Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

De onvermijdelijke spreiding naar sectoren en de sterren van morgen

De geglobaliseerde economie evolueert in cycli. Dat geldt ook voor de diverse activiteitensectoren. Wie dat in het achterhoofd houdt, kan het rendement van zijn aandelenportefeuille optimaliseren.

De aanhoudend structurele veranderingen die zich op wereldvlak manifesteren, creëren nieuwe niches met enorme groeimogelijkheden. E-commerce is daarvan een goed voorbeeld. Investeren in die segmenten kan een mooie return opleveren. Een voorbeeld daarvan is het bedrijf Jobs dat gespecialiseerd is in de tewerkstelling van mensen via het internet. Maar ook bedrijven die door u bestelde goederen bij u leveren, zoals Deutsche Post, na DHL het grootste logistiek platform ter wereld. Ook de vastgoedsector evolueert bliksemsnel. Zo blijven online agentschappen en transacties via het internet zich verder ontwikkelen. Net zoals de sector van de getrouwheidskaarten en elektronische betalingen. Bedrijven zoals Alliance Data Systems verzamelen belangrijke informatie over consumenten. Informatie die kan gecommercialiseerd worden in het kader van gerichte marketingacties.

En dan is er nog de transportsector. In de automobielsector zien we dat slechts een beperkt aantal constructeurs effectief innoveert en zich werkelijk onderscheidt, en dat in 10-jarige cycli. Van de 10 merken die 80 procent van de markt vertegenwoordigen, zijn er één of twee die gedurende een bepaalde tijd echt excelleren. En de vooruitzichten zijn overweldigend. In Azië (Japan uitgezonderd) is het aantal voertuigen sinds 2000 gestegen met factor 20. En ook in de luchtvaart verwachten we dat de vraag naar toestellen sterk zal stijgen. Dat als gevolg van een groeiende middenklasse die meer vrije tijd krijgt en met vakantie gaat met het vliegtuig. Het aantal vluchten in China is de voorbije jaar twee keer sterker toegenomen dan verwacht. De wereldvloot verbruikt 15 tot 20 procent meer brandstof dan recente toestellen. De snelheid waarmee de vloot vernieuwd zal worden, zal dus zeker niet afnemen. Het orderboekje van Airbus zit trouwens voor de volgende 7 jaar al vol.     

Advertentie

In de gezondheidssector moet u op zoek gaan naar farmaceutische bedrijven die octrooien verwerven om vervolgens de molecules te ontwikkelen en te commercialiseren. Want in dat stadium wordt het gros van de toegevoegde waarde gecreëerd. Bij TreeTop vertegenwoordigen die bedrijven 5 tot 10 procent van de portefeuille.

Maar er zijn nog andere sectoren die niet noodzakelijk hightech zijn. Ook buurtwinkels met toegevoegde waarde hebben een mooie toekomst. Zo baat het Canadees bedrijf Alimentation Couche-Tard kleine supermarkten uit in benzinestations.

Tot slot is de huur van flexibele bedrijvencentra, een sector waarin bedrijven zoals het Britse Regus gespecialiseerd zijn, een groeimarkt. Zij spelen in op een reële nood bij micro-ondernemingen en kmo’s. Die willen een beroep kunnen doen op soepele structuren. Een aanbod dat klassiek en rigide kantorenvastgoed niet kan bieden en investeringen op lange termijn vereist.

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.