Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Wij zijn ambitieuzer dan de EU’

Sam Strijckmans, CEO Nitto EMEA (© Frank Toussaint)

Nitto Belgium zit op koers om nog dit boekjaar zijn CO2-uitstoot met 30 procent te verminderen. De Genkse vestiging speelt een voortrekkersrol in de Japanse groep. ‘Producten met een te zware impact schrappen we uit ons aanbod.’

De essentie

  • Nitto Belgium werd opgericht in 1974 in Genk.
  • Het is de tweede grootste Nitto-vestiging in Europa, met € 222 miljoen omzet en 550 medewerkers.
  • Nitto Belgium produceert allerlei intermediaire materialen zoals industriële kleefband en afdichtingsmaterialen.
  • Nitto  streeft naar klimaatneutraliteit in de EMEA-regio tegen 2045.

Toen de EU in 2015 de Green Deal goedkeurde, was dat voor Nitto Genk geen bedreiging, maar een kans. ‘We waren al even bezig met de verduurzaming van onze productie’, vertelt Sam Strijckmans, CEO van Nitto EMEA. ‘En de Green Deal was een bevestiging en een aanmoediging om verder te gaan.’

Ook als u Nitto niet kent, is er waarschijnlijk al eens een van zijn producten door uw handen gegaan. De Japanse multinational, beursgenoteerd en met een omzet van 6,6 miljard euro, maakt meer dan 13.500 producten, vooral intermediaire materialen voor andere bedrijven: polariserende films voor beeldschermen, industriële kleefband voor wagens, en ook medische toepassingen en waterfiltratie.

Voor al die producten doet Nitto een lifecycle assessment: wat is de ecologische voetafdruk van het product? ‘We zijn begonnen dat gate to gate te berekenen, van het moment dat de materialen hier binnenkomen tot ze vertrekken naar de klant. Nu doen we dat ook cradle to gate, we nemen er de oorsprong van de materialen bij. De bedoeling is ook de voetafdruk van het gebruik van onze materialen te berekenen.’

Diversiteit is belangrijk voor ons. We investeren actief in vrouwelijk leiderschap.
Sam Strijckmans
CEO Nitto EMEA

Alle producten worden beoordeeld op twee criteria. ‘In hoeverre dragen ze bij tot het welzijn en de gezondheid van de mensheid? En in hoeverre maken ze de aarde beter? Dat betekent dat producten met een te zware impact en die weinig winstgevend zijn, uit ons aanbod gaan.’

Voor andere producten bedenkt Nitto technologische oplossingen. Zo wordt 60 procent van de solventen die vrijkomen bij het drogen van lijm voor kleefbanden, geherdistilleerd en opnieuw gebruikt. Daarvoor staan er in Genk twee solventrecuperatie-installaties.

Bij de 1 procent besten
De aanpak werpt vruchten af. Nitto Belgium laat zich doorlichten door EcoVadis, een ratingagentschap voor duurzaamheid in de bedrijfswereld. In 2022 kreeg Nitto het Platinum label: het behoort tot de 1 procent best presterende bedrijven in duurzaamheid.

Nitto’s doelen zijn ambitieus. Niet alleen is het bedrijf goed op weg dit jaar al een CO2-reductie van 30 procent neer te zetten ten opzichte van 2018. Tegen 2045 wil het volledig CO2-neutraal zijn. Dat is vijf jaar vroeger dan de EU.

Sam Strijckmans, CEO Nitto EMEA (© Frank Toussaint)

Nitto communiceert uitgebreid met het personeel over die ambities. En dat werkt motiverend. ‘We vertalen duurzaamheid ook in onze bedrijfscultuur, met een groene car policy en fietsleasing. Waar we kunnen, transporteren we binnen Europa per trein of langs de binnenwateren.’

‘Daarnaast zetten we ook in op diversiteit. Onze sector telt veel ingenieurs. Voor ons opleidingsprogramma voor high potentials in het middelmanagement selecteren we altijd de helft vrouwen. In vrouwelijk leiderschap moet je actief investeren.’

Partner in duurzaamheid

BNP Paribas Fortis is al decennia de financiële partner van Nitto. Beide bedrijven vinden elkaar ook als het om duurzaamheid gaat. ‘De duurzame beleggingsproducten, de recente energiezuinige nieuwbouw: dat bewijst dat BNP Paribas Fortis dezelfde filosofie aanhangt als wij. De bank organiseert bijvoorbeeld ook boeiende seminaries over milieubewust leiderschap. Die zijn telkens bijzonder inspirerend voor ons.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.