Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

Het wrak vandaag is de grondstof morgen

Het is de Europese doelstelling om 95 procent van het totale gewicht van de ingezamelde wrakken te recycleren. België zit met zijn 96 procent in de kop van het peloton. ©Shutterstock

We praten graag over de allerlaatste milieuvriendelijke wagens, maar over de afdankertjes gaat het zelden. Nochtans krijgen ook die een ecologisch verantwoord einde. ‘Uiteindelijk blijft van een auto maar 4 procent echt afval over.’

Onze auto’s worden steeds duurzamer, dat blijkt onder meer uit hun gemiddelde levensduur. Die is het voorbije decennium met zo’n drie jaar toegenomen tot 15,5 jaar. ‘De kwaliteit van wagens blijft maar toenemen’, vertelt Catherine Lenaerts, directeur van Febelauto, de sectororganisatie voor bedrijven die werken met afgedankte voertuigen. ‘Nu zie je bijna geen roest meer bijvoorbeeld.’ Toch komt onvermijdelijk het moment van de laatste kilometer. In ons land zijn er 123 erkende centra die dan instaan voor de milieuconforme reiniging, verwerking en recyclage van het wrak. Vorig jaar zamelden ze meer dan 106.000 wagens in, genoeg om twee keer de route van de Ronde van Vlaanderen vol te parkeren. Het is de Europese doelstelling om 95 procent van het totale gewicht van de ingezamelde wrakken te recycleren. België zit met zijn 96 procent in de kop van het peloton. ‘Er is in ons land sinds oudsher een grote druk om zo weinig mogelijk te storten’, legt Lenaerts uit. ‘Storten is duur in ons land en vandaar zijn verwerkingscentra altijd blijven investeren in nog meer recyclage.’

Batterij

Plastic, lood en accuzuur in klassieke loodstartbatterijen worden 100 procent gerecycleerd. Voor de batterijen van elektrische en hybride wagens wil de sector aan circulaire economie doen door hun levensduur te verlengen. ‘Dergelijke batterijen hebben na een aantal jaar misschien niet genoeg capaciteit meer om de auto naar behoren te doen rijden. Maar dan nog is de laadcapaciteit vaak ruimschoots voldoende voor stationaire toepassingen’, verklaart Lenaerts. ‘Zo kan de batterij zonne-energie opslaan om tijdens piekmomenten vrij te geven. Vorige maand hebben we hier een primeur gerealiseerd, weliswaar kleinschalig, maar de opkomst van de elektrische wagen maakt daar een veelbelovende markt van.’

Kunststoffen

In een gemiddeld wrak zit 181 kilogram aan kunststoffen. Die zijn onder meer te vinden in de bumpers en de wielkasten. Soms vinden zij een tweede leven als tweedehandsonderdelen, in andere gevallen worden ze vermalen en komen ze opnieuw terecht in de kunststoffenindustrie. Daar reïncarneren ze als nieuwe bumpers en wielkasten.

Ruiten

Het is niet omdat een autowrak een gebroken ruit heeft, dat alle ramen slecht zijn. Heel wat erkende verwerkingscentra zijn occasiebedrijven die dergelijke onderdelen goed kunnen gebruiken. Daarnaast werkt de sector aan afspraken met glasherstelbedrijven zoals Carglass en Autoglass Clinic om goede ruiten over te nemen. Ook versplinterde ruiten vinden nog een tweede leven als bouwmateriaal.

Aircovloeistof

Oudere wagens hebben vaak een aircovloeistof die als broeikasgas veel warmte in de atmosfeer gevangen houdt. Nieuwe auto’s hebben milieuvriendelijkere alternatieven, maar die zijn niet geschikt voor de oudere exemplaren. ‘Garagehouders kunnen bij een herstelling moeilijk tegen klanten zeggen dat ze hun auto moeten opgeven omdat er geen gepaste aircovloeistof meer voor is’, merkt Lenaerts op. De sector heeft daarom een project opgezet waarbij ingezamelde aircovloeistoffen naar garages gaan voor herstellingen. ‘Daardoor is er geen nieuwe productie meer nodig van die schadelijke producten. Omdat ze al een tijdje verboden zijn voor nieuwe wagens, zullen ze op termijn helemaal verdwijnen.’

Banden

Sectorfederatie Febelauto is heel actief bezig met de inzameling van banden van afgedankte voertuigen. De verwerking gebeurt door Comet Tyre Recycling. Dat Waalse bedrijf sorteert de banden eerst, en gaat na welke nog herbruikbaar zijn. Wat rest, wordt geshredderd en gaat naar Duitsland om gegranuleerd te worden. De banden zijn zo een belangrijke grondstof voor rubberen tegels, isolatiematten en funderingen voor sportvelden.

