Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

'Ik heb geleerd dat je moet loslaten'

Barbara Van Speybroeck en Sara Vercauteren

Podcast Geen Commentaar - Sara Vercauteren interviewt Barbara Van Speybroeck, woordvoerder en communicatiedirecteur van Assuralia: 'Communicatie is als een goede lasagne. Je hebt verschillende lagen nodig.'

Barbara Van Speybroeck is de dochter van een journaliste en een woordvoerder. En dat zie je ook aan haar carrière. Al in haar studententijd ging ze aan de slag als woordvoerder bij Wel Jong, Niet Hetero. Daarna begon ze aan een mooie carrière bij bpost waar ze 6 jaar woordvoerder was. Anderhalf jaar geleden maakte ze de overstap naar Assuralia, de beroepsvereniging van de verzekeringsondernemingen, waar ze communicatiedirecteur en woordvoerder is. 

Barbara Van Speybroeck staat sterk in haar schoenen (hakken, zou ze zelf zeggen) en is niet te beroerd om over haar meest gênante communicatiemoment te vertellen. Barbara Van Speybroeck: 'Ik had een journalist aan de lijn. Maar was niet voorbereid, dat was een stuntelig en hakkelig gesprek met klungelige quotes die de volgende dag op de voorpagina stonden. Zelfs de CEO was niet op de hoogte. Het was een ramp. Maar ik heb er alles uit geleerd.'

Sara Vercauteren, managing director Bepublic Group: 'Ik wil Barbara bedanken voor haar openhartigheid en grote portie zelfrelativering en humor in deze podcast. Ze is niet te beroerd om het te hebben over haar meest pijnlijke woordvoerdersmoment. Een moment waar elke woordvoerder zich wel in zal herkennen en ook troost uit zal putten.'

De anekdotes van Barbara Van Speybroeck en haar 3 ultieme woordvoerderstips zijn te beluisteren op:

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.