Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Een koekje van duurzaam deeg

Jean-Philippe Michaux, financieel directeur Puratos

Puratos is doordesemd van duurzaamheid, zowel letterlijk als figuurlijk. De Belgische multinational neemt het voortouw in ethische en gezonde producten voor de bakkers, patissiers en chocolatiers wereldwijd.

De essentie
  • Puratos is een toeleverancier van bakkers, patissiers en chocolatiers. Het bedrijf is actief in 120 landen, heeft kantoren in 81 landen en productie-eenheden in 65 landen.
  • De Belgische multinational draait een omzet van bijna 2 miljard euro per jaar en streeft naar een omzet van 5 miljard euro tegen 2030.
  • Vorig jaar investeerde Puratos een kleine 11 miljoen euro in duurzame projecten. Het doneerde 322.000 euro aan bakkerijscholen en gaf 423.000 euro ‘chocobonus’ aan cacaoboeren.
  • De referentieaandeelhouders van Puratos zijn twee Belgische en een Spaanse familie, die bij uitstek naar de lange termijn kijken.

 

Jaarlijks komen bakkers uit alle windstreken naar de hoofdzetel van Puratos in Groot-Bijgaarden om er nieuwe baktechnieken aan te leren, of trekken ze naar een van de andere 93 innovation centers in de rest van de wereld. Puratos is geen bekende merknaam. ‘Wij leveren alle grondstoffen voor bakkers, patissiers en chocolatiers, legt financieel directeur Jean-Philippe Michaux uit. ‘En dat doen we al meer dan honderd jaar. Het begon allemaal in 1919 in een garage in de Brusselse gemeente Laken. Ondertussen hebben we recentelijk ons 81ste buitenlandse filiaal geopend en bedienen we bakkers, patissiers en chocolatiers – industriële en kleinschalige spelers – in 120 landen.’

Ondanks de internationale vertakking blijft Puratos een familiebedrijf waarin twee Belgische families en een Spaanse familie de referentieaandeelhouder zijn. ‘Al van in het begin zitten innovatie en duurzaamheid in ons DNA’, vertelt Michaux. ‘Ruim zestig jaar geleden was Puratos de eerste fabrikant van broodverbeteraars. En sindsdien zijn we altijd maar blijven innoveren. Jaarlijks gaat ongeveer 2,4 procent van onze winst naar onderzoek en ontwikkeling (O&O).’

Ingevallen taart

Michaux neemt ons mee naar de O&O-afdeling. ‘Op 6.000 vierkante meter werken hier dagelijks 500 onderzoekers – vooral bio-ingenieurs – aan de verbetering van onze producten. Wereldwijd is een op de negen van onze ruim negenduizend medewerkers actief in O&O. Waarom die nodig zijn? Heb je zelf al eens een brood of een taart proberen te bakken? Dan weet je hoe moeilijk dat is. Denk maar aan een mooie gâteaux met laagjes en fruit erbovenop. Als je niet oppast, valt die in elkaar (lacht).’

‘Bovendien bedenken we ook oplossingen voor industriële toepassingen. In bijvoorbeeld de patisserie kan je niet simpelweg je ingrediënten vermenigvuldigen en hetzelfde procedé toepassen.’

Cacao-Trace

Zowel de aandeelhouders als het management van Puratos zetten in op de lange termijn: een horizon van twintig jaar is niet uitzonderlijk. ‘Het is de enige manier om duurzaam te kunnen ondernemen. We werken rond zes pijlers: een duurzaam inkoopbeleid, gezondheid, erfgoed, mensen, gemeenschappen en milieu.’

‘Als toeleverancier aan de voedingssector kunnen we bijdragen aan de gezondheid van consumenten wereldwijd door in te zetten op bijvoorbeeld minder suikers en minder vetten, zonder aan smaak in te boeten.’
Jean-Philippe Michaux
financieel directeur Puratos
Jean-Philippe Michaux

‘We kiezen voor een duurzaam inkoopbeleid en selecteren betrouwbare leveranciers van fruit, cacao, palmolie en dierlijke producten wiens keten we ethisch kunnen traceren. We zijn bijzonder trots op Cacao-Trace, ons duurzaamheidsprogramma voor cacao. De voortdurende inspanningen van Cacao-Trace komen ons allemaal ten goede, en in het bijzonder de cacaoboeren, aangezien  we ze rechtstreeks een kwaliteitspremie betalen. Dit garandeert ons ook chocolade met een superieure smaak. Bovendien  krijgen de cacaoboeren een chocoladebonus van 10 cent per kilo verkochte chocolade. Dat gebeurt heel transparant. Dit win-winprogramma werd onlangs gefinancierd met de hulp van onze langetermijnpartner BNP Paribas Fortis.‘

Puratos zet ook in op het welzijn van de lokale gemeenschappen. ‘In derdewereldlanden hebben we bijvoorbeeld een netwerk van bakkerijscholen opgericht waar we jongeren een goede training geven. Daarmee kunnen ze in een van onze filialen of bij een partnerbedrijf aan de slag’, legt Michaux trots uit. ‘En dat initiatief kwam niet vanuit het management, maar van onze medewerkers. Want duurzaam ondernemen, daar werken we met z’n allen aan.’

Eeuwenoude desem

‘Als toeleverancier aan de voedingssector kunnen we bijdragen aan de gezondheid van consumenten wereldwijd door in te zetten op bijvoorbeeld minder suikers en minder vetten, zonder aan smaak in te boeten. Een mooi voorbeeld is het Vita+-brood met gekiemde zaden. In gezonde bakkerijmixen kennen we trouwens een erg lange traditie. Al in 1932 lanceerde Puratos het voedzame Elfi-brood.’

‘Als we niet oppassen, evolueren we naar een soort wit, onsmakelijk eenheidsbrood. Enkele jaren geleden hebben we gebrainstormd over de toekomst van brood. En waar kwamen we uit? Dat we moeten terugkijken naar het verleden, naar authentieke smaken. We zijn daarom overal in de wereld lokale desems gaan verzamelen en die bewaren we telkens op drie verschillende plekken in een zuurdesembibliotheek. En daarmee verzekeren we het voortbestaan van de biodiversiteit van brood.’

Duurzaamheidslening

Tot slot wijst Michaux nog op de belangrijke pijler milieu. Eerder dit jaar heeft Puratos nog een duurzaamheidslening van 75 miljoen euro genomen bij BNP Paribas Fortis, waarvan de kostprijs gekoppeld is aan de realisatie van de vooropgestelde jaarlijkse C02-reductie. ‘Het is onze ambitie om tegen 2025 C02-neutraal te zijn, een zware investering, maar die zal renderen op de lange termijn. Dat doen we onder meer door onze daken vol te leggen met zonnepanelen. Waar het kan, bouwen we windmolens. En in België evolueren we naar een volledig elektrisch of hybride wagenpark.’

Elke dag opnieuw verleggen straffe mannen en vrouwen hun grenzen en zetten ze mee hun schouders onder een duurzame en digitale economie. Bij BNP Paribas Fortis zijn we bijzonder fier dat we aan de zijde staan van deze gepassioneerde en inspirerende ondernemers. Want samen bouwen aan het ondernemerschap van morgen, ook dat is Positive Banking.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.