Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Het geld staat snel op de rekening'

Yves De Moor, kruidenierszaak Moor&Moor: 'Vanaf de eerste dag hebben wij beslist om alleen elektronische betalingen te aanvaarden: met bankkaart en mobiel via Payconiq.' ©Marco Mertens

Het Grote Betaalonderzoek 2019 van Bancontact Payconiq Company leert dat de Belg contactloos betalen met zijn bankkaart of smartphone snel en gemakkelijk vindt. Toch biedt nog niet elke handelaar die mogelijkheid aan. Een kleine rondvraag.

De manier waarop klanten betalen, wordt vaak bepaald door de grootte van de bedragen en de snelheid waarmee verrichtingen moeten gebeuren. Isabelle, medewerkster van het Kaaicafé in Brussel: ‘In ons café kunnen klanten cash betalen of via Payconiq en Bancontact. We zijn wel een eerder atypisch horecabedrijf, omdat klanten bij ons graag heel snel bediend worden. ’s Middags hebben we vooral mensen die komen lunchen tijdens hun werkpauze en ’s avonds zijn het bezoekers voor een voorstelling, die vaak pas op het nippertje of zelfs te laat aankomen. Zij betalen nog vooral cash. Payconiq is voor ons handiger omdat de verrichting snel gaat en omdat het geld snel op de rekening staat.’

Jong geleerd…

Jongeren lijken de weg naar cashloze betaalmethodes sneller te vinden dan de oudere generaties, denkt Caroline Viatour, logistiek medewerker aan de hogeschool Haute École Louvain en Hainaut (HELHa), waar ze Payconiq aanbieden in de cafetaria. ‘Daarmee komen we tegemoet aan de vraag van studenten en personeel die automatisch willen betalen, zonder dat we moeten investeren in een betaalterminal.’

‘Een ander voordeel is het gebruiksgemak: de betaling gebeurt direct en we kunnen alles volgen op een tablet. Ik schat dat het aantal Payconiq-transacties ongeveer 25 procent bedraagt, de rest wordt contant betaald. Zelf gebruik ik alleen nog maar de Payconiq by Bancontact-app. Ik moet er dus niet meer aan denken om geld af te halen voor mijn lunch. De trend om cashloos te leven zal zich nog voortzetten, denk ik.’

Isabelle Defossez, broodjeszaak Le Petit Boucher: 'Betalen met Payconiq gaat heel snel. Dat is een enorm voordeel tijdens piekmomenten.' ©Marco Mertens

Transparantie

Dat jongeren sneller cashloos betalen, ziet ook Yves De Moor van kruidenierszaak Moor&Moor in Gent. ‘Wij hebben vanaf de eerste dag beslist om alleen elektronische betalingen te aanvaarden: bankkaart en mobiel via Payconiq. Een bewuste keuze, vanwege de transparantie van het systeem. Zo maken we bijvoorbeeld geen fouten met wisselgeld. Tikken we toch eens een fout bedrag in, dan kunnen we dat onmiddellijk elektronisch rechtzetten.’

‘Mijn boekhouder bevestigt ook dat betalingen 24 uur later op onze rekening staan. In het begin hadden we wel enkele klanten die weigerachtig stonden tegenover betalen zonder cash. Maar dat viel al bij al nogal mee, we hebben een eerder jong publiek. We zien betalingen met Payconiq stijgen.’

Bancontact is grote broer

Wie cashloos betaalt, kiest in de eerste plaats nog altijd voor Bancontact, zo blijkt uit onze kleine rondvraag. In de Luikse krantenwinkel Librairie du Bois d’Avroy gebeurt 60 procent van de transacties contant, 38 procent met Bancontact en 2 procent met Payconiq. Bij Slagerij-traiteur Catteeu in Brugge gebeurt zo’n 5 procent van de betalingen via Payconiq, tegenover 70 procent met Bancontact en 25 procent cash.

Maar wie Payconiq aanbiedt, lijkt wel tevreden over het gebruiksgemak van het systeem. Isabelle Defossez van broodjeszaak Le Petit Boucher in Charleroi: ‘Het is handig. De Payconiq QR-code staat op de toonbank, klanten scannen die met hun telefoon en de betaling wordt uitgevoerd. Net als contactloze betalingen gaat dat heel snel. Dat is een enorm voordeel tijdens de piekmomenten.’

Aandeel Payconiq stijgt

Ook Lucas De Muynck van Café Lucien in Antwerpen is erg enthousiast over Payconiq. ‘In onze koffieshop kunnen klanten alleen cash en met Payconiq by Bancontact betalen. We zien het aantal betalingen met de app stijgen, nu moet dat zo’n derde van het totale aantal zijn. Dat systeem is al vrij goed ingeburgerd bij alle leeftijden. Soms moeten we iemand helpen om de app te installeren op een smartphone, maar dan kunnen die klanten er ook echt onmiddellijk mee betalen. En voor ons is het ook bijzonder handig, want we krijgen op die manier een transparant boekhoudkundig overzicht van de verrichtingen in onze zaak.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.