Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Als een vis in duurzaam water

Gert Van Leeuw

Tegen 2025 wil River Cleanup 100 miljoen kilo plastics uit rivieren en oceanen opruimen. Nog belangrijker dan afval opruimen, is afval voorkomen. Dat is het leidmotief van de organisatie. Volkswagen schaart zich achter dit initiatief en zet als bedrijf voluit in op bewustwording, ook buiten zijn sector.

‘Het verhaal van River Cleanup begon in 2017, met een uitdaging om tien minuten zwerfvuil op te rapen’, vertelt initiatiefnemer Thomas de Groote. ‘Op het specifieke moment dat je afval van een ander opraapt, verandert er iets. Je verandert zelf. Je ziet voortaan zwerfvuil dat je voorheen niet zag en plots zie je het overal liggen. De uitdaging van die tien minuten heeft tot onze missie geleid om rivieren schoon te maken. In 2018 waren we al met 10.000 enthousiastelingen die de oevers van de Rijn opruimden, in 60 steden, van bron tot monding.’ 

Daaruit groeide River Cleanup, een initiatief dat tien rivieren in Europa en Azië opruimt. ‘Ondertussen tellen we al 100.000 paar helpende handen in 45 landen, en we gebruiken daar nu ook technologie voor. Dat leidde in 2021 tot een mijlpaal waarbij onze miljoenste kilo rivierafval ophaalden’, vertelt De Groote trots. ‘Ondertussen liep dat aantal op tot 2,8 miljoen kilo. Eigenlijk moeten we onszelf allemaal en elke dag deze vraag stellen: hoe kan ik zelf afval voorkomen. Dat lukt vaak door kleine dingen te veranderen in je dagelijks leven.’ 

‘We moeten onszelf allemaal en elke dag deze vraag stellen: hoe kan ik zelf afval voorkomen. Dat lukt vaak door kleine dingen te veranderen in je dagelijks leven.’
Thomas De Groote
River Cleanup

Thomas De Groote, River Cleanup

Meer dan fiscaal 

‘Mijn team en ikzelf zijn enorm gecharmeerd door River Cleanup, een dynamisch en enthousiast initiatief’, vertelt Gert Van Leeuw, CEO van Volkswagen België. ‘Ook wij zijn er ons meer en meer van bewust dat we moeten evolueren om onze planeet schoon te houden. Ook de auto moet evolueren. En dan denk ik liever niet in problemen, maar in oplossingen.’ 

‘Uiteraard is een belangrijke oplossing de overgang naar elektrische wagens, die transitie versnellen moet onze focus zijn. Daarmee kunnen we een positieve bijdragen leveren, maar duurzaamheid is een thema voor alle sectoren. River Cleanup ligt een beetje buiten onze sector. Maar het gaat ook om bewustwording, communicatie, niet alleen over concrete acties. Wij streven als bedrijf naar positieve effecten op de lange termijn.’ 

‘Een auto blijft natuurlijk een comfortabel, veilig en praktisch vervoersmiddel, en ook steeds meer ecologisch. Een elektrische wagen stoot geen CO2 meer uit, wat een enorme stap voorwaarts is. Wij merken elke dag dat de interesse voor elektrische voertuigen toeneemt. Het aantal bestellingen stijgt. Twee jaar geleden ging het om een op de tien wagens, vandaag zitten we al aan een op de vijf. Die mooie evolutie is niet alleen fiscaal gedreven. Steeds meer bestuurders kiezen er bewust voor en dat stelt ons gerust.’ 

‘Een elektrische wagen stoot geen CO2 meer uit, wat een enorme stap voorwaarts is. Toch kijken wij als autofabrikant ook verder.’
Gert Van Leeuw
CEO Volkswagen België

‘Toch kijken wij als autofabrikant verder. Hoe kunnen wij bijvoorbeeld ons productieproces volledig C02-neutraal maken? Dat is onze doelstelling bij de VW-groep, onze strategie heet niet voor niks the way to zero. En dat is niet alleen toekomstmuziek, want al onze elektrische voertuigen worden al CO2-neutraal gebouwd. Eigenlijk maken we vandaag al de wagen van 2050, maar we hebben nog andere modellen en daar is nog werk aan.’ 

Groene stroom 

Volgens Van Leeuw is het belangrijker dan ooit om buiten je eigen sector om te kijken. ‘De VW-groep investeert fel in snelladers in heel Europa. Binnen een actieradius van 150 tot 200 kilometer moet je zo’n punt vinden. Daarnaast hebben we bij de Belgische VW-invoerder D’Ieteren een dochterbedrijf Edi, dat is gespecialiseerd in laadoplossingen, ook bij de consumenten thuis. Met zulke investeringen willen we de overgang naar elektrische mobiliteit versnellen. Bovendien namen we onlangs Go Solar over, een installateur van zonnepanelen om de laadpalen van groene stroom te voorzien.’ 

En hoe zit het met de recyclage van wagens, vraagt De Groote nog. ‘Vandaag wordt al meer dan 90 procent gerecycleerd van alles wat met een wagen te maken heeft. Wat de elektrische wagens betreft, zien we dat de batterijen een tweede en zelfs een derde leven kunnen krijgen. Je kan ze in de toekomst gebruiken om thuis elektriciteit op te slaan. Uiteindelijk willen we ze volledig kunnen recycleren als hun levensduur voorbij is’, besluit Van Leeuw.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.