Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘We maken België klaar om van mobiel betalen de norm te maken'

Nathalie Vandepeute, CEO Bancontact Payconiq Company: 'Mobiel betalen sluit naadloos aan bij onze way of life.' ©Bancontact Payconiq Company

Weinig sectoren evolueren in zo’n verschroeiend tempo als de betaalmarkt. Nathalie Vandepeute, CEO van Bancontact Payconiq Company, praat er met veel passie over. Over hoe betaalverkeer de komende jaren zal veranderen. Over het belang van een sterke en autonome lokale betaalmarkt. En over samenwerken op Europees niveau.

‘Samen bouwen we aan het betaalmodel van de toekomst’, zei Nathalie Vandepeute toen ze in juni 2018 aan het roer kwam van de nieuwgevormde Bancontact Payconiq Company. Haar missie? Zo veel mogelijk Belgen winnen voor mobiel betalen. Waardoor zowel handelaars als consumenten erop vooruitgaan.

Hoe komt het dat het vandaag zo hard gaat voor de betaalmarkt?

‘Ik zie drie belangrijke redenen. Allereerst zijn er de verwachtingen van de consument. Die eist dat zijn betalingen snel en vlot verlopen, in een beveiligde omgeving. Daarnaast biedt de technologie zelf ook steeds meer nieuwe mogelijkheden om te betalen en betaald te worden. Denk maar aan biometrische toepassingen, waarbij je betaalt met een scan van je iris of gezicht. Ten slotte heeft de Europese regelgeving met PSD2 de betaalmarkt opengegooid, en kunnen ook niet-traditionele spelers nu betaaloplossingen uitbrengen.’

De verwachtingen van de consument, die draaien rond mobiele betalingen.

‘Inderdaad, consumenten betalen steeds vaker mobiel. Het is dan ook geen apart kanaal meer, maar een onderdeel van onze way of life. We communiceren mobiel, spenderen er onze vrije tijd aan en kopen en betalen steeds meer mobiel. Vandaag gebruiken we daar smartphones voor, in de toekomst worden dat wearables.’

‘Uit ons Grote Betaalonderzoek 2019 blijkt dat het aantal Belgen met een bank- of betaalapp in anderhalf jaar tijd met 24 procent is gestegen tot 68 procent. De helft van de ondervraagden met een smartphone wil ook vaker via een app betalen. Bij Bancontact Payconiq Company zagen we het aantal mobiele betalingen tussen 2017 en 2018 verdubbelen. Logisch, want de grens tussen de fysieke en de online wereld verdwijnt stilaan, net zoals betalen onzichtbaar wordt nu het volledig geïntegreerd geraakt in het aankoopproces.’

We vinden het belangrijk dat Belgen die lokaal willen consumeren de kans krijgen om dat te doen via lokale betaaloplossingen.
Nathalie Vandepeute
CEO Bancontact Payconiq Company

Met Bancontact Payconiq Company bent u sterk verankerd in België. Hoe rijmt u het lokale met het Europese niveau?

‘We zien in heel Europa de tendens om lokale betaaloplossingen te ontwikkelen en te promoten. Betalingen zijn essentieel voor de nationale economie. Om autonoom te blijven, heeft een land lokale betaaloplossingen nodig. Lokale spelers, zoals ons bedrijf, enten hun oplossingen specifiek op de noden van de bevolking, in tegenstelling tot internationale spelers die standaardoplossingen aanbieden. En het zijn sterke lokale oplossingen die de prijs van elektronische betalingen in toom houden. Bovendien is bescherming van persoonlijke data enorm belangrijk in de Europese Unie. Betaalgegevens mogen niet ontsnappen aan de nationale controle. We vinden het belangrijk dat Belgen die lokaal willen consumeren de kans krijgen om dat te doen via lokale betaaloplossingen.’

Hoe overtuigt u klanten en handelaars daarvan?

‘De belangrijkste toetssteen voor onze betaaloplossingen zijn de noden van de consument en de handelaar. Daarom bieden we niet alleen de Bancontact-kaart aan, maar ook een mobiele betaaloplossing. Klanten gebruiken die afhankelijk van tijd of plaats. Bijvoorbeeld Bancontact ’s ochtends in de supermarkt en de Payconiq by Bancontact-app om ’s avonds vrienden terug te betalen op restaurant.’

‘De volgende stap is de applicatie de komende maanden te laten uitgroeien tot de standaard betaalapp van het land. Natuurlijk moeten ook handelaars dan mobiele en elektronische betaalmethodes aanbieden aan hun klanten. België heeft vandaag nog altijd een pak minder betaalterminals dan zijn buurlanden, maar wij bieden ook een oplossing aan de handelaar waarvoor een terminal niet noodzakelijk is.’

Voor kleine handelaars is het vaak niet vanzelfsprekend om een betaalterminal te installeren.

‘We bieden verschillende oplossingen die elke handelaar de mogelijkheid geven om de betaalmethode volledig af te stemmen op zijn activiteit. Heeft hij een grote of kleine zaak? Is hij online actief of heeft hij een fysieke winkel? Wie Payconiq gebruikt, heeft geen betaalterminal nodig. Dat komt vooral kleine winkeliers goed van pas. Met Bancontact en Payconiq hebben we voor iedereen een gepaste oplossing en bieden we betaalmethodes aan die gemakkelijk, snel en veilig zijn. Het laatste wat we willen, is klanten die hun aankoop afbreken omdat het betaalproces te ingewikkeld is. Klanten verwachten meer en meer dat mobiel betalen geïntegreerd is in het koopproces: een duw op de knop en de betaling is rond.’

Als we meer mobiel betalen, hebben we minder cash en dus papier nodig. Betekent het betaalverkeer ook iets voor het klimaat?

‘Onze sector kan zeker bijdragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot. Cash heeft een grote ecologische voetafdruk. Het moet geproduceerd, vervoerd en beveiligd worden. De voetafdruk van elektronische betalingen is veel kleiner. We onderzoeken hoe we als sector onze impact op het klimaat nog kunnen verminderen.’

Bancontact is al decennia een begrip. Payconiq timmert stevig aan de weg. En uw bedrijf, Bancontact Payconiq Company, is leider op de Belgische betaalmarkt. Wat ambieert u nog?

‘We willen onze rol van leider en expert gebruiken om mobiele betalingen te laten doorbreken. En om een sterk alternatief te bieden voor de internationale betaaloplossingen. We hebben goede banden met andere Europese leveranciers van betaaloplossingen. Die willen we versterken om goede praktijken uit te wisselen en om samen na te denken over de toekomst van betalingen op ons continent.’

‘Toch gaan we nog meer aandacht schenken aan het lokale niveau. We spelen al 40 jaar een belangrijke informerende rol. Zeker met de huidige explosie aan betaaloplossingen willen we de consument en de handelaar de weg wijzen. We luisteren daarom heel aandachtig naar hun noden. Samen met andere marktspelers maken we België klaar voor een tijdperk waarin mobiel betalen de norm wordt. Ook partnerships met grote retailers, innovatieve start-ups en de academische wereld zijn in dat opzicht cruciaal.’

Aangezien ons betalingssysteem zo bepalend is voor onze economie, kijkt wellicht ook de politieke wereld aandachtig naar uw volgende stap?

‘Absoluut. We hebben elkaar nodig. De politiek kan de ontwikkeling van de elektronische betalingen in een stroomversnelling brengen, onder meer door lokale oplossingen te promoten. En het is zo: door onze Belgische verankering spelen we een belangrijke rol in de economie. We hopen dat de overheid dat erkent. Onze economie, handelaars en consumenten kunnen daar alleen maar bij winnen.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.