Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

AXA ondersteunt starters met bijkomende digitale diensten

Johan Ma Ja, Directeur Underwriting SME P&C bij AXA Belgium

Kleine en startende ondernemers worden extra hard getroffen door de coronacrisis. Voor hen is een gezonde cashflow essentieel. Meteen een van de redenen waarom AXA zijn dienstverlening voor starters uitbreidt, met onder meer de optie om onbetaalde en onbetwiste uitgaande B2B-facturen te innen.

AXA Belgium heeft een uitgebreid aanbod ontwikkeld voor starters en ondernemingen van minder dan twee jaar oud met maximum 10 werknemers. De verzekeraar biedt hen een volledig pakket, zonder overlappingen of vergetelheden. ‘De samenstelling van dat pakket kan volledig afgestemd worden op individuele behoeftes, met bijvoorbeeld een ongevallenverzekering voor bedrijfsleiders’, verduidelijkt Johan Ma Ja, Directeur Underwriting SME P&C bij AXA Belgium.

My Money Back

‘Daarnaast bieden we starters nu ook extra digitale diensten aan. My Money Back is ongetwijfeld een van de opvallendste. Daarbij kunnen beginnende ondernemers aanvragen indienen om onbetaalde en onbetwiste B2B-facturen vanaf 40 euro bij hun klanten te innen. Unpaid, het legaltech-platform hierachter, schakelt daarvoor rechtstreeks een gerechtsdeurwaarder in. Die maant binnen de week de debiteur persoonlijk aan om te betalen’ zegt Tanguy Verkaeren, Head of Innovation & Business Development bij Legal Village, het  merk van AXA Belgium dat gespecialiseerd is in rechtsbijstand.

Wij zien deze startersdiensten als een verhaal dat altijd in beweging blijft.
Johan Ma Ja
Directeur Underwriting SME P&C bij AXA Belgium

‘Indien er alsnog geen overschrijving volgt, dan kan de betaling na één maand en acht dagen juridisch afgedwongen worden, zonder vonnis. Een incassobureau of advocaat zijn dus niet nodig. Om onnodige kosten te vermijden, voert een zelf ontwikkeld algoritme bij elk dossier ook automatisch een dubbele solvabiliteitscontrole uit. Deze legaltech-oplossing kan bovendien geïntegreerd worden in bekende boekhoudsoftwarepakketen.’

‘Starters bij AXA genieten niet alleen een voorkeurstarief voor elke aanvraag om onbetaalde facturen te innen, maar zien die kosten ook verhaald worden op de wanbetaler. De dienst is ook zeer succesvol. Dankzij My Money Back worden onbetwiste openstaande B2B-facturen in 89 procent van de gevallen binnen de 30 dagen betaald.’

My Legal Expert

Een tweede nieuwe digitale dienst voor starters is My Legal Expert. Via een web-applicatie kunnen beginnende ondernemers een afspraak vastleggen met een juridisch expert.

Tanguy Verkaeren: ‘De klant kiest daarbij het rechtsdomein waarbinnen hij bepaalde kwesties wil bespreken, zoals bijvoorbeeld vragen rond commerciële activiteiten, het afsluiten van contracten, bedrijfsmanagement, privacy en GDPR, personeelszaken, intellectuele eigendom of onroerende goederen.’

Tanguy Verkaeren, Head of Innovation & Business Development bij Legal Village

Het online systeem brengt de klant vervolgens in contact met een expert binnen het team van gespecialiseerde juristen en advocaten. Tijdens een eerste gratis telefoongesprek van 20 minuten krijgt de starter vervolgens een antwoord op zijn of haar vragen, samen met een gepersonaliseerd digitaal rapport van het gesprek.

‘Wie een tweede gesprek wil, betaalt daarvoor ofwel 49 euro excl. BTW via de standaardformule ofwel 69 euro excl. BTW voor de premiumformule met aangepast rapport. Dat is een zeer schappelijke en competitieve marktprijs’, zegt Tanguy Verkaeren. Momenteel bekijkt AXA of de dienst ook via videocalls aangeboden kan worden.

Toekomstambities

AXA Belgium en Legal Village werken momenteel nog een aantal bijkomende diensten uit, die de komende maanden en jaren aan het starterspakket zullen toegevoegd worden. Vanaf de lente zullen starters bijvoorbeeld toegang krijgen tot Doctors Online, waarbij ze niet langer de deur uit moeten om een arts of psycholoog te consulteren. Die dienst kunnen ze niet alleen zelf gebruiken, maar ook toegankelijk maken voor hun werknemers en hun naaste familie. Eind 2021 volgt er nog een nieuwe service.

Dankzij onze dienst “My Money Back” worden onbetwiste openstaande B2B-facturen in 89 procent van de gevallen binnen de 30 dagen betaald.
Tanguy Verkaeren
Head of Innovation & Business Development bij Legal Village

En er zitten nog een aantal bijkomende digitale juridische diensten in ontwikkeling, waar AXA voorlopig nog weinig over kwijt wil. ‘Wij zien dit vooral als een verhaal dat altijd in beweging blijft, en nooit afgerond is’, besluit Johan Ma Ja. ‘Dat is ook nodig. Want zo kunnen we steeds optimaal blijven inspelen op de veranderende noden van starters, de markt en het economische klimaat.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.