Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Citytrippen zonder portefeuille

Ook in de koffiebar wordt er vaker met de smartphone afgerekend. ‘Dat bespaart ons werk omdat we tussen het serveren niet langer met muntgeld in de weer moeten zijn’, vertelt de barista me. ©Marco Mertens

Lukt het om zonder bankkaart of cash op zak een stad te bezoeken? We trokken een dag door Brussel en probeerden overal mobiel te betalen. Op stap met alleen een smartphone en de Payconiq by Bancontact-app.

Elektronisch betalen met de kaart is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Overal waar het kan, betaal ik met een kaart: dat scheelt heel wat gefriemel met wisselgeld. Maar afrekenen met je smartphone? Dat was voor mij onbekend terrein. Waarom zou je dat doen? Is het wel veilig? En lukt dat overal? Er is maar één manier om al die vragen te beantwoorden: proefondervindelijk op stap met een app.

08:47
Na de stapsgewijze en complexloze installatie van de Payconiq by Bancontact-app – en het daaraan koppelen van mijn bankkaart en -rekening – koop ik een treinkaartje richting Brussel via de NMBS-app. Nooit eerder gedaan: maar het is in nauwelijks een halve minuut gefikst. Het kaartje zelf bewaar ik digitaal, zodat ik mijn mobiele telefoon als vervoerbewijs kan presenteren aan de treinbegeleider.

09:16
Net voor ik de trein opstap, koop ik een vers geperst sinaasappelsapje aan een van de kioskjes in het stationsgebouw. ‘Ik heb eerlijk gezegd geen idee, vandaag is mijn eerste werkdag’, antwoordt de verkoopster als ik vraag of ik met mijn mobiele telefoon kan betalen. We proberen het gewoon. Ze typt het verschuldigde bedrag in op de betaalterminal. Ik open de Payconiq by Bancontact-app en tik enigszins argwanend de zijkant van de machine aan met mijn smartphone. Een ogenblik later trilt mijn telefoon zachtjes, maakt de terminal een piepgeluid en prijkt er ‘betaling geaccepteerd’ op het schermpje. ‘Weer iets bijgeleerd’, zegt de verkoopster, die net zo verwonderd is als ik.

Mijn telefoon trilt zachtjes, de terminal maakt een piepgeluid en er prijkt er ‘betaling geaccepteerd’ op het schermpje. ©Marco Mertens

10:05
We rijden Brussel binnen. Meteen probeer ik een krant te kopen. ‘Met de telefoon? Geen probleem’, zegt de uitbater van de krantenwinkel. ‘Mensen betalen hier meer en meer contactloos door hun smartphone of bankkaart tegen de betaalterminal te tikken. Betalingen gaan sneller en dat maakt de wachtrijen aan de kassa zeker tijdens de spits wat kleiner. Enkele maanden geleden betaalde bijna niemand op deze manier. En tegenwoordig haalt toch al gauw 10 procent van de klanten zijn smartphone boven om te betalen.’

10:45
Tijd voor een museumbezoek. ‘Helaas bieden we hier ter plaatse nog geen contactloze betaalmogelijkheden aan, alleen met kaart en pincode of cash’, zegt het duo aan de infobalie. Of ik dan misschien online via mijn smartphone tickets mag kopen? Dat kan. Ik surf naar de museumwebsite, leg een entreeticket in het virtuele winkelmandje en betaal via mijn smartphone. Alsnog gelukt!

11:52
Mijn oudste zoon is volgende week jarig en na een korte zoektocht in een Brusselse speelgoedwinkel vind ik een cadeautje. Ook dat koop ik zonder probleem contactloos door mijn smartphone naast de betaalterminal te houden. ‘We merken duidelijk dat klanten vaker hun mobiele telefoon gebruiken om af te rekenen’, zegt de barista kort daarna in de nabij gelegen koffiebar. ‘Dat bespaart ons werk, omdat we tussen het maken en serveren van espresso’s en cappuccino’s niet langer met muntgeld in de weer moeten zijn.’

In de krantenwinkel maken contactloze betalingen de wachtrijen aan de kassa korter. ©Marco Mertens

12:38
Even verderop in de straat waag ik mijn kans aan een klein vlooienmarktstandje. Het kan onmogelijk lukken om een tweedehands vinylplaat via mijn smartphone te kopen, toch? Verrassing: de verkoper tovert zijn smartphone boven en biedt me de mogelijkheid tot instant betaling via de Payconiq by Bancontact-app. ‘Scan gewoon deze QR-code, en je betaling vliegt naar mijn bankrekening’, glundert hij.

13:52
Dat trucje herhalen de fotograaf en ikzelf nogmaals tijdens de lunch. Hij betaalt de rekening aan de kassa. Nadien betaal ik de helft terug, door zijn naam te selecteren in mijn contactenlijst, links onderaan in de app. Swoosh: en 26 euro gaat meteen naar zijn bankrekening, waar hij een bevestiging van ontvangt.

14:45
Volgend experiment: concerttickets kopen voor een show volgende maandag. Aan de kassa van het concertgebouw hangt een Payconiq QR-code. Die scan ik, en dan voer ik het verschuldigde ticketbedrag en mijn pincode in. Klaar! ‘Die QR-code hangt hier nog maar een week’, zegt de kassier. ‘We streven ernaar om almaar minder met cash te werken. Uiteindelijk willen we zelfs naar volledig cashloze betalingen. Dat spaart telwerk. En omdat we steeds minder naar de bank moeten met de kassa-inhoud, is digitaal ook veiliger.’

©Marco Mertens

15:36
Pas na meer dan een halve dag op pad stuit ik in een kleine kledingboetiek voor de eerste maal op een njet. ‘We wachten op de komst van een nieuwe betaalterminal die contactloos betalen technisch mogelijk maakt’, verontschuldigt de uitbater zich. ‘Klanten beginnen meer naar deze betaalmethode te vragen, merken we. De terminal is besteld, en we verwachten hem elk moment. Over enkele weken kan dit bij ons dus ook.’

16:59
Metrokaartje, deelfiets, cinematicket: ook dat betaal ik aansluitend allemaal probleemloos via smartphone en app. Alleen de poging om een authentiek schilderij van een opkomende Brusselse kunstenaar te kopen – kostprijs 450 euro – strandt.

18:35
Dat blijkt een beveiliging in de app te zijn, ontdek ik later thuis. Om veiligheidsredenen is er een maximumbedrag per dag voor elke kaart die in de Payconiq by Bancontact-app is opgenomen.

19:15
Vlak voor ik mobiel een afhaaldiner bestel, betaal ik nog mijn telefoonrekening: er staat immers een QR-code op de factuur, die ik moeiteloos met de Payconiq by Bancontact-app in enkele smartphonehandelingen scan en betaal. Easy peasy: nooit gedacht dat deze dag zo vlot zou verlopen.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.