Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

'Een woordvoerder moet alsmaar meer een beeldvoerder zijn'

Sara Vercauteren en Tom Van de Vreken

Podcast Geen Commentaar - Sara Vercauteren interviewt Tom Van de Vreken, woordvoerder van het Antwerpse ziekenhuis ZNA: 'De beste woordvoerders hebben niet alleen de gave van het woord maar hebben ook een neus voor goed beeldmateriaal.'

Tom Van de Vreken raakte bekend als woordvoerder van De Lijn waar hij 18 jaar gewerkt heeft. In mei 2020, middenin de eerste coronagolf, werd hij woordvoerder van ZNA, Ziekenhuis Netwerk Antwerpen, een van de grootste ziekenhuizen van het land. Tom werkt al heel zijn loopbaan aan de professionalisering van het woordvoerdersvak. Dat doet hij door les te geven aan woordvoerders in spe aan hogeschool Thomas More, door de Nacht van de Woordvoerder te organiseren en door bestuurder te zijn van de vakvereniging The Corp Comm Community (CSquare).

Drones die menselijk weefsel vervoeren, ziekenhuispersoneel dat massaal met een defecte werktelefoon de stress van zich af gooit of een tram met een dashcam om de slechte doorstroming te illustreren. Tom Van de Vreken heeft iets met beelden: 'De beste woordvoerders zijn goede beeldvoerders. Ze hebben niet alleen de gave van het woord maar hebben ook een neus voor goed beeldmateriaal dat ze aan redacties en sociale mediacollega’s aanbieden. Ook tijdens persmomenten vind ik het meer dan ooit nodig om een beeldluik te voorzien. Je tijd nemen om na te denken over mogelijke interessante beelden, is een goede investering.'

Tom vertelt in de podcast ook over zijn ‘cijferfetisj’: 'Ik vind het belangrijk om goed bij te houden welke journalist me over welk onderwerp gecontacteerd heeft. Ik zet dat allemaal in een logboek zodat ik een goed zicht heb over welke journalisten het meest actief zijn, welke onderwerpen het goed doen, hoeveel artikels zijn gepubliceerd,…én ik rapporteer dat ook aan mijn management. Het is zo belangrijk om als communicatieteam te laten zien dat wat je doet ook echt effect heeft.'

Sara Vercauteren, managing director Bepublic Group: 'Tom is één van de meest ervaren woordvoerders in Vlaanderen en daarom ook een inspiratiebron voor velen. Niet alleen omwille van de successen die hij boekt in zijn job, maar ook omdat hij de drijvende kracht is achter initiatieven als de Nacht van de Woordvoerder, de opleiding Woordvoerder bij Thomas More en de vele woordvoerdersclubjes die hij organiseert. Tom deelt graag en veel zijn kennis met anderen en is in mijn ogen daarom een voorbeeld voor de hele sector.'

De verhalen van Tom Van de Vreken en zijn 3 ultieme woordvoerderstips zijn te beluisteren in de podcast ‘Geen Commentaar’ via bepublicgroup.be/geencommentaar
tijd.be
Spotify en Apple Podcast

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Advertentie
Advertentie