Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Creëer een context die zelfzorg en mentale hygiëne toelaat'

Elke Aelbrecht, chief happiness officer bij AXA

Werken in tijden van corona vormt een aanzienlijke uitdaging. De impact op de mentale veerkracht verschilt naargelang de werknemer. AXA paste meteen zijn welzijnsbeleid aan en lanceerde een toolkit met allerlei tips.

Toen het coronavirus ons land platlegde, werden werknemers halsoverkop gedwongen om thuis te werken en vanop afstand te communiceren met hun collega’s. Anderen werden van de ene dag op de andere tijdelijk werkloos.

‘De impact van de daarmee gepaard gaande cognitieve vermoeidheid en emotionele overbelasting is voor iedereen anders’, weet Elke Van Hoof. Ze is klinisch psychologe, docente aan de VUB en bezieler van het expertisecentrum Huis voor Veerkracht. ‘Bovendien stellen we vast dat de recente terugkeer naar de werkvloer de toxiciteit van de stress nog verder doet toenemen.’

De nood aan verbinding is zichtbaar geworden: niet door emoji’s te sturen, maar door tijd te nemen om elkaar echt te ontmoeten.
Elke Van Hoof
klinisch psycholoog

Wandeling

‘Bij AXA heeft de coronacrisis niet geleid tot tijdelijke werkloosheid’, zegt chief happiness officer Elke Aelbrecht. ‘Twee dagen telewerk per week was hier ook al langer de norm. De overgang naar permanent thuiswerken was minder drastisch dan in heel wat andere bedrijven. De impact op de mentale veerkracht is sowieso afhankelijk van de thuissituatie. Bij sommige werknemers bleek hun veerkracht toe te nemen tijdens de lockdown. Door het wegvallen van allerlei sociale verplichtingen verdween immers ook druk. Een eenvoudige wandeling bleek plots veel meer deugd te doen.’

Elke Van Hoof, klinisch psycholoog

AXA lanceerde in het verleden al verschillende initiatieven rond mentale veerkracht en toxische stress. ‘Omwille van corona hebben we onze ondersteuning nu nog verder uitgebreid en gebundeld in een toegankelijke toolkit met artikels en video’s’, zegt Elke Aelbrecht. ‘We leren medewerkers bijvoorbeeld om te gaan met angst en onzekerheid, of hoe ze kunnen telewerken met kinderen in de buurt. Managers vinden hier tips over hoe ze rouwende werknemers moeten benaderen. We stellen ook een online ergonoom ter beschikking die via de webcam de werkomgeving analyseert.’

Mentale hygiëne

Het behouden of stimuleren van de mentale veerkracht is niet louter de taak van de werkgever. ‘Het is een gedeelde verantwoordelijkheid met de werknemer’, benadrukt Elke Van Hoof. ‘Als bedrijf is het jouw taak om een context voor je medewerkers te creëren die zelfzorg en mentale hygiëne toelaat, en die hen in dialoog laat gaan. Geef hen voldoende tijd om te recupereren, en investeer in communicatie en verbinding. Zulke oplossingen zijn makkelijk te implementeren. Maatwerk is evenwel belangrijk. Sta in je bestaande welzijnsbeleid ook steeds open voor nieuwe vragen of actuele problemen.’

Bij sommige werknemers bleek hun veerkracht toe te nemen tijdens de lockdown. Door het wegvallen van allerlei sociale verplichtingen verdween immers ook druk.
Elke Aelbrecht
chief happiness officer bij AXA

Binnen de verantwoordelijkheid om het welzijn van hun medewerkers te bevorderen, stellen steeds meer organisaties een chief happiness officer of CHO aan. In die functie is Elke Aelbrecht al sinds 2014 aan de slag bij AXA.

‘Voordien had ik hier al veertien jaar meegedraaid in de business’, getuigt ze. ‘Als CHO werk ik een welzijnsbeleid uit dat focust op een verhoogde veerkracht en op een optimale begeleiding bij ziekte of terugkeer na langere afwezigheid. Als centraal geplaatst persoon waak ik over de alignering en de coherentie. Die 360°-aanpak vormt naar mijn mening echt wel een meerwaarde.’

Ontstressen

‘Bij het bedenken en aanreiken van oplossingen werken we bij AXA steeds meer op maat van zowel mensen als teams. Want vaak zijn die heel persoonlijk. Voor de een helpt wandelen om te ontstressen, voor de ander net niet. We sporen onze medewerkers aan om terug te blikken op de afgelopen lockdownperiode. Welke activiteiten hebben hen energie gegeven? We adviseren dan om er eentje uit te pikken, en daaraan vanaf nu prioriteit te geven in hun agenda. Een uurtje per week kan al volstaan. Zulke oplossingen kan je ook in en voor een ruimer team bedenken.’

Elke Aelbrecht

Volgens Elke Aelbrecht hebben veel managers sinds de coronacrisis meer aandacht voor de mentale veerkracht gekregen. ‘Want ze voelden nu zelf de impact’, kadert ze. Elke Van Hoof verwacht niet al te veel veranderingen, maar stelt wel een mentaliteitswijziging vast. ‘Heel wat bedrijven hebben de voordelen van telewerken ontdekt, en hebben de smaak voorgoed te pakken. Voor velen is ook het belang van mentale hygiëne nu pas duidelijk geworden. Ook de nood aan verbinding is zichtbaar geworden: niet door emoji’s te sturen, maar door tijd te nemen om elkaar echt te ontmoeten.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.