Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Het dringt stilaan door: water heeft een prijs’

Pieter Loose, CEO Ekopak (© Frank Toussaint)

De industrie loskoppelen van het drinkwaternet. Dat is de missie van Ekopak. Maar duurzaamheid is meer dan ecologie, vertelt CEO Pieter Loose. ‘Onze mensen krijgen de ruimte om rustig en creatief te werken.’

De essentie
  • Ekopak start in 2004 met containerinstallaties om ultrapuur water te maken voor onder meer chemie-, farma- textiel- en voedingsbedrijven.
  • In 2013 neemt Pieter Loose het bedrijf over. Hij ontwikkelt het idee van ‘Water-as-a-Service’ (WaaS). Alternatieve waterbronnen vinden voor de industrie wordt de nieuwe missie.
  • Op 31 maart 2021 stapt Ekopak naar de beurs.
  • Ekopak is actief in een tien landen. Het bedrijf heeft meer dan tachtig voltijdse medewerkers.
  • Ekopak France is de eerste buitenlandse vestiging.

Farma, voeding, textiel, chemie, … Heel wat bedrijven zijn waterintensief: ze slorpen liters water op voor hun processen. Water dat vaak aan speciale, strenge normen moet voldoen. Het Tieltse bedrijf Ekopak helpt hen daarbij met gespecialiseerde installaties die het water bewerken en er proceswater van maken. Waar dat water vandaan komt? Tot 2013: gewoon uit de kraan.

Maar toen nam bouwkundig ingenieur Pieter Loose het bedrijf over. ‘Ik had een tijdje in het regenwoud in Brazilië gewerkt, waar drinkwater een kostbaar goed is. Ik vond het vreemd dat we hier enorme hoeveelheden drinkwater gebruikten voor industriële processen. In Vlaanderen gaat 25 tot 30 procent van het drinkwater naar de industrie.’

Simpel als kraan opendraaien

Ekopak kreeg een nieuwe missie: bedrijven van alternatieve waterbronnen voorzien. ‘Dat doen we op drie manieren: reduce, reuse en revalue. We adviseren de ondernemingen over hoe ze water kunnen besparen: gemiddeld is dat 10 tot 15 procent. Daarnaast helpen we hen hun afvalwater te hergebruiken. Lukt dat niet, dan zoeken we een partner in de buurt, afvalwater van Aquafin bijvoorbeeld. Daarbij bouwen we de installaties die dat water omzetten in het specifieke proceswater dat het bedrijf nodig heeft.’

Het bedrijf ging van start met een nieuw businessmodel ‘Water-as-a-Service’ (WaaS). De start van de nieuwe aanpak was erg kapitaalintensief. ‘Gelukkig staat BNP Paribas Fortis al van bij het begin aan onze zijde als een trouwe partner. De bank geloofde meteen in onze nieuwe aanpak. Het heeft de eerste kapitaaluitgaven na onze switch gefinancierd. Zo hebben we een succesvolle start kunnen maken.’

Bedrijven houden niet van risico, en beseffen meer en meer hoe afhankelijk ze zijn van water.

Pieter Loose
CEO Ekopak

Dat alles moet een bedrijf ook winst opleveren. ‘Water heeft een prijs: de droogte van de afgelopen jaren doen dat besef eindelijk doordringen’, zegt Pieter Loose. ‘Vergelijk het met de energiesector: bedrijven die al investeerden in zonnepanelen plukken daar nu de vruchten van. Bij water is het net zo. Wie diversifieert en zelfvoorzienend wordt, zal het verschil voelen.’

Pieter Loose bouwde Ekopak uit tot een servicebedrijf. Ekopak bouwt de infrastructuur en neemt ook de werking, service en onderhoud volledig op zich. ‘Voor de klant is het nog altijd even simpel als de kraan opendraaien.’

Welzijn centraal

Wegens de snelle groei, koos Ekopak voor een nieuwe locatie in Deinze. ‘Ook voor die duurzame nieuwbouw, met laboratorium en werkplaats, konden we op de steun van BNP Paribas Fortis rekenen. We maakten gebruik van de kennis en ervaring die zij hebben op dat vlak.’

In Vlaanderen gaat 25 tot 30 procent van het drinkwater naar de industrie.

Pieter Loose
CEO Ekopak

Die nieuwbouw, in Deinze, past helemaal in de visie van het bedrijf om niet alleen ecologisch een pionier in duurzaamheid te zijn. ‘Ook los van ons product willen we duurzaam zijn. In ESG (environmental, social, governance) zijn ook de S en de G belangrijk. In onze bedrijfscultuur staat welzijn centraal. De traditionele industriële aanpak, met de patron aan het hoofd, daar doen we niet aan mee. Onze mensen krijgen de ruimte om rustig en creatief te werken. We gaan samen voor een doel, en iedereen is belangrijk. Het is ook door die aanpak dat we groeien.’

In 2021 trok Ekopak met succes naar de beurs. Dat gaf het bedrijf extra zichtbaarheid. Ook het groeiende bewustzijn over water geeft Ekopak de wind in de zeilen. ‘Een paar jaar geleden lag niemand ervan wakker. Dat verandert. Bedrijven houden niet van risico, en beseffen meer en meer hoe afhankelijk ze zijn van water. De industrie loskoppelen van het drinkwaternet: dat blijft ons doel.’

Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.