Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘De energietransitie is in de eerste plaats een attitude'

Onze koolstofuitstoot verminderen, net nu onze ondernemingen meer energie nodig hebben dan ooit. Dat is de missie van Skysun, maar vooral de persoonlijke drijfveer van stichters Léopold Coppieters en Arthur Dawans. Een ontmoeting met deze op-en-top Belgische scale-up, die nu al 1450 ton CO2 per jaar bespaart met de installatie van fotovoltaïsche energiecentrales bij ondernemingen.

De essentie
  • Skysun verzekert 3,5 procent van de fotovoltaïsche productie van Brussel.
  • De jaarlijkse elektriciteitsproductie komt overeen met het verbruik van 2100 gezinnen.
  • 15 MWc ofwel 45 000 panelen zijn in aanleg.
  • Groei van de portefeuille: meer dan 100 procent per jaar.
  • Doelstelling op vijf jaar: 22 000 ton CO2 besparen per jaar.

 

Stel je voor: een fotovoltaïsche energiecentrale wordt gratis geïnstalleerd op het dak van je onderneming, én je krijgt elektriciteit aan een aantrekkelijke prijs. Dat is het concept dat Léopold Coppieters en Arthur Dawans, oprichters van de Brusselse scale-up Skysun en gepassioneerd door klimaatbescherming, hebben ontwikkeld. ‘We zijn geen installateurs van zonnepanelen, we willen de energietransitie op lange termijn vlotter trekken’, verduidelijkt Léopold Coppieters.

Vergeet CAPEX

Het businessmodel van Skysun berust op de verkoop van energie, geproduceerd door zonnepanelen die het bedrijf zelf financiert en installeert. Voor Coppieters is het van vitaal belang dat zijn klanten kunnen investeren in hun kernactiviteit zonder aan het CAPEX-station te moeten passeren voor hun energietransitie. ‘We nemen de volledige investering voor onze rekening om zo een win-winoplossing te kunnen aanbieden. De energiebesparing van de klant bepaalt onze winst.’ De derde winnaar in dit verhaal? Onze planeet. Skysun verkleint de ecologische voetafdruk en verzekert tegelijk de jaarlijkse elektriciteitsconsumptie van ongeveer 2100 gezinnen. ‘En in de komende vijf jaar worden dat er vijftien keer zoveel.’

'We zijn geen installateurs van zonnepanelen, wij willen de energietransitie op lange termijn vlotter trekken.’
Léopold Coppieters
medestichter van Skysun

Maar hernieuwbare energie mag geen excuus zijn voor overconsumptie. Als houder van het B Corp-certificaat (een label voor ondernemingen met een positieve maatschappelijke en milieu-impact) wil Skysun ondernemingen naar meer duurzaamheid begeleiden. ‘De beste energie is de energie die niet wordt verbruikt’, benadrukt de jonge Brusselse ondernemer. ‘We hebben sinds 2018 zo’n 21 000 panelen geïnstalleerd, dus onze oplossing biedt een antwoord op een echte vraag.’

Immobiliënprojecten

Skysun werkt met Belgische ondernemingen uit de drie gewesten ongeacht hun omvang, maar is gespecialiseerd in het beheer van kmo’s en vastgoedprojecten (ontwikkelaars, portefeuilles). De start-up is actief lid van Solar Power Europe en wil op termijn in de hele Europese Unie aan de slag. Vandaag beheert Skysun al projecten van Belgische klanten in het buitenland.

De grootste architecturale installatie in een stadsomgeving

De activiteiten van Skysun volgen het ritme van de marktschommelingen en van regionale regelgevingen. Maar ook de financiële plannen van elk nieuw project spelen een rol. Die uitdaging gaat de scale-up aan in nauwe samenwerking met een team van marktspecialisten binnen BNP Paribas Fortis. ‘Een cruciaal partnerschap voor ons als specialist in investeringen door derden. BNP Paribas Fortis financiert tachtig procent van onze projecten.’

De eerste installatie van Skysun dateert van 2018 en was goed voor 1000 zonnepanelen. Drie jaar later plaatst het bedrijf liefst 1,2 hectare zonnepanelen op de hal van de slachthuizen van Anderlecht. Het is de grootste architecturale fotovoltaïsche installatie in Europa in een stadsomgeving, en staat garant voor het elektriciteitsverbruik van 700 gezinnen. ‘Ook hier kiezen we voor een duurzame aanpak, met respect voor de esthetiek van het geklasseerde gebouw en een techniek van ultravernieuwende panelen’, besluit Coppieters.

Elke dag opnieuw verleggen straffe mannen en vrouwen hun grenzen en zetten ze mee hun schouders onder een duurzame en digitale economie. Bij BNP Paribas Fortis zijn we bijzonder fier dat we aan de zijde staan van deze gepassioneerde en inspirerende ondernemers. Want samen bouwen aan het ondernemerschap van morgen, ook dat is Positive Banking.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.