Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Een Siri voor elke onderneming

Stéphanie Ouachan, CEO Striktly Business Software

‘Keep it simple’, zo vat Stéphanie Ouachan de Software samen die Striktly Business Software aanbiedt aan een steeds grotere groep klanten in binnen- en buitenland. ‘Ik ben erin gestapt omdat ik als klant zelf naar gebruiksvriendelijke CRM- en ERP-platform zocht.’

Er bestaan pakketten waarmee organisaties hun administratie kunnen regelen, ‘maar vaak zijn het omslachtige toepassingen die bovendien allemaal los van elkaar draaien’, zegt selfmade ondernemer Stéphanie Ouachan. ‘Vandaar dat ik ben gaan nadenken over gebruiksvriendelijke, cloudgebaseerde CRM- en ERP-oplossingen. Dat gebeurde vanuit mijn eigen klantenervaring.’

Hoewel Ouachan nog maar 33 is, heeft ze al een lange weg afgelegd. Op haar vijftiende verliet ze de schoolbanken zonder diploma. Vanuit verkoopfuncties startte ze als prille twintiger – ‘zonder uit een rijke ondernemersfamilie te komen’ – Fort Security op, een bedrijf dat beveiligingscamera’s en alarmsystemen verkocht. ‘Ik zocht een gebruiksvriendelijk softwarepakket dat in de cloud draait, want ik wou alles in één blik op mijn telefoon kunnen bekijken. Dat bestond niet.’

‘Vandaar dat ik me inkocht bij Striktly. Dat kon met de fondsen van Fort Security, dat ik in 2017 verkocht. Mijn huisbankier BNP Paribas Fortis geloofde in mij en gaf me de nodige ondersteuning. We werken op een transparante manier samen. Doordat mijn bankier onze onderneming zo goed kent en onze blik op de toekomst helemaal begrijpt, kan hij vaak financiële suggesties doen die onze bedrijfsvoering ten goede komen. Ik kan onomwonden zeggen dat we zonder hem niet stonden waar we nu staan. En als CEO vergeet ik ook niet wat de bank voor ons heeft mogelijk gemaakt. Dat zorgt voor een sterke loyaliteit en een vertrouwen dat zich constant vertaalt in nieuwe stappen waarbij we door hen worden geruggensteund.’

iPhone-filosofie

‘We bieden voor elke organisatie een variatie van modules aan die ze nodig heeft. Een freelance copywriter heeft bijvoorbeeld alleen een extensie nodig om facturen te verwerken en die eventueel rechtstreeks te delen met zijn boekhouder. Een uit de kluiten gewassen kmo kan dan weer nood hebben aan allerlei uitbreidingen, denk maar aan automatische reminders voor klanten met openstaande facturen en een koppeling met zijn bank. We luisteren altijd naar wat onze klanten precies nodig hebben zodat ze alleen de modules kopen die ze nodig hebben en die passen binnen hun budget.’

‘We zien onszelf graag als een coach die zijn klanten helpt met hun administratie met hun klanten, leveranciers, boekhouder, bank, …’
Stéphanie Ouachan
CEO Striktly Business Software

Stéphanie Ouachan, CEO Striktly Business Software

Ouachan spiegelt zich aan de gebruiksvriendelijkheid van de producten van Apple. ‘We hanteren de “iPhone-filosofie”. Je moet bij wijze van spreken binnen de vijf minuten vertrokken zijn met onze toepassingen. Onze concullega’s moeten bij hun klanten vaak drie dagen opleiding geven, bij ons neemt dat maar een uur of twee, drie in. En natuurlijk zijn er ook gratis opvolgingsmomenten, we laten onze klanten niet aan hun lot over. Ze moeten er goed mee vertrokken zijn. We zien onszelf graag als hun coach die hen helpt in hun administratie met hun klanten, leveranciers, boekhouder, bank, …’

Kleurrijke bende

Ouachan is zelf geen softwareontwikkelaar, maar ze heeft een heel team rond zich verzameld. ‘Daarbij vertrekken we niet vanuit onszelf, maar vanuit de vraag wat de klant nodig heeft om zakelijk beter te functioneren. De tools die we aanbieden, bedenken we zonder de ballast van veel softwaregiganten. Ons aanbod is volledig, maar dat wil niet zeggen dat we bij de pakken blijven zitten. We verbeteren onze toepassingen proactief. En dat lukt ook door met een bijzonder divers team te werken. Dat is zeker een van onze sterktes. We zijn geen mainstream softwarebedrijf, maar een kleurrijke bende vol enthousiaste twintigers en dertigers die, voor alle duidelijkheid, over de nodige maturiteit beschikken.’

Striktly is in amper enkele jaren uitgegroeid tot een succesverhaal in binnen- en buitenland, met kantoren in thuisstad Antwerpen, Brussel, Roeselare, Hasselt en ook in Spanje en Roemenië. De start-up evolueerde naar een scale-up en telt ondertussen een vijftigtal medewerkers. Striktly plukt bovendien de vruchten van de digitaliseringsgolf die de coronapandemie met zich bracht. ‘In eerste instantie namen bedrijfsleiders de rol aan van crisismanager aan en investeerden in Teams of Zoom, maar sinds het einde van vorige zomer merken we dat ze verder zijn gaan digitaliseren. Iederéén beseft nu wel dat papier niet meer van deze tijd is (lacht). Onze ambitie op lange termijn? Marktleider worden.’

Elke dag opnieuw verleggen straffe mannen en vrouwen hun grenzen en zetten ze mee hun schouders onder een duurzame en digitale economie. Bij BNP Paribas Fortis zijn we bijzonder fier dat we aan de zijde staan van deze gepassioneerde en inspirerende ondernemers. Want samen bouwen aan het ondernemerschap van morgen, ook dat is Positive Banking.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.