Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

'Steeds meer ondernemingen kiezen voor CNG-bedrijfswagens'

'Elektriciteit is vandaag niet de enige "brandstof" die benzine en diesel kan vervangen, CNG en LNG worden langzaam maar zeker populairder' ©Studio Dann

Gas speelt een steeds voornamere rol in onze mobiliteit. Het vormt vandaag een waardig alternatief voor benzine en diesel. ‘CNG en LNG concurreren niet met elektrisch rijden: ze zijn complementair.’

Elektriciteit is vandaag niet de enige “brandstof” die benzine en diesel kan vervangen. Gecomprimeerd aardgas (CNG) en vloeibaar aardgas (LNG) worden langzaam maar zeker populairder. Rijden op aardgas stoot 75 tot 90 procent minder stikstof en fijn stof uit dan benzine en diesel, zegt Didier Hendrickx, pr-manager bij Gas.be. Gas.be verenigt de aardgastransport- en distributienetbeheerders in ons land en speelt een  sleutelrol bij de ontwikkeling van gastoepassingen in België. ‘En wie weldra rijdt op bio-CNG, uit biotmethaan, stoot zelfs soms 0 procent CO2 uit.’

Naast een ecologisch voordeel is er ook een financiële troef. Voltanken met CNG is 30 tot 50 procent goedkoper dan met benzine of diesel. Daarnaast berekende de energieregulator CREG dat het verschil in brandstofkosten per kilometer 33 procent bedraagt in het voordeel van CNG ten opzichte van diesel, en 77 procent ten opzichte van benzine.

Autosector volgt
Benzine- of dieselvoertuigen ombouwen zodat ze op CNG kunnen rijden, is niet langer de enige optie. Vandaag zijn er verschillende constructeurs die rechtstreeks uit de fabriek CNG-modellen aanbieden. Onder meer Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Fiat, Opel, Iveco en SsangYong maken CNG-modellen waarbij de motoren aangepast zijn voor CNG, met speciale gasinjectoren. Het brandstofreservoir zit bij fabrieksklare CNG-modellen verwerkt in het chassis, waardoor u niet langer kofferruimte moet opofferen.

‘Als CNG het nieuwe benzine is, dan is LNG het nieuwe diesel’
Didier Hendrickx
pr-manager Gas.be

De volgende stap? Wagens met een nieuwe generatie gasmotoren en nieuwe lichtere CNG-reservoirs. ‘Dankzij die combinatie krijg je nog meer zuinigheid en groter rijbereik. Benzine en diesel in dit marktsegment zullen geleidelijk steeds minder bestaansredenen krijgen.’ 

Transportsector kiest voor LNG
Ook bestelwagens, kleine tot grote vrachtwagens en bussen kunnen rijden op CNG. Grote voertuigen draaien meestal op LNG, een vloeibare versie van aardgas. Didier Hendrickx: ‘Als CNG het nieuwe benzine is, dan is LNG het nieuwe diesel. CNG is perfect voor personenwagens en lichte vrachten. Maar voertuigen die een zwaarder vermogen nodig hebben, grotere lasten transporteren of op lange afstanden moeten rijden hebben een grotere tank nodig. En een brandstof waaruit ze extra energie kunnen halen. Dat is dus LNG.’

'CNG is bij ons nog maar enkele jaren commercieel verkrijgbaar' ©Studio Dann

Er zijn ondertussen ook binnenvaartboten en internationale zeeschepen die op LNG varen. Een belangrijk evolutie, onderstreept Didier Hendrickx. ‘Ongeveer 90 procent van alles wat in onze winkels ligt, is per schip vervoerd. Die containerschepen draaien meestal op vervuilende bunkerolie,. Bovendien worden boten en schepen vaak aangekocht om 30 tot 40 jaar uit te varen. Als je dus al één schip vervangt door een LNG-versie, heeft dat een immens positieve klimaatimpact

Europese LNG-draaischijf
Nieuwe Europese emissienormen zullen de scheepvaart steeds meer in de richting van LNG drijven. De komende jaren worden verschillende havens uitgerust met LNG-bunkerstations, zegt Didier Hendrickx. ‘Zo kunnen aangemeerde schepen er bijtanken. En de LNG-markt wordt nog verder in beweging gebracht door de LNG-terminal van Fluxys in Zeebrugge. Dat wordt steeds meer de toegangspoort voor de levering van LNG in Noordwest-Europa. Het LNG dat op de terminal wordt gelost, kan per schip of vrachtwagen door vervoerd worden naar België, Groot-Brittannië, Nederland, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk en Zuid-Europa om daar tientallen LNG-stations voor trucks te bevoorraden.’

