Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Cybercriminaliteit: een kwestie van cyberhygiëne?

Tanguy Verkaeren, Head of Innovation & Business Development van Legal Village

Cybercriminelen volgen op de voet hoe we ons gedragen op het internet. Jezelf daarom beschermen en verzekeren tegen cybercriminaliteit is daardoor geen luxe meer maar wordt meer en meer een noodzaak.

De online wereld dringt steeds verder door in ons leven. Het gevolg zijn nieuwe, vaak complexe situaties. Cybercriminaliteit is een goed voorbeeld.

‘Het gaat om fraude, computersabotage, hacking, identiteitsdiefstal en digitale reputatieschade’, zegt Philippe Dambly, Foresight Advisor bij AXA. ‘Het toenemende gebruik van toestellen die altijd met elkaar verbonden zijn, zoals smartphones, slimme tv’s en horloges, kan een probleem worden.’

We zijn geneigd om onze beveiliging te verminderen om zo volop te kunnen genieten van het digitale aanbod.
Tanguy Verkaeren
Head of Innovation & Business Development van Legal Village

Dambly betreurt de toename van het aantal schadegevallen als gevolg van cybercriminaliteit, zowel bij particulieren als bij bedrijven. ‘De politiestatistieken spreken boekdelen: de cybercriminaliteit nam met 29,2 procent toe in 2019 en met 18,1 procent in 2018. Het gaat om inbreuken op de beveiliging van een computersysteem of de integriteit van opgeslagen data. Op de voorpagina’s van de kranten zien we tal van vreemde begrippen opduiken zoals Microsoft Scam, Tech Scam, Wangiri, smishing, spoofing, zelfs sextortion.’

Cyberhygiëne 

Particulieren zijn nog steeds terughoudend om zich te beschermen tegen cyberaanvallen. Ze hebben de neiging er geen aandacht aan te schenken, omdat het “slechts” over de virtuele wereld gaat en niet over hun eigen leven. ‘Een goede cyberhygiëne moet de regel zijn’, dringt Dambly aan. ‘Het gaat er bijvoorbeeld om dat je goed oplet voor frauduleuze e-mails en je wifiverbinding beveiligt.’

Philippe Dambly, Foresight Advisor bij AXA

Tanguy Verkaeren, Head of Innovation & Business Development van Legal Village, het merk van AXA Belgium dat gespecialiseerd is in rechtsbijstand, sluit zich hierbij aan. ‘De digitale markt heeft een punt bereikt waarop de meesten van ons een internetverbinding hebben, ongeacht het apparaat dat we gebruiken. Deze situatie zorgt er misschien wel voor dat we de beveiliging uit het oog verliezen of dat we geneigd zijn om die te minimaliseren, zodat we volop kunnen genieten van het digitale aanbod’.

Voor dergelijke risico’s hebben particuliere verzekeringsproducten een beperkte reikwijdte. ‘Er bestaat weliswaar een luik “rechtsbijstand”, maar er zijn op dit ogenblik maar weinig mensen die er echt in geïnteresseerd zijn’, onderstreept Verkaeren.

Digitale reputatieschade 

‘Als je als particulier te maken krijgt met een aanval op je e-reputatie, heb je bepaalde opties’, zegt Dambly. ‘De eerste is dat je gebruik maakt van niet-gerechtelijke middelen en van procedures om online content te verwijderen. Een andere optie is een expert inschakelen die je data wissen of van je harde schijf verwijderen. Je kan ook gaan bemiddelen, met de persoon die je schade berokkent. In het slechtste geval kan je naar het gerecht stappen.’

Tot hiertoe zijn particulieren wat terughoudend om zich te beschermen tegen cyberaanvallen.
Philippe Dambly
Foresight Advisor bij AXA

Dambly adviseert om regelmatig de federale website www.safeonweb.be te raadplegen voor tips om cybercriminaliteit te voorkomen. De doorgedreven digitalisering en het gebruik van geavanceerde technologieën zoals kunstmatige intelligentie, blockchain, big data, verbonden objecten en telewerk creëren potentieel gevaarlijke situaties. Preventie is nog steeds een van de beste verdedigingsmechanismen. ‘Maar een verzekering afsluiten is uiteraard een uitstekende aanvulling om je gemoedsrust te verzekeren’, zegt Verkaeren.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.