Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Opinie: Nieuwe betaalmethodes gaan veel verder dan de smartphone

Nicolas van Zeebroeck, hoogleraar digitale strategie en economie Solvay Brussels School of Economics & Management - ULB ©Marco Mertens

Mobiel betalen raakt steeds meer ingeburgerd in ons dagelijkse leven. Deze revolutie creëert grote uitdagingen voor de traditionele betaaloperatoren. Hoe kunnen ze relevant blijven en het hoofd bieden aan de grote technologiereuzen? Door eenvoud, flexibiliteit en hun lokale karakter uit te spelen.

We gebruiken onze smartphone steeds vaker voor betalingen. Die evolutie gaat niet overal even snel. In België gebeurt de mobiele overstap bijvoorbeeld relatief traag, omdat betalen per kaart efficiënt en goed ingeburgerd is.

Maar er is meer aan de hand dan smartphones en mobiele betaalapps. In een razendsnel tempo ontstaat er een heel nieuw ecosysteem van diensten. Apple lanceert zijn eigen kredietkaart. Met Wallet kan Google de traditionele operatoren wel eens buitenspel zetten. Op veel platformen gebeuren betalingen nu al automatisch, zoals bij Amazon, Uber, Netflix,… Andere bedrijven voegen nieuwe diensten toe aan hun betaaloplossingen, zoals loyaliteitsprogramma’s, ticketbeheer, identificatie,… Overal wordt geïnnoveerd en iedereen probeert mee te zijn: banken, telecomoperators, start-ups, enzovoort.

Relevant blijven 

Net als telecomoperatoren lopen ook klassieke betaaloperatoren het risico dat ze worden gedegradeerd tot ‘de gemakkelijke oplossing’. Dan worden ze al snel overschaduwd door digitale platformen die diensten met toegevoegde waarde leveren en met de winst gaan lopen. En vooral ook met de data. Want in de digitale wereld worden bedrijven beloond die data en de gebruikersinterface beheren.

In China is betalen via gezichtsherkenning in opmars. Andere biometrische systemen zullen ongetwijfeld volgen.
Nicolas van Zeebroeck
hoogleraar digitale strategie en economie Solvay Brussels School of Economics & Management - ULB

Om niet overbodig te worden, moeten de traditionele operatoren een aantal vragen stellen. Welke toegevoegde waarde kunnen ze nog creëren voor de gebruiker die op zoek is naar gemak, veiligheid en snelheid? Hoe kunnen ze dit bovendien gratis houden? Hoe kunnen ze zich opdringen in het ecosysteem van de mobiele diensten, waar betalingen naar de achtergrond zijn verdwenen? Hoe kunnen ze nieuwe levensstijlen en consumptiepatronen omarmen, zonder het contact te verliezen met de eindgebruiker, of dat nu handelaars of consumenten zijn?

Naarmate de markt evolueert en de bankkaart minder onmisbaar wordt, stijgt de nood om te innoveren. De smartphone biedt al alternatieven, maar het gaat veel verder dan dat. In China is betalen-via-gezichtsherkenning bijvoorbeeld in opmars. Andere biometrische systemen zullen ongetwijfeld volgen. Daarom is het essentieel om te innoveren, maar nog belangrijker is het om samenwerkingen aan te gaan. Een goed voorbeeld is de fusie tussen Bancontact en Payconiq. 

Eendracht maakt macht 

Nu ze geconfronteerd worden met mondiale spelers, kunnen lokale en Europese operatoren overwegen om hun krachten te bundelen. De hegemonie van de Amerikaanse techreuzen als Google, Amazon, Facebook en Apple is verontrustend. En het aantal persoonlijke gegevens waarover ze beschikken is omstreden. Als de meeste van onze betalingen morgen via Google of Amazon gaan, hoeveel controle hebben we dan nog over onze eigen activiteiten en privacy?

Lokale spelers kunnen hun betrouwbaarheid uitspelen om de consument gerust te stellen. Dat ze al op grote schaal gebruikt worden door handelaars, speelt alleen maar in hun voordeel, zeker wanneer het aanbod steeds groter en onoverzichtelijker wordt.

Betaaloperatoren en de hele financiële wereld moeten nu hedendaagse en transparante betaalmethodes ontwikkelen, zonder de beveiliging van transacties in het gedrang te brengen. Dat is de uitdaging.

Nicolas van Zeebroeck is hoogleraar digitale strategie en economie aan Solvay Brussels School of Economics & Management en ULB.

 

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.