Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Wij ontzorgen de klanten en zij kunnen uitpakken met duurzame leveringen’

Toon Donné, CEO Zzoomer (© Frank Toussaint)

Pizzakoeriers op elektrische scooters, in plaats van lawaaierige, vervuilende exemplaren. Met dat idee startte Zoomer vijf jaar geleden. Ondertussen kijkt het bedrijf verder. ‘Ook voor pakjesbezorging bieden wij een realistisch alternatief.’

De essentie

  • Zzoomer startte in 2017 met leasing van elektrische scooters en fietsen in de sector van de maaltijdbezorging
  • Er rijden permanent meer dan duizend scooters van Zzoomer rond
  • Zzoomer biedt een full service, met 24 uur per dag pechverhelping
  • Het bedrijf heeft vestigingen in Heverlee en Antwerpen

Een scootertje van een pizzabezorger gaat gemiddeld twee tot drie jaar mee. ‘Die dingen worden intensief gebruikt en rijden tot ze zowat uit elkaar vallen’, zegt Toon Donné, CEO van Zzoomer. ‘Niet alleen de benzine is vervuilend, het zijn wegwerpproducten.’ Dat kan beter, vond hij. Maar investeren in elektrische scooters die langer meegaan, is voor veel maaltijdkoeriers en fastfoodrestaurants te duur.

‘Daarom kwamen we op het idee van mobiliteit op huurbasis. Restaurants betalen een vast bedrag per maand. In ruil bezorgen wij hen op elk moment van de dag een vast aantal elektrische scooters. Staat er eentje in panne? Dan komt onze mobiele ploeg dat meteen oplossen. Verzekeringen, onderhoud, … wij nemen alles over van de klanten. En ondertussen kunnen zij uitpakken met duurzame leveringen’, legt Donné uit.

De bestelwagens met pakjes die een paar keer per dag door de straat rijden: dat zal ook niet blijven duren. Ook daar kunnen wij een economisch realistisch alternatief bieden.
Toon Donné
CEO Zzoomer

Het idee sloeg sneller aan dan hij verwachtte. ‘We zijn gestart in 2017 en er rijden nu al een duizendtal van onze scooters rond. Met mond-tot-mondreclame gaat het snel. De franchisenemers van pizzaketen Domino’s bijvoorbeeld, die kennen elkaar meestal wel. Is er eentje tevreden, dan volgt de rest snel.’ Ondertussen werken er meer dan twintig mensen bij Zzoomer. Alle herstellingen gebeuren in huis, en daarnaast beschikken het over een mobiele werkplaats.

BNP Paribas Fortis steunde bij elke stap
De steun van de bank BNP Paribas Fortis was cruciaal. ‘Het is een kapitaalintensieve onderneming. Duurzame scooters zijn niet de goedkoopste. Gelukkig geloofde BNP Paribas Fortis van bij de start in ons verhaal. De bank is zich bewust van de mobiliteitsvraagstukken van vandaag, en bood ons bij elke stap de nodige oplossingen.’

Elektrisch rijden is sowieso al beter voor het klimaat, maar voor Donné is dat niet genoeg. ‘Gebruik van materialen is voor ons cruciaal. We gaan voor zo weinig mogelijk afval én een lange levensduur voor onze voertuigen, en dan vooral de batterijen.’

Niet alleen de missie, ook de bedrijfsvoering van Zzoomer staat in het teken van duurzaamheid. Zo ligt de hub in Antwerpen vol zonnepanelen. Ook aan welzijn op het werk besteedt het veel aandacht, met onder andere een fietslift voor de herstellers om ergonomisch te kunnen werken.

Pakjesbezorging
Zzoomer richt zich nu ook op andere segmenten. ‘Bedrijven, bijvoorbeeld, die een mobiliteitsbeleid ontwikkelen voor hun personeel. Dat gaat nu nog vaak uit van een voertuig per persoon. Waarom geen bredere oplossing bieden, met bijvoorbeeld tien scooters die het personeel kan reserveren en gebruiken? Dat zou ook de hr-diensten, die voortdurend bezig zijn met car policies en mobiliteitsbudgetten, ontlasten.’

Daarnaast mikt Zzoomer op de pakjesbezorging. ‘De bestelwagens die een paar keer per dag door de straat rijden: dat kan niet blijven duren. Ook daar kunnen wij een economisch realistisch alternatief bieden.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.