Metalen

De gemiddelde auto die bij een wrakverwerkingsbedrijf belandt, weegt 1.106 kilogram, berekende de ecologische consultant RDC eerder dit jaar. Daarvan bestaat 827 kilogram uit metalen. Het gros is ijzer (721 kg), gevolgd door aluminium (83 kg), koper (13 kg), lood (9) en zink (1 kg).

Zodra een afgedankt voertuig gereinigd en ontmanteld is, gaat het wrak naar de shredder waar het in 12 seconden wordt vermalen tot kleine brokstukken. De shredder zondert het ijzer en de legeringen af in een grote magnetische trommel. Die metalen gaan vervolgens naar staalfabrikanten die ze weer als grondstof gebruiken. Het mengsel van koper, zink, lood en roestvrij staal dat overblijft, wacht nog een verdere behandeling vooraleer het een nieuwe bestemming krijgt.

Rest

Nadat een auto gedemonteerd en verwerkt is, blijft nog altijd 20 procent van het gewicht over als restafval. Met post-shreddertechnologie is het mogelijk om daar nog kunststoffen, vezels, mineralen en non-ferrometalen als aluminium, koper, lood en zink uit te halen. Dat gebeurt op basis van uiteenlopende materiaaleigenschappen zoals dichtheid, korrelgrootte, magnetisme, elektrische geleidbaarheid of optische kenmerken. ‘Zo blijft er uiteindelijk maar 4 procent echt afval over, waaronder isolatieschuim en andere kunststoffen’, vertelt Lenaerts. ‘De sector blijft zoeken naar manieren om dat percentage naar nul te brengen.’

MADE IN BELGIUM

CNG: ideale mix van ecologie, economie en autonomie

Rijden op aardgas is ecologisch, kost minder en geeft evenveel autonomie als rijden met op benzine of diesel. Bovendien wordt het aantal CNG-tankstations in België voortdurend uitgebreid.

 Bij rijden op gas denkt u wellicht aan LPG, een restproduct bij de aanmaak en behandeling van aardolie. Maar CNG, of samengedrukt aardgas, is veel veiliger. ‘CNG is lichter dan lucht, waardoor aardgasvoertuigen wél in ondergrondse garages kunnen parkeren’, weet Maarten Van Houdenhove, communicatie- en pr-manager van DATS 24, Colruyt-dochter die tankstations in heel België heeft.

 ‘Wereldwijd rijden er al 25 miljoen CNG-wagens rond. De technologie is helemaal af, waardoor er - in tegenstelling tot LPG - geen vermogensverlies is. CNG is de minst vervuilende fossiele brandstof. CO2 en de emissie aan stikstofoxide zijn veel lager, en er wordt 95 procent minder fijn stof uitgestoten dan bij diesel. Er is ook geen sprake van roet of kankerverwekkende emissies.’

 Uiteraard is ook elektrisch rijden een duurzame oplossing, waar DATS 24 sterk in gelooft. ‘Voor korte afstanden is die zeker te overwegen’, vindt Van Houdenhove. ‘Maar de autonomiestress doet veel mensen twijfelen. Met CNG is het rijbereik vergelijkbaar met dat van traditionele auto’s. Bovendien hoef je je rijgedrag niet aan te passen, omdat je nog altijd met een verbrandingsmotor rijdt. Het rijcomfort is identiek, maar je hebt minder last van vibraties en slijtage.’

Gevarieerd aanbod aan auto’s

Autofabrikanten produceren steeds meer CNG-voertuigen. Het aanbod is gevarieerd, en de aankoopprijs is vergelijkbaar met die van klassieke wagens. Maar u betaalt geen inschrijvingstaks of verkeersbelastingen. ‘Rijden op aardgas is de ideale combinatie van ecologie, economie en autonomie’, stelt Maarten Van Houdenhove. ‘Zeker als je weet dat tanken aan de pomp zo’n 30 procent goedkoper is.’

50 van de 82 CNG-stations in België zijn van DATS 24. ‘Dit jaar komen er nog 6 bij, en tegen 2020 willen we 200 CNG-stations in het hele land’, aldus Van Houdenhove. ‘We nemen een voorbeeld aan Duitsland: dat wil tegen 2020 zijn netwerk zien verdubbelen tot 2.000 tankpunten.’ 

Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.