken gretig gebruik van de geluidsbeperkende technologie van VCST om te voldoen aan de steeds strengere Europese regels. ‘De Europese Commissie verordende enkele jaren geleden dat de geluidsvervuiling in de automobielsector omlaag moet’, verklaart Willekens. ‘Het gemiddelde aantal decibels dat de vloot van een constructeur mag voortbrengen moet van 72 vandaag naar 70 in 2019, en 68 in 2021. Dat lijkt niet veel, maar het gaat om een logaritmische schaal. Dat betekent dat Het geluidsniveau moet in minder dan vijf jaar tijd halveren.’ Hij heeft er alle vertrouwen in dat de sector die doelstellingen zal halen. ‘Wij zijn nu bezig met de ontwikkeling van de motoren die in 2019 het levenslicht zien. Als je het lawaai vergelijkt met dat van een dieselmotor van een aantal jaar geleden: dat is een wereld van verschil.’

Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.