Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Investeren in sociale waarde leidt op termijn tot economische waarde’

Sam Strijckmans, CEO Nitto EMEA

In de derde episode van Making The Change ontdekt u hoe een beursgenoteerde Japanse multinational vanuit Genk de grenzen van de energietransitie verlegt.

Het Japanse beursgenoteerde Nitto produceert vanuit zijn regionale hoofdkantoor in Genk onder andere afdichtingsmaterialen, industriële kleefbanden en oppervlaktebeschermende tapes.

Advertentie

‘Wereldwijd zijn we behoorlijk groot’, zegt Sam Strijckmans, CEO Nitto EMEA. ‘Nitto is een multinational met 28.000 medewerkers en een jaaromzet van ongeveer 6 miljard euro. We zijn internationaal actief in 70 markten met ongeveer 13.500 producten.’

De markten waar Nitto zijn producten aanbiedt, zijn heel divers: consumentelektronica, halfgeleiders, medicatie, automobielsector… Wat ze allemaal gemeen hebben? Het zijn b2b-producten die je niet meteen zal tegenkomen in een doe-het-zelfzaak.

Op korte termijn is de financiële return van investeren in ESG niet altijd evident.

Sam Strijckmans
CEO Nitto EMEA

Ook al is Genk maar een onderdeel van dat wereldwijde web, aan innovatie is er geen gebrek. Een van de nieuwe Belgische ontwikkelingen is Coated Glass Protection: een folie die gebruikt wordt bij de productie van hoogwaardig rendementsglas.

‘We gebruiken daarvoor in Genk een machine die uniek is in de wereld’, zegt Bert Paesen, R&D Manager bij Nitto Belgium. Die machine is niet alleen baanbrekend, maar ook een toonbeeld van duurzame productie, zo legt hij uit.

Advertentie

‘Onze productielijn werkt op hernieuwbare stroom via zonnepanelen en gebruikt een warmtekrachtkoppeling. De folie wordt deels vervaardigd met gerecycleerde grondstoffen en de lijm bevat een organisch solvent.’

Felice Dekens (host) en Geert Schepens, Head of Multinationals bij BNP Paribas Fortis

‘Wij kennen Nitto intussen al een kleine 20 jaar. Het bedrijf focust al twee decennia op het reduceren van zijn energieverbruik’, zegt Geert Schepens, Head of Multinationals bij BNP Paribas Fortis. ‘In de internationale Nitto-groep is de Belgische vestiging een pionier van de energietransitie. Dat helpt ook bij de financiering.’

Bij een financieringsaanvraag brengt BNP Paribas Fortis altijd de transitie- en innovatievisie van een bedrijf in kaart, net als de vooruitzichten en de toekomstplannen.

‘Bij sommige bedrijven is het een grote uitdaging om de juiste contactpersonen te vinden die bezig zijn met dergelijke transitie-projecten’, zegt Geert Schepens. ‘Bij Nitto is dat geen probleem. De onderneming houdt ons proactief op de hoogte van hun projecten, met uitgebreide presentaties.’

Nitto is altijd een voorloper geweest van de energietransitie.

Geert Schepens
Head of Multinationals bij BNP Paribas Fortis

In het strategische plan van Nitto staan 12 kpi’s. Daarvan zijn er slechts 3 financieel. ‘De overige 9 noemen we toekomstige financiële kpi’s', zegt Sam Strijckmans. ‘Die 9 verdelen we in 3 groepen: innovatie, engagement en diversiteit van de medewerkers en verduurzaming. We zijn er rotsvast van overtuigd dat investeren in die 9 doelstellingen leidt tot een sociale waarde die op termijn ook economisch waardevol zal zijn.’

Op korte termijn is de financiële return van investeren in ESG-doelen (Evironmental, Social, Governance) niet altijd evident, beseft de CEO. ‘Maar op de lange termijn zijn we er zeker van dat die investeringen ook economische meerwaarde opleveren.’

Luister naar het volledige verhaal in deze episode van Making The Change

Iedereen deelt in deze episode van Making The Change zijn of haar persoonlijk standpunt

----------
Arval Belgium nv, Ikaroslaan 99, 1930 Zaventem – RPR Brussel – BTW BE 0436.781.102, nevenverzekeringstussenpersoon geregistreerd bij de FSMA onder het nummer 047238 A. Onder voorbehoud van aanvaarding van uw aanvraag.

Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.