Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

'Soms heb je jip-en-janneketaal nodig om iets uitgelegd te krijgen'

Podcast Geen Commentaar - Sara Vercauteren verzamelt 3 woordvoerders rond de tafel om terug te blikken op 2022 en vooruit te kijken naar het nieuwe jaar: “Soms heb je jip-en-janneketaal nodig om iets uitgelegd te krijgen.”

In deze 8ste aflevering van Geen Commentaar verzamelt Sara Vercauteren drie woordvoerders rond de tafel. Samen met Bob Vermeir (VRT), Julie Nevejan (Decathlon) en Mark Van Hamme (Eneco) blikt ze terug op de communicatie-uitdagingen van 2022 en vooruit naar de communicatietrends van 2023.

Mark Van Hamme, woordvoerder bij duurzaam energiebedrijf Eneco, had een pittig jaar. De stijgende energieprijzen zorgden niet alleen bij consumenten en bedrijven voor kopzorgen maar ook bij energiebedrijven zelf was het allerminst business as usual. Toch blijft hij uitleggen en informeren: “De energiemarkt zit complex in elkaar en dus is het zaak om journalisten te blijven informeren. Hoe meer toelichting we kunnen geven, hoe beter. Indien nodig moeten we journalisten helpen om dit om te zetten in jip-en-janneketaal zodat we er zeker van zijn dat de lezer je boodschap begrijpt.”

Julie Nevejan is Press & PR leader bij sportwinkelketen Decathlon. Zij bleven volop gaan voor hun duurzaamheidsverhaal en draaiden vorig jaar zelfs hun merknaam gedurende een bepaalde tijd om. Nolhtaced waren ze. Hoe communiceer je best over duurzaamheid als bedrijf? Julie Nevejan: “Als het over duurzaamheid gaat, communiceren wij bij Decathlon enkel over onze daden, nooit over onze doelen. Voor ons is het vooral belangrijk om te laten zien wat we nu doen, waar we nu het verschil maken.”

Bob Vermeir is communicatiemanager en woordvoerder bij de publieke omroep VRT. Aan publiek geen gebrek daar, aan een gepolariseerde publieke opinie evenmin. Hoe houdt de VRT-woordvoerder zich recht? “Ik heb soms de indruk dat ik in een ballenkraam sta. VRT in een titel…altijd prijs. Maar het afgelopen jaar zijn we anders beginnen communiceren, we hebben een duidelijk verhaal en staan stevig in onze schoenen en we durven dat ook zelfbewuster vertellen. Ik zeg nu vaker ‘Et alors?’”

Sara Vercauteren: “We blikken in deze podcast niet alleen terug maar kijken ook vooruit. En dan kunnen we niet voorbij ChatGPT en andere AI-systemen. Ik vraag Mark, Julie en Bob dan ook of hun job nog wel gaat bestaan binnen een paar jaar. Of gaan ze vervangen worden door een ChatGPT-bot die perfect aan journalisten kan uitleggen wat het beleid is van Eneco, Decathlon of VRT?”

Beluister ook de andere afleveringen op:

Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie