Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

'Schrik hebben van journalisten is niet nodig'

Sara Vercauteren en Marleen Vanhecke

Podcast Geen Commentaar - Sara Vercauteren interviewt Marleen Vanhecke, hoofd Externe Communicatie en Reputatie bij Elia Group: 'Als je oprecht bent, weet ik dat je geen schrik moet hebben van de pers die doorgaans heel correct is.'

Marleen Vanhecke is verantwoordelijk voor alle externe communicatie van Elia Group en stuurt een team van woordvoerders aan  in België en Duitsland. Voordien werkte Marleen zelf als woordvoerder en als politiek journalist en nieuwsanchor bij VTM NIEUWS. Beide kanten kennen, vindt Marleen een voordeel.

“Omdat ik zelf jarenlang als journalist heb gewerkt, kan ik doorgaans goed inschatten welke topics journalisten interessant vinden. Er is in onze sector zoveel boeiends aan het gebeuren dat we ook sterke verhalen kunnen brengen die onze samenleving in een nieuwe richting duwen. Maar er zijn ook moeilijke communicaties met politieke angels. Als je oprecht bent, weet ik dat je op zo’n momenten geen schrik moet hebben van de pers die doorgaans heel correct is.  Toch iets wat nog in veel organisaties ingebakken zit,” aldus Marleen Vanhecke.

Elia Group heeft de afgelopen jaren een sterke reputatie opgebouwd van expertise en betrouwbaarheid. Met onder andere dank aan een inspirerende CEO, Chris Peeters, die nu bpost uit het slop moet halen. Wat nu met Elia? Marleen Vanhecke: “Het klopt dat Chris cruciaal is geweest bij het uitstippelen van een slimme strategie die de reputatie en performantie van Elia Group sterk heeft verbeterd. Maar dat heeft ook z’n tijd nodig gehad. Toen ik aankwam bij Elia was Chris al een jaar CEO en had hij met geen enkele journalist gesproken; en dat voor een bedrijf dat zo belangrijk is voor de socio-economische welvaart van ons land.  Er is dus een enorme weg afgelegd. Onze interim-CEO Catherine Vandenborre werkt op dat elan voort. Ik zie haar elke dag groeien in haar nieuwe rol."

Sara Vercauteren, managing director Bepublic Group: “De televisie-ervaring van Marleen zie je één op één terugkomen in de communicatie van Elia Group . Televisieshows, video’s, livestreams,…ze doen het allemaal en ze doen het super professioneel. Daarnaast is er sterk gebouwd aan een zeer degelijke reputatie en dat werpt zijn vruchten af in de zo complexe sector van energie.” 

De verhalen van Marleen Vanhecke en haar 3 ultieme woordvoerderstips zijn te beluisteren in de podcast ‘Geen Commentaar’ via

Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Advertentie
Advertentie