Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Als uw financieel adviseur een algoritme wordt

©shutterstock

Een maairobot op het gazon of een robotarm in de operatiezaal, daarvan kijken we niet meer op. Een algoritme dat mee uw financiële toekomst uitstippelt, bent u daar ook klaar voor? Volgens professor Kris Boudt (UGent en VUB) kan zoiets een grote toegevoegde waarde opleveren.

‘Een algoritme in plaats van een financieel adviseur van vlees en bloed? Daar zitten de meeste Belgen wellicht niet op te wachten. Nochtans kan robotisering voor velen een mooie, extra toegevoegde waarde opleveren’, vertelt Kris Boudt, professor finance en econometrics aan de UGent en de VUB. ‘De doorsnee-Belg is zich vaak onvoldoende bewust van de financiële keuzes die hij maakt. Meer financiële educatie is zeker welkom en automatisering en digitalisering kan daarin een rol spelen. Hoe? Door beleggers beter te ondersteunen in het nemen van de juiste beslissingen om hun financiële doelstellingen te bereiken. Dankzij slimme technologie kan dat op een toegankelijke en democratische manier voor elk vermogen.’

‘Hoeveel extra rente wil je later bovenop je wettelijk pensioen? Welk bedrag wil je schenken aan de kinderen en wanneer wil je dat doen? Denk je eraan op termijn extra vastgoed te kopen … Een uitgekiende set van algoritmes kan duidelijk maken of je doelstellingen haalbaar zijn en welke paden je kan bewandelen om die doelstellingen te bereiken, bijvoorbeeld door te beleggen.’

‘De technologie moet het op termijn zelfs mogelijk maken een compleet financieel plan voor te stellen. En ze kan dat plan ook opvolgen, bijvoorbeeld met de boodschap ‘ik zie dat je afgelopen jaar 20.000 euro spaarde, dan stel ik je investering X en Y voor om makkelijker je pensioendoelstellingen te bereiken’.’

Kwaliteit wordt beter

‘Als model heeft dit al grote voordelen. Het is goedkoper en sneller dan klassiek financieel advies. U hoeft niet op een afspraak te wachten en het is de klok rond en overal bereikbaar. Een financieel adviseur - hoe ervaren ook - is bovendien begrensd in zijn cognitieve vaardigheden en is dikwijls ook beperkt in het aanbod van producten die hij mag voorstellen. Bovendien is een adviseur commercieel getraind, en een stuk minder analytisch’, vertelt Boudt.

‘Automatisering ondersteunt beleggers beter in het nemen van de juiste beslissingen om hun financiële doelstellingen te bereiken’
Kris Boudt
hoogleraar economie (VUB en UGent)

‘Als we kijken naar de praktijk in België, dan werken de meeste aanbieders nog vrij basic. De focus ligt vooral op het luik beleggen. De adviseur koppelt uw beleggersprofiel (doelstellingen, risicotolerantie, financiële situatie …) aan een modelportefeuille die dan opgevolgd en bijgestuurd wordt. Vaak houdt het nog in beperkte mate rekening met het volledig financiële plaatje en de individuele doelstellingen van de klant. Hoewel deze aanpak analytisch sterk is, betekent het niet dat algoritmes de toekomst kunnen voorspellen’, geeft Boudt nog mee.

‘Hoe dan ook evolueren we naar een landschap waarin elke bank steeds vaker algoritmes en automatische processen inzet. Er is een sterke tendens naar digitalisering en klanten verwachten ook een hoge bereikbaarheid. Dankzij de technologische vooruitgang en de toenemende robotisering die banken aan het werk zetten, verbetert de kwaliteit van het aanbod. Tegelijk verkleint de kostprijs door schaalvoordelen en concurrentie.’

Drie adviezen

Volgens onderzoek van consultancybureau Roland Berger uit februari wordt in België al voor 384 miljoen euro via digitaal vermogensbeheer belegd. Volgens het onderzoek zou die markt tot 3,7 miljard euro toenemen tegen 2022. Ter vergelijking, in de VS wordt voor zo’n 384 miljard euro beheerd via robo-advies, goed voor 1 à 2 procent van het beheerd vermogen in de VS. 

Voor wie wil beleggen met dit soort van aanpak heeft de professor nog drie adviezen. ‘Ten eerste: kijk even wat er onder de motorkap zit. Sommige modellen zijn heel eenvoudig. Andere zijn heel complex, wat niet wil zeggen dat ze beter zijn. Bij sommige hybride modellen is er een beleggingscomité dat mee de beleggingsstrategieën uittekent’, vertelt Boudt.

‘Ten tweede: duurder beheer is niet noodzakelijk beter dan goedkoper. En goedkoper is niet altijd ‘voordeliger’ dan duurder. Kijk dus naar het businessmodel dat de aanbieder hanteert en alle kosten. En tot slot, diversificatie is een sleutelwoord voor elke belegger. Ik raad aan niet uitsluitend te beleggen met een geautomatiseerde aanpak, maar te combineren met andere strategieën.’

De toekomst is fygitaal

Automatisering en digitalisering zetten zich volop door in de financiële wereld. 'Een vanzelfsprekende evolutie', vindt Dieter Haerens, Hoofd Laten Beleggen van BinckBank. 'We zien ze als een hulpmiddel waarmee we de klant een groter comfort kunnen bieden. De voordelen van automatisering en digitalisering moeten in de eerste plaats voordelen voor de klant zijn. We kijken naar automatisering voor processen die door menselijke tussenkomst complex zijn, lang duren of gevoelig zijn voor fouten. Kortom, waar mensen geen toegevoegde waarde kunnen leveren.' 

'Dankzij die automatisering komt er tijd en geld vrij die we investeren in menselijk contact en service die wel toegevoegde waarde creëren', legt Dieter Haerens uit. 'Door de verregaande digitalisering wordt menselijk contact schaarser. En omdat het schaarser is, krijgt het ook meer waarde. We geloven in een model dat het beste combineert van fysiek contact en digitalisering. Fygitaal is de toekomst.'

'Een voorbeeld? Onze habitat als bank bevindt zich van nature online. Dat is een ander model dan een breed, fysiek netwerk van kantoren waarnaar je zelf toe moet stappen. De middelen die we niet in bakstenen stoppen, steken we in een optimale bereikbaarheid. Of het nu via telefoon, mail of chat is: iedereen kan ons elke weekdag bereiken van 8 tot 22h en van 9 tot 17h op zaterdag. Dat kan bovendien ook in ons kantoor in Antwerpen of bij de klant thuis.'

 

Benieuwd hoe BinckBank beheerd beleggen aanpakt?
Leer meer over de werking van hun model

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.