Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

Slimmer is veiliger

©Helena Wilmet

Elektronische hulpmiddelen zijn er al een poos. Ze worden slimmer, spelen een hoofdrol in de aanloop naar de autonome auto en duiken ook almaar vaker op in modellen uit een lager segment. En ze maken uw auto veiliger.

Europa nam de beslissing al in 2015. Vanaf 2018 moet elke auto uitgerust zijn met een zogenoemd ecall-systeem dat in geval van onheil automatisch een noodoproep uitstuurt. Heel wat automerken hebben vandaag al zo een systeem. Na een ongeval kan de auto contact opnemen met een hulpcentrale die de bestuurder dan meteen opbelt. Komt er geen reactie, dan waarschuwt de hulpcentrale de hulpdiensten. Die weten waar ze heen moeten, want na een ongeval geeft de auto meteen zijn positie door aan de hulpcentrale.

In de auto is er niets dat de grote doorbraak van spraaktechnologie nog tegenhoudt.

Dit concept kan in alle richtingen worden uitgebreid. Zo koppelen sommige automerken daar nog allerlei diensten aan vast, zodat het systeem eigenlijk een soort persoonlijke assistent wordt. Die waakt erover dat de rit in zo veilig mogelijke omstandigheden verloopt: flitst een verklikkerlichtje, dan volstaat een druk op een knop voor een snelle online check-up van de auto.

Uiteraard kunnen ook andere diensten aangeboden worden, afhankelijk van het type abonnement dat de eigenaar van de auto kiest. Hij kan de centrale bijvoorbeeld vragen naar een Italiaans restaurant in de buurt. De centrale stuurt het adres van het restaurant dan meteen naar de gps van de auto.

Optielijst

Vandaag zijn er al veel elektronische hulpmiddelen die de veiligheid verhogen. Van automatisch remmen als de bestuurder niet snel genoeg reageert om een botsing te vermijden tot vermoeidheidsherkenning, waarbij een signaal de bestuurder waarschuwt zodra hij niet alert genoeg meer is. Waren die systemen een paar jaar geleden alleen te vinden in modellen uit het topsegment, dan worden ze vandaag zelfs aangeboden in stadsauto’s, telkens als een nieuw model op de markt komt. Allemaal samen zorgen die ervoor dat autorijden veiliger wordt.

Alleen staan de meeste van die systemen op de optielijst, en kiest de consument ze niet altijd, zeker niet bij modellen uit een lager segment. Hier is dus een rol weggelegd voor de Europese autoriteiten, die bepaalde systemen verplicht kunnen maken. Dat gebeurt ondertussen al, denk aan de ecall-systemen. Een ander voorbeeld zijn achteruitrijsensoren voor auto’s die haaks op de weg geparkeerd staan en achteruit moeten uitrijden. Het systeem waarschuwt de bestuurder als er zijdelings verkeer nadert, dus ook fietsen. Dat is verkeer dat helemaal buiten het gezichtsveld van de bestuurder valt. Elke auto zou er standaard mee uitgerust moeten zijn.

Putten

Daarnaast worden elektronische hulpmiddelen veel sneller dan vroeger verfijnd. Een voorbeeld is de ophanging die zich aanpast aan putten en bulten in het wegdek, met een camera die het wegdek afspeurt en die informatie doorstuurt naar de ophanging. De eerste versies van dit systeem zetten de vering gewoon zachter bij het naderen van een serieuze put of bult. Maar straks kan het ook de hoogteregeling van de dempers aansturen, zodat de auto nog minder hinder ondervindt van een slecht wegdek. Vooral op donkere wegen verkleint dat het verrassingseffect voor de bestuurder.

Binnenkort zijn auto’s in staat om zelfstandig naar de zijkant van de weg te rijden en daar zo snel mogelijk tot stilstand te komen, als de bestuurder in slaap valt of een medisch probleem heeft.

De evolutie naar zelfrijdende auto’s versnelt de ontwikkeling van systemen die voor meer veiligheid zorgen. Omdat een autonome auto per definitie alles alleen moet doen, is het absoluut noodzakelijk dat alle systemen met elkaar samenwerken. Een voorbeeld daarvan is de snelheidsregelaar die zelf de snelheid aanpast aan het verkeer: in combinatie met de rijstrookassistent, die de auto tussen de witte lijnen houdt en in de recentste versies zelf bijstuurt indien nodig, en ook met de vermoeidheidsverklikker, zijn auto’s binnenkort in staat om zelfstandig naar de zijkant van de weg te rijden en daar zo snel mogelijk tot stilstand te komen, als de bestuurder in slaap valt of een medisch probleem heeft.

