Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Innovatie, ambitie en passie als sleutel voor groei

©David Plas

De Belgische bouwgroep BESIX telt wereldwijd meer dan 15.000 werknemers. ‘Om onze groei voort te zetten, doen we een beroep op het potentieel van onze medewerkers en op partnerships die innovatie stimuleren’, zegt Geert Aelbrecht, Chief HR Officer.

Wat zijn de belangrijkste bedrijfswaarden van BESIX?

'In de bouwsector moet je grenzen verleggen'.
Geert Aelbrecht
Chief HR Officer

‘Passie, is het eerste wat in me opkomt. In de bouwsector moet je grenzen verleggen, zowel tijdens het ontwerp, bij de uitvoering en als er problemen opduiken. Daarvoor heb je inzet nodig. Ten tweede denk ik aan respect. Tussen de collega’s, maar ook voor onderaannemers en leveranciers. Dat is essentieel. Zeker als je, zoals bij ons, met meer dan zestig nationaliteiten samenwerkt. Respect geldt op veel vlakken. Voor onze klanten is het uiteraard ook belangrijk dat we onze beloftes nakomen. In onze teams streven we bovendien naar een evenwicht tussen mannen en vrouwen. Een derde belangrijk element zit verweven in het DNA van ons bedrijf: samenwerking. Al onze projecten, van begin tot einde, zijn het resultaat van teamwork. En tenslotte streven wij in al onze activiteiten naar innovatie om unieke projecten af te leveren.’

Hoe stimuleert BESIX innovatie?

‘We hebben programma’s op poten gezet waarmee we vernieuwende ideeën stimuleren en structureren. Intern komen er veel creatieve voorstellen van de medewerkers. Om die te kanaliseren hebben we in 2016 het Unleash- programma opgezet (zie kader). Dat leverde in het eerste jaar al 400 ideeën op. Een groot succes dat aantoont hoe creatief onze werknemers zijn. En die creativiteit kunnen wij goed gebruiken om te innoveren. De voorstellen gingen van welzijn op de werkvloer tot veiligheid en uitvoeringsmethodes. Ook onze strategische speerpunten komen uitgebreid aan bod: engineering, nieuwe technologieën en duurzaamheid. De input komt ook van buitenaf. We sluiten partnerschappen met andere bedrijven, zoals Proximus. Samen met het telecombedrijf werken we aan vernieuwende ideeën in zogenoemde slimme gebouwen. Daarnaast hebben we een start-up accelerator om jonge bedrijven in de bouw- en immosector te begeleiden.’

Het innovatieprogramma Unleash ©BESIX

Open innovatie stimuleren
  • In 2016 heeft BESIX het innovatieprogramma Unleash opgericht. Hiermee wil de groep de creativiteit en vindingrijkheid van zijn werknemers stimuleren. Zij posten hun ideeën op een portaalsite. Een team van innovatie-ambassadeurs evalueert. De goedgekeurde ideeën worden tijdens een Boot Camp uitgewerkt en de beste projecten worden uitgevoerd. Dat doet BESIX elk jaar opnieuw. Een voorbeeld van zo’n project in uitvoering is BESIX Clean Air. Medewerkers ontwerpen groene wanden om langs autosnelwegen en in tunnels te plaatsen. De planten op die wanden filteren de lucht om de CO2–uitstoot te verminderen.
  • Met de BESIX start-upaccelerator mikt de groep op jonge techbedrijven die actief zijn in de bouw en het vastgoedbeheer in de landen waar BESIX aanwezig is. Projecten die de groep kunnen interesseren, krijgen de nodig middelen om ze uit te werken. De start-ups krijgen toegang tot de knowhow en het netwerk van de groep en kunnen rekenen op begeleiding om hun product te testen en uit te rollen. De accelerator werd begin dit jaar gelanceerd en selecteerde al vijf start-ups.

Wat is uw hr-strategie?

‘We zetten sterk in op een aangename werkomgeving. Hierdoor kunnen we talent aantrekken en bij ons houden. We reiken onze medewerkers de nodige hulpmiddelen aan zodat ze een succesvol traject kunnen afleggen, bijvoorbeeld opleidingen, interne werkgroepen en doorgroeimogelijkheden. Er zijn ook platformen waarmee we de banden tussen collega's verstevigen, het groepsgevoel bevorderen en kennis delen. Bijvoorbeeld ons sportprogramma BESIX Fit, het BESIX Young Community-programma dat onze jonge werknemers met elkaar in contact brengt of projectteams van medewerkers die interesses en vaardigheden met elkaar delen. We betrekken onze werknemers ook zoveel mogelijk in ons hr-beleid. Ze kunnen hun bedenkingen en feedback doorgeven via werkgroepen. Hierdoor benutten we het groepsgevoel en de sterkte van de groep zonder hun individuele noden uit het oog te verliezen. We hebben mensen van 22 jaar, maar ook van 73 in dienst. Hun behoeftes zijn vaak uiteenlopend.’

Wat zijn de belangrijkste troeven van BESIX als werkgever?

'We zijn stevig verankerd in België'.
Geert Aelbrecht
Chief HR Officer

‘Onze ambitie. We hebben onze groeidoelstellingen de afgelopen jaren kunnen verwezenlijken. Niet alleen in de bouw, maar ook in de ontwikkeling van vastgoed. Daarom zoeken we uiteenlopende profielen. Bovendien zijn wij stevig verankerd in België. Hier worden de beslissingen genomen en draaien we ongeveer een miljard euro omzet. In het buitenland boeken we ongeveer hetzelfde resultaat. We kunnen onze werknemers dus carrièrekansen bieden in alle landen waar de groep actief is en in verschillende functies.’

Hoeveel personen heeft u dit jaar aangeworven? Welke profielen?

‘In België heeft BESIX 450 mensen aangeworven. 200 daarvan zijn aan de slag in het moederbedrijf. Daar zitten ook expats tussen die onze internationale projecten opvolgen. De profielen zijn gevarieerd. Ongeveer de helft is burgerlijk of industrieel ingenieur, een derde komt in ondersteunende diensten terecht (commercieel, financieel, juristen, HR, informatica) en een vijfde is technicus of bouwvakker'. 

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.