Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘De drempels om elektrisch te rijden verdwijnen in sneltempo’

© Christophe Ketels

Auto’s hebben de voorbije honderd jaar een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Met hun elektrische aandrijving nemen ze nu een nieuwe wending. Maar is iedereen daar klaar voor? Thierry De Vleeschouwer van Škoda België en Roel Vanderbeuren van The New Drive leggen uit waarom je geen schrik moet hebben.

Toen de elektrische auto enkele jaren geleden op de markt verscheen, waren de drempels veel hoger en talrijker dan nu. Dat ervaart ook Roel Vanderbeuren, projectmanager duurzame mobiliteit bij The New Drive, een adviesbureau voor bedrijven en overheden die willen overschakelen naar duurzamer vervoer. ‘Destijds was er een acuut gebrek aan modellen en het rijbereik van de voertuigen was nog beperkt.’

Advertentie

Die zaken zijn grotendeels overwonnen. Al heerst er bij sommigen nog wat onwennigheid en angst om overal tijdig te kunnen laden. ‘Dat vooroordeel komt voort uit een gebrek aan ervaring met elektrische wagens’, zegt Thierry De Vleeschouwer, directeur Škoda België. ‘Onze studies leren dat Belgen gemiddeld 30 kilometer per dag rijden, rijbereik is dus geen issue.’ Overheden en bedrijven investeren ook volop in de installatie van laadpalen: in steden, aan snelwegen, winkels en werkgevers bieden hun mensen thuislaadmogelijkheden aan.’

Laad-mindshift

Toegegeven, dat opladen blijft een van de grootste veranderingen als je elektrisch rijdt. Maar dat zal de komende jaren in de hoofden van de mensen groeien. ‘Laadangst is echt ongegrond’, zegt Roel Vanderbeuren. ‘Het vergt hoogstens wat planning: nadenken, anticiperen op de eindbestemming en de rit.’ Welke plekken zijn er om onderweg eventueel bij te laden? Of is er op mijn bestemming een locatie waar dat kan? ‘Een auto inpluggen in plaats van tanken is vooral een mindshift.’

Sommigen zijn terughoudend, omdat ze zich afvragen of die auto met zijn grote batterij wel voldoende ruim en comfortabel is. ‘In vergelijking met een brandstofwagen met dezelfde buitenafmetingen, is de binnenruimte bij een elektrische wagen groter’, weet Thierry De Vleeschouwer. ‘Elektrische motors zijn kleiner dan bij benzine of dieselwagens. De batterij bevindt zich onderin het chassis, en er is geen tunnel meer bij de achterbank, maar een vlakke vloer die passagiers veel ruimte biedt.’

Een EV heeft een instant-koppel, je moet niet eerst in toeren gaan om wat trekkracht te hebben, die is er direct

Thierry De Vleeschouwer
Directeur Škoda België
© Christophe Ketels

Rijcomfort en toekomst

Škoda staat bekend voor zijn ruime auto’s en dat geldt ook bij de elektrische modellen, denk aan de kofferruimte van de Enyaq. En dan is er nog het rijcomfort van een elektrische wagen. ‘Dat is super’, getuigt Thierry De Vleeschouwer. ‘Het heeft een instant-koppel, je moet niet eerst in toeren gaan om wat trekkracht te hebben, die is er direct. En talrijke rijhulpsystemen fungeren als een tweede paar ogen. Ik raad iedereen aan om een testrit te maken: dan kun je zelf het plezier van elektrisch rijden ervaren.’

Dankzij bidirectioneel laden is de auto van morgen onderdeel van ons energiesysteem, en maakt hij almaar meer deel uit van de deeleconomie, zegt Vanderbeuren. ‘Die trend is nu al ingezet, we evolueren van het bezit naar het gebruik van voertuigen. Ik heb zelf mijn wagen weggedaan en doe nu aan carsharing.’ Er komen allicht ook anderen innovatievere vormen van leasing, met een langere spreiding. ‘Want een goot voordeel van elektrische wagens is dat hoe langer je ze gebruikt, hoe goedkoper ze worden’, besluit Thierry De Vleeschouwer. ‘Ze zullen de komende jaren nog betaalbaarder worden. Zeker door nieuwe leasingformules, bijvoorbeeld op 60 maanden, ook voor particulieren. En de wagens in de deelmobiliteit worden gestaag allemaal elektrisch.’

Een auto inpluggen in plaats van tanken is vooral een mindshift

Roel Vanderbeuren
Projectmanager duurzame mobiliteit bij The New Drive
© Christophe Ketels
De AUTO-biografie van ...

Thierry De Vleeschouwer (Škoda België)

  • Eerste wagen: ‘Een tweedehands Honda Civic uit 1988. Daar heb ik lang voor moeten sparen en daardoor nooit een bromfiets gekocht.’
  • Huidige wagen: ‘De 100 procent elektrische Škoda Enyaq. Die beschikt over maar liefst 300 pk.’
  • Droomwagen: ‘Dat is al mijn hele leven een Porsche 911 uit de jaren tachtig. Het liefst een zwarte.’

Roel Vanderbeuren (The New Drive)

  • Eerste wagen: ‘Een Citroën Berlingo die ik deelde met mijn toenmalige vriendin. Geen sexy wagen, maar wel functioneel.’
  • Huidige wagen: ‘Ik heb geen eigen auto meer en gebruik nu elektrische deelwagens. In Gent rijd ik met Polestar en Škoda.’
  • Droomwagen: ‘Een autofreak ben ik niet, maar in elektrische wagens kijk ik uit naar breaks zoals de VW ID.7.’
© Christophe Ketels
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.