Spraaktechnologie

Een volgende grote stap wordt de volledige integratie van spraaktechnologie. Spreken tegen toestellen is niet nieuw, maar het is ook nooit echt doorgedrongen voor laptops of huishoudtoestellen. In de auto is er niets dat de grote doorbraak nog tegenhoudt. Enerzijds flirt de software met de perfectie – geen training met de stem meer nodig - en anderzijds kan spraakherkenning het helemaal overbodig maken dat u uw handen nog gebruikt voor de bediening van schakelaars en knoppen.

Sommige constructeurs hebben nu al een interface in het infotainmentsysteem waarmee u een e-mail schrijft en verstuurt of naar een bepaalde bestemming navigeert  met gesproken commando’s, zonder uw handen van het stuur te nemen of uw aandacht voor het verkeer te verliezen. De uitrol van dit concept in goedkopere modellen en stadsauto’s, betekent een grote stap vooruit in verkeersveiligheid.

Prijs

Het prijskaartje van de auto is nog een vertragende factor bij de introductie van nieuwe technologie om de auto veiliger te maken. Een goed voorbeeld is de digitale achteruitkijkspiegel, die in de relatief verre toekomst ongetwijfeld tot de standaarduitrusting zal behoren.

Eigenlijk is die technologie nu al klaar: camera’s waar nu de buitenspiegels zitten, en een derde camera in de achterruit. Samen stellen ze een beeld samen dat op het instrumentenbord te zien is. Rekening houdend met het grote aantal ongevallen op autowegen door de beruchte dode hoek in de zijspiegel, betekent dit een zeer grote verbetering van de veiligheid.

MADE IN BELGIUM

App leert verkeerde gewoontes achter het stuur af

20 à 25 procent van de ongevallen zijn het gevolg van smartphonegebruik achter het stuur, zo blijkt uit recent Amerikaans onderzoek. Preciezere cijfers zijn er niet, omdat niet iedere bestuurder na een ongeval toegeeft dat hij bezig was met zijn mobieltje. Vast staat dat het cijfer hoog is. Te hoog.

Daarom ontwikkelde het Belgische Freeedrive anderhalf jaar geleden een app die detecteert wanneer de auto rijdt en bestuurders dan onderweg leert omgaan met de smartphone. Met de klemtoon op leren omgaan. ‘Je kunt het probleem op twee manieren benaderen’, zegt Jan-Pieter Cootjans van Freeedrive. ‘Je kunt het gebruik van de smartphone gewoon blokkeren. Of je kunt het gebruik ervan ontmoedigen en op die manier het gedrag van de gebruiker bijsturen. Dat is wat we doen.’ Freeedrive stuurt notificaties als de bestuurder zijn smartphone tijdens het rijden gebruikt en stuurt zo aan op bewustwording.

Bestuurders aanspreken

Cootjans: ‘90 procent van de bestuurders vindt sms-en of telefoneren achter het stuur gevaarlijk. En … 90 procent zegt dat hij zijn smartphone wel eens gebruikt achter het stuur. Met de app proberen we dus verkeerde gewoonten af te leren.’ De app van Freeedrive richt zich tot leasingmaatschappijen, vlootbeheerders en verzekeraars: alle data worden bijgehouden en op basis daarvan krijgt de gebruiker een score die hij kan vergelijken met het gemiddelde van de bedrijfsvloot. De vlootbeheerders zien op een webdashboard de score van de vloot en kunnen eventueel ook de bestuurders erop aanspreken. Hoewel de app nog niet helemaal in de commerciële fase zit, kreeg Freeedrive al heel wat feedback uit proefprojecten. Daaruit blijkt dat de app heel snel inwerkt op de mentaliteit en gewoonten van bestuurders. Gunter Geladi, Health and Safety Officer/Coördinator bij ArcelorMittal Tailored Blanks: ‘Als de app evenveel effect heeft op mijn collega’s als op mij, dan zullen we in ons bedrijf nooit nog een auto-ongeval hebben als gevolg van smartphonegebruik.’

Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.