Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Versnipperde betaalmarkt verzwakt concurrentiepositie

Dag-Inge Flatraaker, European Payments Council

Innovatieve betaaltechnologie moet zo snel mogelijk over heel Europa worden ingezet. Alleen zo kunnen kleine spelers hun concurrentiepositie handhaven tegenover grote wereldspelers. Dat zegt Dag-Inge Flatraaker, voorzitter van de Mobile Payments Working Group van de European Payments Council (EPC).

Hoe ver staan we al in Europa met contactloos betalen?

‘Door de digitalisering staat de Europese consument meer open voor innovatieve en snelle betaalmethodes. Gebruikerscijfers uit verschillende landen bevestigen dat. In Tsjechië bestaat zowat 70 procent van alle kaartverrichtingen uit contactloze betalingen. Frankrijk registreerde in 2018 2 miljard contactloze betalingen.’

PSD2, de nieuwe Europese richtlijn voor betaaldiensten, werd in 2018 ingevoerd. Welke impact heeft die vandaag en wat verwacht u op de langere termijn?

‘De volledige draagwijdte van die richtlijn zal pas vanaf dit najaar volledig voelbaar zijn. Europa wil vooral de consument beter beschermen. Tegelijk is het de bedoeling om een gelijk speelveld te scheppen voor alle spelers op de Europese betaalmarkt, dus ook de kleine, innovatieve bedrijfjes. Ik vermoed dat deze richtlijn de opkomst en doorbraak van die nieuwe spelers de komende jaren zal vergemakkelijken.’

Alles draait rond snelheid en gebruiksgemak. Als Europese bedrijven dat in het achterhoofd houden, zie ik niet in waarom ze bang moeten zijn van de grote technologiebedrijven.
Dag-Inge Flatraaker
European Payments Council

Is er al geen overaanbod aan betaalapps?

‘Nieuwe apps of betaalmethodes breken vaak lokaal door. Dat hebben we de voorbije jaren duidelijk vastgesteld in een aantal Noord-Europese landen. Het risico op een sterke versnippering van de markt én op een zwakkere marktpositie in de strijd met grote wereldspelers is niet onbestaande. Daarom zetten wij vanuit het EPC dan ook in op een sterkere harmonisering, zodat innovatieve betaaltechnologie zo snel mogelijk over heel Europa kan worden verspreid en ingezet.’

Hoe ziet u die Europese betaalmarkt evolueren?

‘De algemene verwachting is dat betalingen vooral sneller en minder “zichtbaar” worden. En daarmee bedoel ik dat ze steeds meer geïntegreerd raken in het volledige aankoopproces. Nu consumenten  vaker wereldwijd shoppen, moet nieuwe betaaltechnologie ook echt pan-Europees worden.’

Staan we in Europa sterk genoeg om de concurrentie aan te gaan met de grote technologiespelers, de Googles of Amazons van deze wereld?

‘Alles draait rond snelheid en gebruiksgemak. Als onze Europese bedrijven dat in het achterhoofd houden, zie ik niet in waarom ze bang moeten zijn van die grote technologiebedrijven. In mijn geboorteland Noorwegen - waar we met innovatieve betaaltechnologie toch al behoorlijk ver staan - hebben Google of Apple op dat vlak voorlopig nog niet echt voet aan de grond gekregen.’

Wat maakt de consument bereid om over te schakelen op contactloze transacties, en wat zijn eventuele hinderpalen?

‘De macht der gewoonte blijkt doorgaans het grootste obstakel: een consument zit vaak al jarenlang vast aan bepaalde betaalmethodes, en is pas bereid om daarvan af te stappen als een nieuwe methode duidelijk sneller en beter is. Wil je een consument overtuigen om nieuwe technologie te omarmen, dan staat gebruiksvriendelijkheid absoluut centraal. Al hoort daar ook een kanttekening bij: jongere consumenten zullen sowieso sneller overstappen op nieuwe technologie.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.