'Evolutie van het aantal CNG-stations en -auto's 2012-2017' ©Febiac en Gas.be

België maakt inhaalbeweging
Omdat de aardgas-als-brandstofmarkt steeds meer in beweging komt, stijgt ook het aantal CNG en LNG-tankstations. België heeft  4 LNG stations en twee keer zoveel projecten, en Europa telt iets meer dan 150 LNG-tankstations, waar vrachtwagens kunnen bijtanken. Tegen 2030 moeten dat er meer dan 2.000 worden. Tegen dan zal ook de CNG-markt helemaal doorgebroken zijn, meent Didier Hendrickx. ‘CNG is bij ons nog maar enkele jaren commercieel verkrijgbaar. Eind 2013 telden we in België 600 voertuigen op CNG. Vandaag zijn dat er  13.000. Vooral de laatste twee jaar is hun aantal verdubbeld. We zien dat ook meer ondernemingen voor CNG-bedrijfswagens kiezen. De pioniers in ons land waren warenhuisgroep Colruyt en enkele gasbedrijven. Maar ook steeds meer gemeenten, overheidsinstellingen en bedrijven vervangen een gedeelte van hun dieselwagenpark vervangen door CNG.’

CNG/LNG: premiegewijs

Particulieren en ondernemingen die kiezen voor een CNG- of LNG-voertuig hebben recht op een aantal premies en fiscale maatregelen. In Vlaanderen is er een vrijstelling van de belasting op inverkeerstelling en van de jaarlijkse verkeersbelasting voor CNG-voertuigen. Die geldt tot 2020, maar Gas.be streeft naar een verlenging van die maatregel. Kmo’s en grote ondernemingen komen sinds 2017 in aanmerking voor de Ecologiepremie Plus voor ondernemingen (lichte vracht, vrachtwagen en/of tankinfrastructuur). In Wallonië geven distributienetbeheerders Ores en Resa een premie van 500 euro voor particulieren die in het Waalse Gewest wonen en kiezen voor een voertuig op CNG. Brussel heeft voorlopig geen specifieke premies of fiscale voordelen.


Wat betreft het aantal ingeschreven CNG-voertuigen loopt België wel nog achter in vergelijking met andere Europese landen. Italië, Duitsland, Frankrijk en Zweden doen het een pak beter. Maar we zijn bezig aan een inhaalbeweging, weet Didier Hendrickx. ‘Die landen hebben jaren voorsprong. Italië telt vandaag bijvoorbeeld meer dan 1 miljoen CNG-voertuigen. Ze zijn daar al decennia bezig met CNG, en ook de lokale autoconstructeurs – zoals de Fiat-groep bijvoorbeeld – steunen CNG al sinds de marktintroductie. Wij benen langzaam maar zeker bij. De prognose is dat er tegen 2030 in heel Europa 12 miljoen CNG-voertuigen zullen rondrijden. Niet alleen in België, maar ook in andere landen zal CNG de volgende jaren dus steeds belangrijker worden.’

Geen concurrentie voor elektrisch rijden
Ook het aantal CNG-stations in Europa zit in de lift. Momenteel telt ons continent meer dan 3.300 CNG-tankstations. En in België zijn er meer dan 100 tankstations beschikbaar. Dat worden er de volgende tien jaar in Europa 10.000. Vooral dit jaar kwam de CNG-boom op gang, merkt Didier Hendrickx. ‘Nooit eerder werden er in enkele maanden tijd zoveel nieuwe CNG-voertuigen verkocht en nieuwe CNG-tankstations bijgebouwd in Europa. CNG en LNG zijn helemaal geen concurrenten voor elektrische voertuigen, of later, waterstofvoertuigen. Integendeel. We zullen al die technologie nodig hebben om een vlotte en groenere mobiliteit te kunnen garanderen.’

Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.